Re: Gubbvarning
Jag tror att de flesta tycker att det är kul att det blir lite mer blandat. "Så här gjorde vi aldrig på min tid"-kommentarer förekommer väldigt sällan.
De är väl ganska vanliga där jag jobbar, men hur negativt man bemöter nymodigheter beror också på hur de införs/framförs.
När man får höra av Färdig-För-Pension att ens nya arbetsmetod "är ju mycket snabbare!" är man dessutom säker på att man gjort rätt!
Jag skulle gärna ha nån jeppe här som var tio år yngre. Då skulle man kanske ha lite mer gemensamt att snacka om. Fast med min tur skulle hon (statistiskt sett skulle det vara en hon) ha två barn och hund hon med.
Mest stör jag mig på bristen på genunina nördar vid kaffebordet; en av mina yngre kollegor har pinupbilder av James Marsden och Viggo Mortensen på sin dator, och det känns lite skönt. Och en av de äldre har två datanördar till söner, så hon förstår dåliga nörd-vitsar i alla fall ("Vi är Bibliotekstjänst. Ni kommer att bli assimilerade. Motstånd är meningslöst." "Lärarrummet på X-skolan - a wretched hive of scum and villany, om du frågar mig. Fika bara här om du måste.")
Erik, fast barnen och barnbarnen de har är ganska gulliga