Nekromanti Trendiga rollspel

Ymir

Liten kantbaron
Icke.

Trendigt är helt klart Nobilis, för alla som vill verka som någon snackar om Nobilis.
Naeh, inte jag. Mina samtliga uttalanden hittils om Nobilis utsträcker sig till gnäll, bashing och mera gnäll (och de är inte många), och är det någon som vill verka som någon så är det undertecknad.

- Ymir, hävdar således att Arvidos har FEL(!)

Ymir

Liten kantbaron
Ångest enligt Ymir, Dao enligt White Wolf

Kindred of the East är ganska daoistiskt. De fem vampyrfraktionerna, dharmorna, baseras rentav på daoistiska dygder/filosofier - Hun, P'o, Yin, Yang samt balans mellan alla dessa. Mäktighetsgraden, motsvarande vanliga Vampires generation, avgörs av hur hög insikt man uppnått i sin dharma. Dharmorna som sådana är högeligen komplexa filosofiska vägar med ett otal olika principer och dygder, och på det hela taget väldigt true till kinesisk filosofi. Så är du ute efter ett daoistiskt rollspel är det inte alls en dum idé att kolla in Kindred of the East. Det är mitt favoritrollspel, åtminstone.

- Ymir, gör reklam

Sodivra

Champion
Jo!

Mina samtliga uttalanden hittils om Nobilis utsträcker sig till gnäll, bashing och mera gnäll (och de är inte många), och är det någon som vill verka som någon så är det undertecknad.

Med andra ord så snackar du om det. :gremgrin:

Selly

Level 5 Laser Lotus
Tvi! [ANT][OT]

Jag vägrar erkänna de där orden som korrekt svenska! Email och website heter det! *phew* ... o_O;

Selly

Level 5 Laser Lotus
Re: Språk. [OT]

"Nä, han menar elbrev och nätplats."

Vet du, jag väljer faktiskt de där två framför "emejl" och "webbsajt" vilken dag som helst. Men eftersom jag slipper välja mellan mässlingen och kolera så tror jag att jag fortsätter köra på svengelskan. ^_~

G

Guest

Guest
Re: Språk. [OT]x[OT]

Nä, han menar elbrev och nätplats.
Elekronikdataöverföringsmeddelande och nätverkspunkt om man ska vara helt korrekt då det varken är brev eller plats egentligen, och det andra är förkortningar. :gremwink:

Äh jag kommer nog fortsätta med email men börja med nätpunkt då jag tycker det låter mycket häftigare än site eller nätplats.

[Ändring]
p.s. Jo nät punkt är också lite fel, men inte lika fel minnestekniskt sett, mest korrekt är nog nätverksområde. d.s.

Man Mountainman

Storsvagåret
Tjo!

Jag tycker det är knepigt när du sätter "nördighet" och "trendighet" i något slags motsatsförhållande. Det kan ju förekomma trender även inom nördkulturen, liksom. Som ett exempel på det tycker jag faktiskt att Mutant: UA passar väldigt bra. Det är ju utan tvekan rätt trendigt bland oss nördar, iallafall här på forumet, men därmed inte sagt att det inte är nördigt. Tvärtom, skulle jag vilja påstå. Muterade djur, robotar och massor av referenser till både det ena och det andra. Liksom, en stor del av spelets appeal är ju faktiskt att det är nostalgiskt - för nördar.

Själv har jag inget problem med att kalla mig själv nörd och är rent av lite stolt över att tillhöra en insnöad subkultur. Om jag ska börja räkna upp spel som jag tycker är balla så är alltså risken stor att jag bara räknar upp en massa nördspel.

Man Mountainman

Storsvagåret
Det är så vansinnigt ball och trendigt fast tidlöst att det inte ens går att spela.

Igår avslutade vi en mindre Nobiliskampanj som har pågått i ett par - tre månader nu med att besegra den exkrusian som infiltrerat vårt chancel. :gremgrin:

Staffan

Myrmidon
Re: Re. Notepad ANT

Exalted använder också begreppen Hun och Po, där Hun är ens högre, mänskliga själ och Po är ens lägre, djuriska själ. Detta har dock inte så stor betydelse förrän man dör, då ens Hun eventuellt kan bli ett spöke och ens Po kan bli ett hungrigt spöke (Ghost resp. Hungry Ghost). Ett vanligt spöke är som folk är mest, förutom att de mest finns i dödsriket, medan ett hungrigt spöke är den typen som hemsöker platser, och manifesterar sig fysiskt och jagar folk och sånt.

Rosen

Myrmidon
Zimeon á la Ymir

Tss, tss. Det heter faktiskt vävsäte. Fråga bara Zimeon Lundström, han vet.
- Ymir, suckar djupt

Här är alltså Ymir igång och småsparkar på den person som väl gjort mer än någon annan för att sprida mangahobbyn i Sverige. Igen.

Det är en studentikos liten tradition i Mangakai att vid websnack alltid göra småfåniga direktöversättningar av tekniska termer (som "vävsäte" för website, eller "posttjänare" för mailserver). Jag är också rätt tveksam till att den skapades av Zimeon själv - det är typisk StrapatS-humor, så jag misstänker att Jonas Nelson är upphovsmannen till det.

--
Åke

walium

Ganska töntig, faktiskt
Vill vi egentligen ha en massa folk som hoppat på rollspelandet bara för att det börjar bli trendigt? Jag har personligen aldrig brytt mig om en enda trend i hela mitt liv och lika glad är jag för det. Hellre ser jag att folk ägnar sig åt sådant som de faktiskt är intresserade av och lämpliga för än vad som är hippt och inne just för tillfället. Sedan handlar det oändligt mycket om pengar. Ge Neogames en miljard att spendera på marknadsföring och varenda slemmig så kallad ungdomstidning kommer att tala om den nya rollspelstrenden.

Och sist men inte minst så tror jag faktiskt inte att rollspel blivit trendigt bara för att spelskaparna lärt sig layouta och det finns generationer som vuxit upp med rollspelande.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Zimeon á la Ymir [Totalt OT]

Well, jag får be om ursäkt igen. Jag hade uppenbarligen inte distans nog (eller för mycket fördomar om Mangakai) för att fatta att det var humor.

Hur mycket 'mer än någon annan' Zimeon gjort för att sprida mangahobbyn i Sverige kan vi förstås diskutera, likaså skälen till min nedlåtande ton ang. honom, men jag borde förstås hållt den för mig själv. Att jag anser honom vara en dålig översättare har dock föga med det att göra - det krävs helt enkelt mer än mycket goda kunskaper i det ena språket för att översätta väl.

Ang. Manga Mania-översättningen av 'Blade of the Immortal' som vi tidigare talat (bråkat?) om kan jag dock erkänna att jag tycker den är betydligt mer okej nu när jag läst mer av den. Går Blade of the Immortal fortfarande i Manga Mania btw?

- Ymir, som förvisso inte är särskilt mycket för studentikos humor...

Troberg

Sinister eater
Re: Zimeon á la Ymir

Det är en studentikos liten tradition i Mangakai att vid websnack alltid göra småfåniga direktöversättningar av tekniska termer (som "vävsäte" för website, eller "posttjänare" för mailserver). Jag är också rätt tveksam till att den skapades av Zimeon själv - det är typisk StrapatS-humor, så jag misstänker att Jonas Nelson är upphovsmannen till det.
Jag gillar det, det är bra att slänga i ansiktet på alla de som vill försvenska allt, de som vill skriva webb, sajt, mejl, chatt och så vidare. Tvinga dem att välja sida och inte stå med ett ben i varje båt.

Ziaxool

Veteran
Jag har svårt att se fall spelen är nördiga, men jag har gjort en skala beroende på hur (ickerollspelande) kompisar reagerar på olika rollspel.
Sengoku
Det spelet funkade inte. En lärare ville låna det när han såg det, men ickenördarna lät sig inte imponeras.
Usagi Yojimbo
Det här fungerade OTROLIGT bra. När fem av oss skulle spela så anslöt sig sju stycken till direkt efter att bara ha hört ordet Usagi (dels för att de inte fattade vad det betydde, men dels för att det lät spännande).
Mutant
Katastrof. Ingen ville testa detta spel. Inte äns nördarna!
Dungeons & Dragons
Vi har en vinnare! Vi värvade tre personer till vår spelgrupp efter att bara ha visat framsidan av boken. Det här spelet suger till sig ickenördar likt en magnet (en magnet som suger till sig ickenördar alltså).
Eon
Ännu en nitlott.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Zimeon á la Ymir

Ärligt talat...håller jag med. Vi borde följa islänningarnas sköna exempel. Sug bara på ord som 'Geisladiskur' (Strål-skiva = CD) och 'Tölva' (Tal+völva = dator).

- Ymir, hade blott problem med att fatta att det var sarkasm