Nekromanti Trendiga rollspel

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag vet inte hur ni känner, men jag tycker att det verkar som att rollspelen håller på att förlora lite av sin nördstämpel. Vilket känns helt underbart. Kanske är det så att ungdomskulturer som tidigare accepterat rollspel som en helt ok hobby, plötsligt har blivit trendiga (gothare, hårdrockare mfl.). Kanske är det för att datorspelen (och därmed även datorrollspelen) blivit allt mer accepterade och avnördiserade.

Nåja, skit i det, det var inte det jag skulle snacka om. Jag tänkte snacka om vilka rollspel som känns trendiga och om vilka som känns nördiga.

Här kommer ett par spel som jag tycker är balla. Och då menar jag verkligen balla som i balla. Alltså, totalt onördiga (eller ja, inte totalt, men ändå).

Mutant: UA

Asså, världen är ascool. Karaktärerna härligt flummiga och estetiken är trendigt tilltalande. Ånga, mutanter och svartkrut känns verkligen helt rätt, och det är inte bara på grund av de snygga och annorlunda illustrationerna.

Little Fears

Mmm, Little Fears har en snygg framsida, ett chict format och mjukpärm som gör att det lätt slinker ner i en trendig axelremsväska. Att konceptet är nytt och fräscht och passar det nyväckta intresset för animerad film, även bland andra än nördar, gör ju inte saken sämre.

BESM

Ja, Big Eyes Small Mouth känns ju betydligt mer inne än Drakar och Demoner. Med tanke på hur mycket animé och manga som slukas av allmänheten borde ingen behöva skämmas för att sitta och bläddra i det här på tunnelbanan.

All Flesh Must Be Eaten

Zombies och skräck är tillbaka med buller och bång! Och ett snyggt, toksmalt och lätt humoristiskt splatterspel borde göra sig på vilket vardagsrumsbord som helst. På festen ett perfekt blädderex för nostalgiska skräckfilmsfans som aldrig provat rollspel. Snyggt är det också.

Så fram för trendiga rollspel åh blä för nördiga gamla DoD, Eon och D&D!

/Vulf

Morgoth

Swashbuckler
Word.

Välkommen tillbaks, Vitulv. Jävligt bra tråd. Jag är helt med din anfallsvåg mot nördigheten! Fram för balla rollspelsmakare med balla idéer!

Min ballhetslista (utan innebördes ordning):

Unknown Armies
Man kan riktigt känna författarnas ballhet genom språket. Jo, faktiskt. Hade spelat det hela dagarna om jag bara hade haft balla spelare också.

Dogmarollspel
Helt soft ballt. Nästan alla dogmarollspel som producerats hittills räknar jag som balla, och framförallt ett tydligt bevis på att man inte behövde få kalsongryck i skolan för att skriva egna rollspel!

Mechanical Dream
Kunde förmodligen ha blivit gotharnas favorit om det bara marknadsförts lite bättre. Fräscht och ballt, med riktigt balla akvarellteckningar i monsterboken som man bara smälter av. Visar att det inte är förkunskaperna som gör spelet, utan insatsen.

Zonkpop
Vad kan jag säga? Ställ er på kö, brudar. :gremcool:

White Wolf
Har inte så jättebra koll på dem, men jag antar att de är ett uppenbart alternativ, speciellt med tanke på deras spridning och ballhet... eh.

Nu, min nördighetslista (med inbördes ordning):

1. EON
Talar inte EON-forumet tydligt nog? Tyvärr förmodligen det oballaste rollspelet som skapats, svenskt eller inte.

2. Heavy Gear
Skrivet av de oballaste inom Dream Pod 9 (det känns förövrigt som att de flesta balla redan övergivit DP9 för att istället satsa på White Wolf) som fullkomligt frossar i klyschor när det gäller kvinnor, spionplots och teckningsstil. Tyvärr ett lågvattenmärke i ballhetsvärlden.

3. Dungeons & Dragons
Men, hey... det var ju aldrig poängen heller.

4. Mig själv
Det skall erkännas; oavsett hur jag snackar om andras oballhet så målar jag alltid in mig själv i ett hörn. Visst, marknaden kryllar med balla spel nu för tiden, det är en positiv utveckling, men jag tror inte att jag ball nog att spela dem. :gremgrin:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Notepad

Välkommen tillbaks, Vitulv. Jävligt bra tråd.
Tacksomfan.

White Wolf
Avafanjagvet, tänkte också på det först, men alltså - har det inte kommit för mycket material för att WW skall kunna vara ballt? Hela spelet i sig har blivit en kultur. Det krävs en hel del nördighet för att hålla sig insatt i WoD i varje fall.

Exalted å andra sidan har en trendigt apsnygg framsida. Dessutom är det ju Manga. Så det funkar väl.

Jag kom på ett till spel som verkar skönt trendigt;

Engel

Har verkligen noll koll på det här liret, men framsidan är snygg, tyska är ballt och vad jag har förstått skall det vara lite kvasi-biblio-mytologiskt, vilket är rätt trendigt nuförtiden. Eller?

Puss

/Vulf

Eksem

Champion
Nobilis

Fast egentligen inte. Det är nämligen så olidigt hippt att inte ens Bon-redaktionen skulle spela det om de var rollspelare. Det är så vansinnigt ball och trendigt fast tidlöst att det inte ens går att spela. DET, det är jävligt hippt.

I vilket fall, boken är typ 30*30 centimeter, på flera hundra sidor, ser ut som en bra konstbok att ha på sitt 26 000-kronors vardagsrumsbord och handlar dessutom om skitsmart och skräckig urban fantasy i Gaiman-skolan. Dessutom är det en tjej som har skrivit det. Hippare än så blir det liksom inte.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Notepad

Engel

Har verkligen noll koll på det här liret, men framsidan är snygg, tyska är ballt och vad jag har förstått skall det vara lite kvasi-biblio- mytologiskt, vilket är rätt trendigt nuförtiden. Eller?
Att använda tyska begrepp a'la 'Himmel' och 'Engel' istället för "Heaven" och "Angel" i ett spel på engelska är enbart råtöntigt i min värld.

- Ymir, påpekar.

Selly

Level 5 Laser Lotus
Re. Notepad

"Att använda tyska begrepp a'la 'Himmel' och 'Engel' istället för "Heaven" och "Angel" i ett spel på engelska är enbart råtöntigt i min värld."

Ungefär lika töntigt som att använda hebreiska (Qadosh), grekiska (*tropi), sanskrit (Dharma, Arhat, Bodhisattva) och kinesiska (Hun, P'o) i spel på svenska respektive engelska? ^_~

Ymir

Liten kantbaron
Eskapism och nihilism

Jag ska säga vad som inte är töntigt:

Prettofriform. Ångestladdade, karaktärstunga och djupt psykologiska/filosofiska scenarier i nutiden eller historiska miljöer, ofta med inslag av konspirationsteorier, mysticism och/eller renodlat övernaturliga skräckelement. När det rent dramaturgiskt blir en korsning av 'Focaults pendel', 'Den röda lyktan', 'Se7en' och valda alster av Lagerlöf, Kafka, Dostojevskij och tro't eller ej; Lovecraft och Maria Gripe...då har man träffat rätt.

Nej, men skämt och åsido - ju mer kampanjen/scenariot behandlar vår verkliga värld, historiskt eller i nutiden, och vanliga, dödliga människors tankar, drömmar och själsliv, desto mindre nördigt är det. För vad är egentligen nördkulturens kärna om inte eskapism? Jag säger inte att de mest jordnära/verklighetsnära scenarier inte kan ha mycket eskapism i sig, men den är ändå av en annan typ än den man får av att spela i Midgård, Mundana, Pyrisamfundet eller tillochmed World of Darkness. (Men World of Darkness kvalar ändå in som 'mindre nördigt', eftersom det dels är oerhört pretto och dels i praktiken utspelar sig i vår värld).

Mindre nördigt är således = jordnära, djupt, mer rollmoment
Mer nördigt är således = mindre jordnära, mer ytligt, mer spelmoment

Och att spela kommersiella rollspel går fetbort. Det är ens egen vision man ska förverkliga, inte spelskaparens, och ju mer verktyg man använder som inte är ens egna, desto mindre pretto blir det. Och det vill vi ju inte veta av, eller hur?

- Ymir, friform über alles?

Ymir

Liten kantbaron
Re: Re. Notepad

Viktig skillnad - de är namn på koncept snarare än ord man helt enkelt struntat i att översätta. Qadosh, dharma, P'o etc är komplicerade begrepp som på så vis sammanfattats i ett ord, medan 'Himmel' rätt och slätt är en förtuffning som används där 'heaven' med all rimlighet hade fungerat lika bra.

Tex 'dharma' används väl i svenska språket med, som ett religiöst (hinduistiskt/buddistiskt) begrepp?

- Ymir, förtydligar

Krille

Super Moderator
Re: Re. Notepad

"medan 'Himmel' rätt och slätt är en förtuffning som används där 'heaven' med all rimlighet hade fungerat lika bra."

Nej.

Det amerikanerna menar med "heaven" är inte samma sak som det som "himmel" är i Engel. Tvärtom är det ett "komplicerat begrepp som på så vis sammanfattats i ett ord".

Selly

Level 5 Laser Lotus
Språk. [OT]

"Viktig skillnad - de är namn på koncept snarare än ord man helt enkelt struntat i att översätta."

Icke. Själskraft hade funkat precis lika bra som Psykotropi. Bättre IMO, eftersom grekiska inte hör hemma i en värld där grekiska helt enkelt inte existerar. Qadosh är ett helt vanligt hebreiskt ord som, om jag minns rätt, bara betyder "helighet". Så det vore precis lika logiskt att kalla det för detta. Hur som helst, det du skriver är anledningen till att jag inte tog upp t.ex Yin och Yang. De är rätt så svåröversatta. Men exemplen ovan håller fortfarande, och jag ser dem definitivt inte som mindre töntiga än Engel och Himmel. Inte för att jag tycker att dessa är särskilt töntiga över huvud taget, men ändå (i Engel's spelvärld så har ju tyska dessutom existerat, vilket bara det gör användadet av detta språk betydligt mer motiverat).

"Tex 'dharma' används väl i svenska språket med, som ett religiöst (hinduistiskt/buddistiskt) begrepp?"

Tja, "email" och "website" används också...

Krille

Super Moderator
Re: Himmel != Heaven???

"Vad är då defenitionen på "himmel"?"

That would be telling...

En Himmel är ett enormt högt torn, från vilken den angelitiska kyrkan verkar och där Engel bor och samlas. Det finns en Himmel per angelitisk orden, dvs fem stycken numera (det fanns en sjätte i Trondheim tills den kördes över av ett Inferno). Se det som en korsning mellan en domkyrka och Pentagon, fast i höjdled, ungefär.

Rising

Vila i frid
Ärligt talat, det som är häftigt när man står i en rollspelsaffär är inte alls detsamma som är häftigt när man sitter på tunnelbanan eller det som är häftigt att ha framme när det kommer trendkänsliga brudar på besök.

Liksom, CoC är ett häftigt rollspel i vanliga fall, men till och med de vuxnare böckerna känner man sig aslökig när man håller i på en full nattbuss, lixom, det är något med alla dessa bilder som ändrar status totalt från när man spelar rollspelet med sina polare och när man bläddrar i spelet bland folk.

Det spel som jag tycker är coolast är den gröna DoD-boxen. Har man den framme så reagerar folk direkt och man framstår som mycket chique. DoD och Nobilis är dessutom de två spel som jag har sett åtnämnas (Nobilis nämndes inte vid namn, men en tjej berättade om några konstiga lajv hon hade varit på och ett var typiskt Nobilis-influerat, och på ett annat så träffade hon Fares Fares, som då gestaltade ängel och var helt kroppsmålad i grått och enligt uppgift så var han en av få personer som faktiskt kunde klara av konststycket att vara snygg även när han var helmålad) i Darling, och det var ju den tuffaste och bästa tidningen.

Lökigast bland folk är nog ironiskt nog det som verkar häftigt för (unga) rollspelare och åsiktsnormen här på forumet: Alla "verkliga" fantasyrollspel går bort, Kult och andra "mörka" spel går fetingbort (Kult var bara häftigt när det fanns antirollspelsvibbar i landet), alla spel som försöker vara halvvuxna fastän de ändå har färgranna omslag med poserande hjältar och halvnakna amazonkvinnor, de går jättebort, och alla spel som det står Buffy, Star Wars, Star Trek, SoR osv, de går så mycket bort att man nästan blir rädd av att bara tänka på det.

Mest av allt går nog ändå framtidsrollspel bort som har "teknotroniska" typsnitt, stel design och en massa rutnät och sån skit som skall få en att tänka på framtiden. Det känns som om man bläddrar i "Tomelilla Datorklubbs Medlemsblad" eller något annat supertöntigt. All sådan där "datorifiering" är dweeb-mesigt till 24 karat.

Nu råkar jag gilla töntiga saker iofs, så det gör inte så mycket, men ibland önskar jag att det fanns ett rollspel med lågmäld framsida och inga djäkla bilder utan kanske blott stilsäkra illustrationer som inte behövde försöka se så djäkla tuffa ut, samt nedtonad, proffsig layout så att man kunde läsa dem i lugn och ro på tunnelbanan utan att behöva framstå som om man vore lökig.

Dimfrost

Special Circumstances
Nu råkar jag gilla töntiga saker iofs, så det gör inte så mycket, men ibland önskar jag att det fanns ett rollspel med lågmäld framsida och inga djäkla bilder utan kanske blott stilsäkra illustrationer som inte behövde försöka se så djäkla tuffa ut, samt nedtonad, proffsig layout så att man kunde läsa dem i lugn och ro på tunnelbanan utan att behöva framstå som om man vore lökig.
Men det är du ju, siddu. Fast jag håller med, det är hemskt att så många rollspel ska vara så förfärligt överlastade layoutmässigt, med "fräcka" typsnitt, svulstiga bilder och ingen känsla för god smak. På Lincon gick vi omkring och förfasade oss över hur fula alla omslag var. Jag önskar att det fanns fler böcker i stil med Nobilis, Jorges bestiarium eller Dark Ages Vampire...

/Dimfrost

G

Guest

Guest
Re: Himmel != Heaven???

1. Det massa blå ovanför våra huvuden

2. Änglars boning vilket vanligtvis definieras som 1

3. Det "landskap" som ses ovanför våra huvuden i 1

Heaven är däremot bara nummer 2 exclusive 1

Sodivra

Champion
Trendiga rollspel eller trendiga rollspelare?

Oj, spännande. Schysst tråd.

Men hur ska man definera nördighet och trendighet egentligen?

Ifall klassiska rollspel och den klassiska nidbilden av rollspelare är nördigt, och allt med rollspel är nördigt by default så är väl Mutant det nördigaste spel som finns, nördarnas svenska flaggskepp, en obelisk av nördnostalgisk utstrålning.. Lite småroligt barnslig charm också. Jättenördigt, ju! Dungeons and Dragons också.
Då vore nog Vampire bland de trendigaste, det tangerar ju in i gothkulturen. Jag tror inte att gothare tycker att Vampire är så nördigt, och gothare är ju tuffare än rollspelare! Lätta spel som Baron Münchausen och liknande också, det kan man väl spela på någon social tillställning utan att skämmas..

Å andra sidan så kan man se Mutants barnslighet och realismavsaknad som självdistans, en barnslighet återvunnen av en mogen spelare - Och då är det de till synes "äldre" rollspelen som förlorar, och de juvenila som blir fettrendiga. Då losar simulatoriska (realistiska) rollspel som Eon hårt, eftersom de tar sig på så stort allvar.
Detta passar ju också med bilden av en nörd som någon som engagerar sig djupt i något, vad det än är.

Och när det gäller speltyper, är det verklighetsflykt man ser till så tycker jag alla speltyper är lika nördiga - I de speliga (Gamist) så fnular man med regler och får sinnesorgasmer av Tvåhandssvärd +10. Typiskt nördigt.
I de simulatoriska så sitter man och pluggar in sig på en massa fakta om låtsasvärldar. Typiskt nördigt.
I de narrativistiska sitter man och berättar sagor för varandra och lever sig in i en annan värld. Typiskt nördigt. (Okej, det gör man i alla speltyper)

Är man en nörd om man pysslar med pretto, djupa ämnen och formexpriment ? Man är en kuf i alla fall. Är det samma sak? Rising tycker det inte. Många icke-rollspelare kommer nog tycka att kufarna är ännu värre än nördarna, och många nördar kommer nog tycka att kufarna är värre än dem. Har kufar självdistans, till exempel?
Är det trendigt att vara en kuf så spelar det nog inte så stor roll vad man spelar, men det blir nog mycket friform och spel som utvecklar gränserna, som Universalis. (Som jag hade i min Besatthet/Känns rätt-signatur och som fick mig att ompröva samberättande) Ifall kufhet är den nördigaste formen av rollspel så vinner väl.. tja.. Dungeons and Dragons. :gremsmile:

Du, Mogge, Eksem och Dimfrost verkar prioritera lite lagom fräscha (som i nya och snygga), pretto och nyskapande spel, och en del som försöker frångå gamla spelstilar.. Eller bara är nya för just er. Jag vet inte, men det blir väl lite av en lista på spel som är viktiga för en själv, och som då förtjänar en prestigefylld utnämning, typ Trendigt. Jag har inte testat Little Fears, BESM, All Flesh Must Be Eaten, Engel eller Unknown Armies. Dogmarollspel är jag kluven till. De flesta är ju fräscha och utåtriktade (lätta men snygga), bra på att sälja sig själva rent av, men blir det inte nyskapande för sakens skull? Eller bara klyschigt nyskapande som zeppelinare och samberättande och små spelmässiga quirks som alla gillar? Är detta ens ett minus, dock? Är det inte sådant som utvecklas i rollspel just nu på vårt forum, samberättande och spelmässiga quirks?

Men som relativist så säger jag att så länge det känns nytt och fräscht för just dig, så är det det, så jag ska inte hacka något mer på spelen nu. Tillbaka till nördigheten..

Vad är då trendigt och nördigt? Jag får nog fortsätta den relativistiska trenden och säga att alla spel jag inte gillar.. Nä. :gremwink:
Men jag kommer definiera nördighet som sådant som de oförstående dissar, och trendigt som sådant som man snackar om när man vill vara trendig själv.

Nördigt är då de spel som får ta skit, av såväl rollspelare som utomstående. Sänd dom en tanke..

Trendigt är helt klart Nobilis, för alla som vill verka som någon snackar om Nobilis. Universalis var det en del fuss omkring i lådan och kanalen en dag, och jag hoppas kunna få igång mer trend kring det när jag fått det. Little Fears hör jag om ofta, så det är också rätt trendigt.

Häftighetsfaktorn på olika spel styrs väl också rätt hårt av ifall du är en liten kobold, pubertal simulatorist, angstig halvdjuping eller exprimenterande miffo.

Bunny

Crazy like a fool
Re: Re. Notepad ANT

"kinesiska (Hun, P'o)"

Måste bara fråga vilket spel som har med begreppet P'o? Ett taoistiskt rollspel? Måste spelas i sådana fall... :gremooo:

Selly

Level 5 Laser Lotus
Re: Re. Notepad ANT

"Måste bara fråga vilket spel som har med begreppet P'o? Ett taoistiskt rollspel? Måste spelas i sådana fall..."

Vampire: Kindred of the East. Du behöver grundboken till Vampire (antingen 2nd Edition eller Revised) för att spela. De använder Hun och P'o som ett slags själslig dualitet.

Bunny

Crazy like a fool
Vad beige...

Ångest och vampyrer kan vara ballt, men det har lite att göra med Det Ohuggna Blockets princip. Nä, jag hade väll snarare tänkt mig ett mysigt litet spel som fokuserade på naiviteten och den naturliga balansen - kan inte låta bli att känna mig lite besviken.

Får göra någonting av det själv kanske, ett taoistiskt dogmarollspel vore helt perfekt.

Vad står Hun för då, och varför står det i motsatts till P'o?

Selly

Level 5 Laser Lotus
Re: Vad beige...

"Nä, jag hade väll snarare tänkt mig ett mysigt litet spel som fokuserade på naiviteten och den naturliga balansen - kan inte låta bli att känna mig lite besviken. Får göra någonting av det själv kanske, ett taoistiskt dogmarollspel vore helt perfekt."

Tråkigt att du är besviken, men gör för all del spelet. Om du gör bra ifrån dig får du säkert någon röst från mig.

"Vad står Hun för då, och varför står det i motsatts till P'o?"

Nu skulle jag kunna ge ett så otroligt mycket bättre utfört svar än det här, men jag är trött, så jag får köra på tråkig kopiering från boken (jag skriver åtminstone av det manuellt, så det är inte det att jag är lat).

<blockquote><font class="small">Citat Kindred of the East, p. 90 - Hun:</font><hr />

The Hun is the Virtue corresponding to the strength of the character's higher soul. The Hun measures the character's rational side, her ability for abstract and aesthetic thought, her remaining empathy with mortals and her overall resolve. Hun resembles the Conscience rating of the West, but is not precisely the same - characters from shame-based societies have Hun Virtues that focus on fulfillment of obligations, rather than adherence to morality. In some ways, Hun is a measure of the character's honor and devotion to duty.
Characters with high Hun ratings tend to be seen as more thoughtful and spiritual, more patient, and more "in control." Cnoversely, ones with low Hun scores (even ones with high Mental Attributes) tend to approach existence from a base, animalistic and sensual point of view.
[/quote]

<blockquote><font class="small">Citat Kindred of the East, p. 91 - P'o:</font><hr />

The opposite of the Hun, the P'o is the animalistic, monstrous side of the vampire - what Western Kindred refer to as the Beast. It is the P'o that fans the vampire's hunger, and it is the P'o that whips a trivial annoyance into a killing rage.
In many ways, the P'o can be thought of as the dark side of teh character's soul - a part the character is not proud of, but a part of the character nonetheless. The P'o has its own Nature (see below); this Nature represents a significant fraction of the character's psyche and should be roleplayed as such. Vampires with high Hun ratings often seek to channel and tame the P'o. Other Cathayans cultivate and accommodate their Demons, as they see this action to be crucial to their karmic duties as monsters.
[/quote]

...sen står det förstås en hel massa mer, men det där får väl räcka for now. Eftersom jag faktiskt gillar den här tråden så har jag ingen lust att kapa den, så om du vill prata mer OT-grejor, privva mig gärna.