Robert Jonsson
Nothing is True. Everything is Permitted.
Kult hade det också.Noir hade rekommenderad 15årsgräns vilket jag tänker var rimligt.
Kult hade det också.Noir hade rekommenderad 15årsgräns vilket jag tänker var rimligt.
Hade inte Original-Kult det också?Noir hade rekommenderad 15årsgräns vilket jag tänker var rimligt.
Hade inte Original-Kult det också?
Jo.Kult hade det också.
Tycker alla verktyg du nämner är bra, de fyller enligt mig olika funktioner.Vad känns som bästa verktyget.
Förmötet. Där man diskuterar vad man inte vill ha och försöker jämka det man förväntar sig.
Informationsskylt. Där man informeras om att detta potentiellt hemska kan förekomma.
Signalverktyg. Stoppkort eller liknande för att berätta att man vill dra sig ur, utan att tvinga alla andra spelare dra sig ur.
Nåt annat ...
Det tycker jag är en intressant skillnad. Vad tror du att den beror på? Finns det något som tyder på att spelare skulle bete sig sämre idag? Eller är det snarare spelare och spelskapare som har blivit mer oroliga och därför vill varna och sätta gränser?Skillnaden är väl mer att man förr varnade oroliga föräldrar/pressen/Livets ord/Björn och Diddi för det, nu att man istället varnar den faktiska spelaren?
Jomenvisst, den där varningen skrev jag av just de skäl som @Robert Jonsson anger.Säkerligen! @Mekanurg kanske iofs har svar på den varning som skrevs?
På 1980-talet existerade inte begrepp som safe space eller triggervarning. Spelarna betedde sig på samma sätt då som nu.Det tycker jag är en intressant skillnad. Vad tror du att den beror på? Finns det något som tyder på att spelare skulle bete sig sämre idag? Eller är det snarare spelare och spelskapare som har blivit mer oroliga och därför vill varna och sätta gränser?
Så safe space och triggervarningar påverkar egentligen inte nämnvärt hur folk beter sig? Som du skriver beter ju sig de som spelar ändå på samma sätt, eller?På 1980-talet existerade inte begrepp som safe space eller triggervarning. Spelarna betedde sig på samma sätt då som nu.
Finns det någon person i denna tråd som påstått att TW’s/CW’s har påverkat hur folk beter sig?Så safe space och triggervarningar påverkar egentligen inte nämnvärt hur folk beter sig? Som du skriver beter ju sig de som spelar ändå på samma sätt, eller?
Jag ska förtydliga mig. Svenskar var mindre hänsynsfulla förr i tiden och personer med låg status förväntades ta skit och bita ihop på ett sätt som är oacceptabelt idag*. Triggervarningar är alltså ett modernt redskap som handlar om att visa respekt för andras känslor.Så safe space och triggervarningar påverkar egentligen inte nämnvärt hur folk beter sig, eller?
Personligen tycker jag att det kan vara bra med åldersgränser för en del spel och evenemang. I övrigt tänker jag att innehållsreferat och settingarna i sig kan fungera som konsumentinfo för dem som vill undvika vissa teman.
Nej, men det blir ju lönlöst att hålla på med triggervarningar om de ändå inte gör någon skillnad, eller hur?Finns det någon person i denna tråd som påstått att TW’s/CW’s har påverkat hur folk beter sig?
Klart de gör skillnad om de varnar för element du som spelare vill undvika.Nej, men blir ju lönlöst att hålla på med triggervarningar om de ändå inte gör någon skillnad, eller hur?
Jo, jag vet mycket väl vad triggervarningar är. Min fråga är dock: gör de någon nytta?Jag ska förtydliga mig. Svenskar var mindre hänsynsfulla förr i tiden och personer med låg status förväntades ta skit och bita ihop på ett sätt som är oacceptabelt idag*. Triggervarningar är alltså ett modernt redskap som handlar om att visa respekt för andras känslor.
*Exempel 1: När de svenska FN-soldaterna från den stentuffa missionen i Kongo i början av 1960-talet kom hem och demobiliserades, genomgick de en medicinsk kontroll för tropiska och veneriska sjukdomar, inget annat. Psykologiska problem avfärdades som omanligt pjåsk. Nuförtiden, när folk som jag kommit hem från Afghanistan får vi professionell stöttning av psykologer och kuratorer för att bearbeta våra krigsupplevelser. Den vägen har alkoholmissbruket och självmordsfrekvensen bland krigsveteraner minskat.
Exempel 2: På 1970-talet var det helt okay på många arbetsplatser att grabbarna satte upp bilder på nakna utvikningsbrudar. Eventuella protester från kvinnliga kollegor avfärdades med hånflin och repliker av typen: "Är du avundsjuk på hennes pattar, eller?"
Jo, men olämpligt beteende verkar ju kunna dyka upp ändå, oavsett varningar.Klart de gör skillnad om de varnar för element du som spelare vill undvika.
Jag tänker i samma riktning. En hänsynsfull spelledare/spelare undviker sådant gruppen inte vill ha med och iakttar försiktighet inom känsliga områden, oavsett vad som står i äventyret. Hänsynslösa spelledare/spelare gör tvärtom, oavsett vad som står i äventyret.Jo, men olämpligt beteende verkar ju kunna dyka upp ändå, oavsett varningar.
Rent socialt tycker jag att utgångspunkten bör vara ungefär densamma som när man går och fikar. Målet är att alla ska få en trevlig stund. Det sociala regelverket är underförstått, inte nerskrivet.Jag tänker i samma riktning. En hänsynsfull spelledare/spelare undviker sådant gruppen inte vill ha med och iakttar försiktighet inom känsliga områden, oavsett vad som står i äventyret. Hänsynslösa spelledare/spelare gör tvärtom, oavsett vad som står i äventyret.