Nekromanti Tribe8! (och lite till)

Balderk

Swashbuckler
Jaha... nu skriver man igen. Denna gång eftersom jag har bestämt mig för att skaffa det postapokalyptiska spelet Tribe8! Jag har iofs inte spelledit förut, men jag tror inte det ska vara några problem. Om någon absolut inte tycker att det är ett spel man ska börja SL:a till får ni väl säga till, men risken är stor att jag inte ändrar mig om denne någon inte kommer med väldigt bra argument.

Vad jag vill veta är vad folk tycker om spelet? Är det svårt, är världen bra, är hela spelet helt underbart? Vad som helst. Jag vill också veta om det är några moduler man borde skaffa rätt snabbt efter man köpt det? Någon som är jätte bra eller cool? Någon man inte klarar sig utan?

När jag har fått det kommer jag att återkomma och undra om lite äventyrstips m.m.... Vilket forum ska man ställa det på förresten? Här eller rollspelsmakande? brukar inte vara inne där så ofta...

/Herr Balderk, ganska exalterad faktiskt... Hoppas att han är en bra SL också!

Johan Granberg

Swordsman
Alltså...

Varför i hela friden skulle du posta frågor om ett spel du funderar på att köpa på rollspelsmakarforumet?!

Morgoth

Swashbuckler
det postapokalyptiska spelet Tribe8!

Feeeel! *långa näsan*

Tribe 8 är inte postapockalyptiskt.Här finns förresten en sida med vanliga missuppfattningar om Tribe 8. Har du köpt Tribe 8 i tron att det var ett postapockalyptiskt rollspel, eller spelar Tribe 8 i tron att det är ett postapockalyptiskt rollspel, kommer du att bli besviken. På Traditions hemsida (om jag inte har fel) beskrivs Tribe 8 som någonting i stil med Fallout-dataspelen vilket inte är något annat än rent skrattretande.

Vad är då Tribe 8? Svaret är enklare än man tror: fantasy. Tribe 8 är inte mindre fantasy än Sagan om Belgarion, Drakens Återkomst eller för den delen Härskarringen - det utspelas i pseudomedeltid, eller snarare en framprovocerad medeltid. Tribe 8 utspelas förvisso efter en sorts apockalyps, men apockalypsen har varken kärnvapen eller naturliga förklaringar iblandade. Liksom all i Tribe 8. Saker som händer i Tribe 8 kräver ingen naturlig förklaring. Det finns magi, utan att magi bortförklaras som 'psiotiska förmågor' eller 'psymutanter'. Magi är magi, därmed basta.

Magin i Tribe 8 tar en tämligen schamanistisk form, med andar, schamaner, talismaner, drömresor, transdroger och förbannelser. Alla i världen tar del av sin fatimas (magisk varelse som kommer från gudinnan) gåvor, vilket också påverkar deras personlighet. Det finns sju fatimor, och unionen är indelad i sju tämligen stereotypa stammar. Människor som tillber livs- och modersfatiman Eva är oftast bönder eller schamaner och ser ner på de andra stammarna som på små barn -och har dessutom ett antal förmågor som simulerar hur de kan känna livets ström runt omkring sig. Kort sagt -allt och alla är lite magiskt. Tribe 8 är mysterisk fantasy.

Det ligger inga stora högar med teknologiska prylar och skräpar, men det finns rester från forntiden. Dessa rester har dock också en ganska magisk roll -byggnader från förr kalas tillexempel för Den Stora Arkitekturen och har viss religiös mening. Det finns en grupp 'keepers' i en ödemark täckt av rost som gräver fram gamla delar och pusslar ihop vapen av dem, men det finns inga stora teknologiska prästordnar som går iklädda superteknorustningar och bär på maffiga miniguns.

Med andra ord, om din spelgrupp mot all förmodan hittar ett skjutvapen är det troligtvis juryriggat och utan ammunition (förmodligen trasigt på något sätt också, keepers strör inte vapen omkring sig). Keepers är liksom andra magiska och kan med hjälp av sina förmågor ge fordon temporärt bränsle, förstå vad en pryl hade för betydelse förr eller bara laga saker som ingen annan kan laga. Teknologiska prylar går därtill ofta sönder om de brukas av icke-keepers, eftersom keepers har den gudomliga balans som krävs för att nyttja den gamla teknologin. Tillochmed teknologin är alltså magisk.

Kan man spela Tribe 8 som ett postapockalyptiskt rollspel? Förmodligen. Däremot missar man hela charmen med det, och når förmodligen inte högre spelvärde än något annat sådant.

"Vad jag vill veta är vad folk tycker om spelet?"

Det är skitkul! Motiveringen är att böckerna har en mysig känsla över sig, och även om spelet kan verka lite underligt eller mörkt så är det fortfarande lekfullt och gulligt. Man kan göra mycket med Tribe 8.

"Är det svårt"

Att spelleda? Det tar nog ett par omgångar att komma in i spelvärlden.

"Jag vill också veta om det är några moduler man borde skaffa rätt snabbt efter man köpt det?"

Man klarar sig ganska bra med regelboken, men Vimary och Adrift on the River of Dream rekommenderas varmt.

"Vilket forum ska man ställa det på förresten?"

Rollspelsforum, eller PM:a mig. Det har absolut inget med makarforumet att göra. Sitter förövrigt och pillar med ett äventyr där rollpersonerna är Iv'Chetter utskickade från Z'Briernas Ziggurat på hemligt uppdrag. :gremsmile:

/Mogge, hjälper gärna till

Balderk

Swashbuckler
Re: Alltså...

Alltså vad jag tänkte på var om jag behövde tips och råd för att skriva ett äventyr... Det har väl med "makande" att göra? Det var säkert dåligt formulerat (vilket är ganska vanligt när det gäller mig) men till mitt försvar har jag att jag hade väldigt brottom att skriva det eftersom min far behövde datorn att joba på.

/Herr Balderk, postade ju frågan om spelet här!

Balderk

Swashbuckler
Tackar! Det där låter riktigt härligt! Någon sorts postapokalyps verkar det ju vara, men jag gillar magi, mystik och fantasy så det här passar nog mig bara bra. Var beredd på att jag i framtiden skickar ett PM med lite fler frågor... Förmodligen efter jag införskaffat det och läst det en del.

Man klarar sig ganska bra med regelboken, men Vimary och Adrift on the River of Dream rekommenderas varmt.

Okej... ska ta miog en titt på dem! :gremwink:

/Herr Balderk... snart lyrisk... har ju aldrig ägt ett rollspel förr :gremsmile:

Johan Granberg

Swordsman
Re: Alltså... [ANT]

Ja, men nu heter inte forumet "makande" utan "Rollspelsmakande". Fundera på ordet "rollspelsmakande", rollspels-makande. Det vill säga man makar _rollspel_.

Balderk

Swashbuckler
Re: Alltså... [ANT]

Tänkte bara att det kune ha med annat makande att göra också! Det hade kanske varit otympligt att kalla det rollspels-och äventyrs-makande eller hur?

Eftersom jag inte har varit inne där kan jag ju inte gärna veta vad som diskuteras, eller hur?

/Herr Balderk, ställde ju bara en fråga...

Troberg

Sinister eater
Jaså, var det så! [OT]

Jag har alltid trott att det handlade om smakande. Tänk så löjlig jag hade sett ut om jag hade dragit igång en tråd om vilken årgång av DoD som smakar bäst, eller om spel i kartong håller smaken bättre...

Johan Granberg

Swordsman
Re: Jaså, var det så! [OT]

Ja alltså egetligen har du en poäng där! Man kan ju inte veta om de menar "rollspels-makande" eller "rollspel-smakande". (Så länge man inte läser beskrivningen alltså :gremwink:) Du får väl testa att göra ett inlägg och se vad du får för reaktioner!