ro83rt
Swordsman
En av poängerna med religion är att "Gud" är transcendent och följdaktligen ett "väsen" som går utanför vår värld. Eftersom som vetenskap är konstruerat för att förklara den värld vi lever i är den värdelös för att beskriva något som inte finns här.Sen så har jag svårt att tro att människan eller någon/något annat har en själ. Fram till den dagen då man kan bevisa med vetenskapliga metoder att vi har en själ den dagen kan jag tro på att vi har en själ och då kanska kan det vara av intresse att börja skaffa folk som ber för en.
Att använda sig av vetenskap är alltså kontraproduktivt därför att religion är något som alltid kommer behandla helt andra frågor än vetenskap är skickad att göra. Det finns t.ex. vetenskapliga rön som behandlar just detta. De menar att om människor inte hittar förklaringar till sin omvärld så fyller vi snabbt i med egna föreställningar. Att det ligger i människans natur att finna samband. Religonen förklarar det vetenskapen inte klarar av.
Är det ett argument för att religion är ett påhitt? Nej, eftersom vetenskapen varken kan förkasta eller verifiera existensen av Gud. Varför ska vi då hävda att Gud inte existerar på grund av det inte är vetenskapligt bevisat? Det är ju inte vetenskapligt bevisat att Gud inte existerar.
För anspela på det döden säger i Hogfather: Om hela universum packas ihop till en klump (Ett backande kosmiskt ägg) och mals ner till ett fint pulver kommer det då att finnas ett enda korn av saker som "omtanke", "rättvisa" eller "tillit"? Tror ni på det? Går det att vetenskapligt bevisa upplevelsen av tillit? Säkert finns det en kemisk förklaring av det som sker i hjärnan men själva fenomenet?
Det kan vara läge att släppa det postmoderna arvet som ligger som kall, blöt filt över Sverige och fundera i andra banor än att hela tiden luta sig mot "vetenskapen". Med menar jag inte att människor ska bli religiösa utan att det finns andra sanningar. "Andligheten" i Sverige ökar just nu, vilket det också finns vetenskapliga tankar om. Om två hundra år kanske de sitter och garvar åt oss puckade nötter som inte klarade av att se något annat än det vetenskapen klarade av att hantera. Kommer de då att ha fel? Om så är fallet hur kan vi veta det?
Hm, det här inlägget blev längre än jag planerat. Hoppas någon pallade att läsa.
Edit: Dessutom hann Lindenius före med en del av de tankar jag tar upp. Så blir det när man ska breda ut sig textmässigt.