det postapokalyptiska spelet Tribe8!
Feeeel! *långa näsan*
Tribe 8 är inte postapockalyptiskt.
Här finns förresten en sida med vanliga missuppfattningar om Tribe 8. Har du köpt Tribe 8 i tron att det var ett postapockalyptiskt rollspel, eller spelar Tribe 8 i tron att det är ett postapockalyptiskt rollspel, kommer du att bli besviken. På Traditions hemsida (om jag inte har fel) beskrivs Tribe 8 som
någonting i stil med Fallout-dataspelen vilket inte är något annat än rent skrattretande.
Vad är då Tribe 8? Svaret är enklare än man tror: fantasy. Tribe 8 är inte mindre fantasy än Sagan om Belgarion, Drakens Återkomst eller för den delen Härskarringen - det utspelas i pseudomedeltid, eller snarare en framprovocerad medeltid. Tribe 8 utspelas förvisso efter en sorts apockalyps, men apockalypsen har varken kärnvapen eller naturliga förklaringar iblandade. Liksom all i Tribe 8. Saker som händer i Tribe 8 kräver ingen naturlig förklaring. Det finns magi, utan att magi bortförklaras som 'psiotiska förmågor' eller 'psymutanter'. Magi är magi, därmed basta.
Magin i Tribe 8 tar en tämligen schamanistisk form, med andar, schamaner, talismaner, drömresor, transdroger och förbannelser. Alla i världen tar del av sin fatimas (magisk varelse som kommer från gudinnan) gåvor, vilket också påverkar deras personlighet. Det finns sju fatimor, och unionen är indelad i sju tämligen stereotypa stammar. Människor som tillber livs- och modersfatiman Eva är oftast bönder eller schamaner och ser ner på de andra stammarna som på små barn -och har dessutom ett antal förmågor som simulerar hur de kan känna livets ström runt omkring sig. Kort sagt -allt och alla är lite magiskt. Tribe 8 är mysterisk fantasy.
Det ligger inga stora högar med teknologiska prylar och skräpar, men det finns rester från forntiden. Dessa rester har dock också en ganska magisk roll -byggnader från förr kalas tillexempel för Den Stora Arkitekturen och har viss religiös mening. Det finns en grupp 'keepers' i en ödemark täckt av rost som gräver fram gamla delar och pusslar ihop vapen av dem, men det finns inga stora teknologiska prästordnar som går iklädda superteknorustningar och bär på maffiga miniguns.
Med andra ord, om din spelgrupp mot all förmodan hittar ett skjutvapen är det troligtvis juryriggat och utan ammunition (förmodligen trasigt på något sätt också, keepers strör inte vapen omkring sig). Keepers är liksom andra magiska och kan med hjälp av sina förmågor ge fordon temporärt bränsle, förstå vad en pryl hade för betydelse förr eller bara laga saker som ingen annan kan laga. Teknologiska prylar går därtill ofta sönder om de brukas av icke-keepers, eftersom keepers har den gudomliga balans som krävs för att nyttja den gamla teknologin. Tillochmed teknologin är alltså magisk.
Kan man spela Tribe 8 som ett postapockalyptiskt rollspel? Förmodligen. Däremot missar man hela charmen med det, och når förmodligen inte högre spelvärde än något annat sådant.
"Vad jag vill veta är vad folk tycker om spelet?"
Det är skitkul! Motiveringen är att böckerna har en mysig känsla över sig, och även om spelet kan verka lite underligt eller mörkt så är det fortfarande lekfullt och gulligt. Man kan göra mycket med Tribe 8.
"Är det svårt"
Att spelleda? Det tar nog ett par omgångar att komma in i spelvärlden.
"Jag vill också veta om det är några moduler man borde skaffa rätt snabbt efter man köpt det?"
Man klarar sig ganska bra med regelboken, men Vimary och Adrift on the River of Dream rekommenderas varmt.
"Vilket forum ska man ställa det på förresten?"
Rollspelsforum, eller PM:a mig. Det har absolut inget med makarforumet att göra. Sitter förövrigt och pillar med ett äventyr där rollpersonerna är Iv'Chetter utskickade från Z'Briernas Ziggurat på hemligt uppdrag.
/Mogge, hjälper gärna till