Nekromanti Trendiga rollspel

Troberg

Sinister eater
Re: Zimeon á la Ymir

Ärligt talat...håller jag med. Vi borde följa islänningarnas sköna exempel. Sug bara på ord som 'Geisladiskur' (Strål-skiva = CD) och 'Tölva' (Tal+völva = dator).
Eller tyskarnas Rechner (dator), Laufwerk (diskdrive), Speicher (minne), Festplatte (hårddisk), Drücker (skrivare), Bleistiftschaerfmaschine (pennvässare) och så vidare.

Men svenskan är också ball, det finns mig veterligt inget annat språk som har den uppbyggnaden som vi har på dator (datamotor). Andra har någon variant på räknare. Jag tycker dator är mer rättvisande, även om det numera föråldrade datamaskin antagligen är bäst.

Ymir, hade blott problem med att fatta att det var sarkasm
Njä, det var inte bara sarkasm. Jag ser hellre sådant eller ren engelska än halvöversatta anglikaniseringar som webb och mejl.

Ymir

Liten kantbaron
Vävsäte

Njä, det var inte bara sarkasm. Jag ser hellre sådant eller ren engelska än halvöversatta anglikaniseringar som webb och mejl.
Jag syftade inte på din kommentar, för där håller jag med, utan just Mangakais användande av 'vävsäte'. Kombinerat med deras tendens att översätta också vedertagna titlar som Mononoke-Hime till svenska i sitt register såg jag det som att de var helt seriösa med det nämnligen.

- Ymir, förklarar

Dimfrost

Special Circumstances
Dungeons & Dragons
Vi har en vinnare! Vi värvade tre personer till vår spelgrupp efter att bara ha visat framsidan av boken. Det här spelet suger till sig ickenördar likt en magnet (en magnet som suger till sig ickenördar alltså).
Det här måste vara ett extremt undantag, eller också har vi väldigt olika uppfattningar om vad ickenördar är för några. :gremsmile:

/Dimfrost

Ziaxool

Veteran
Ickenördarna i min klass är dom som aldrig har spelat rollspel och sällan sitter och spelar liknande spel framför datorn. Men ålderskillnaden kan vara den avgörande faktorn här, gissar jag på.

Stenduva

Veteran
Jag tror inte att det är något undantag. Dungeons & Dragons påminner mest av alla spelen om datorspel och de populäraste crpgn:a använder ju på det systemet. Dessutom har ju de flesta hört talats om det.

Och är man inte någon inbiten rollspelare tycker man nog det verkar mycekt häftigare att gå ner i en grotta och slakta monster och hämta tuffa pryttlar än att larva omkring med jobbiga intriger.

Dimfrost

Special Circumstances
Men det handlade ju om icke-nördar. Det är väl ändå ärkenördigt att vilja kräla omkring i grottor och nacka gobbos? :gremwink: Det var i varje fall min poäng.

/Dimfrost

Rosen

Myrmidon
Re: Zimeon á la Ymir [Totalt OT]

Går Blade of the Immortal fortfarande i Manga Mania btw?

Nej - det spekuleras i om det betyder att de har tänkt börja släppa den som en egen pocketserie eller nåt.

--
Åke

Stenduva

Veteran
Jag vet inte om ickerollspelare delar den meningen, men jag kan ha fel.

Jag tror i alla fall att ett mer avslappnat spelande som mest handlar om ett roligt tidsfördriv i några timmar ses som mindre nördigt än krångliga och krävande kampanjer som tar 50 timmar speltid.

Pom

Swashbuckler
Men det handlade ju om icke-nördar. Det är väl ändå ärkenördigt att vilja kräla omkring i grottor och nacka gobbos? Det var i varje fall min poäng.
Eftersom det rörde sig om rollspels- och datorspelsnoviser hade de betydligt diffusare fördomar än vissa andra. :gremwink:
De hade därför rimligen 2 saker att gå på:

1: Uppfattningen och "försäljningsargumenten" från vår medforumit.

2: Regelboken. Utsidan hade ingen traditionell illustration som kunde göra det pinsamt att vidröra den. Insidan däremot (som man inte måste visa upp för omgivningen) dräller av illustrationer och spelglädje.

Annars är väl urvalet för litet för att dra långtgående slutsatser. Att det skulle vara ett extremt undantag att det populäraste rollspelet i världen är populärt förstår jag helt enkelt inte.

Dimfrost

Special Circumstances
Att det skulle vara ett extremt undantag att det populäraste rollspelet i världen är populärt förstår jag helt enkelt inte.
Jag menade alltså att det främst är populärt bland nördar, vare sig det rör sig om fantasylitteratur, dataspel eller något annat. Har man inte alls någon koppling åt det håller känns det naturligare att man börjar spela Vampire, Unknown Armies eller Nobilis. :gremgrin:

/Dimfrost

Pom

Swashbuckler
Jag menade alltså att det främst är populärt bland nördar, vare sig det rör sig om fantasylitteratur, dataspel eller något annat. Har man inte alls någon koppling åt det håller känns det naturligare att man börjar spela Vampire, Unknown Armies eller Nobilis.
Och det var alltså det som den lilla undersökningen visade inte stämde. D&D var det naturliga valet att börja med för ickenördar. :gremsmirk:

Nåja, urvalet i undersökningen var erkänt begränsat och kan inte med någon statistisk säkerhet antas gälla för en större population. Men ickerollspelare skiljer ju inte mellan olika rollspel. Är rollspel nördigt så struntar man ju i vilket rollspel som avses, Nobilis eller Eon. När det gäller attityderna hos de som inte ser rollspel som nördbegränsat blir däremot erfarenheter som de i deltråden refererade intressanta.

Johan K

Gammal & dryg
Så fram för trendiga rollspel åh blä för nördiga gamla DoD, Eon och D&D!
kan ändock inte låa bli att nämna just DoD6 faktskt. Iochmed att RM släppte den här utgåvan så kändes det som det plödsligt blev lite lätt tredigt att lira det igen. DoD6 kom, tycker jag iaf, välldigt snabbt upp på tapeten & var på mångas läppar.

/ Johan K, trött & sliten efter en helgs jobbande..