Rising
Vila i frid
Re: Skev symmetri? [Edit]
Men den Gud man observerar skulle mycket väl ändå kunna överrensstämma med ens naturvetenskapliga förståelse för världen. Alltså; precis som om jag vore den enda varelsen på jorden med ögon. Mitt synsinne skulle inte gå att förmedla intersubjektivt till blinda, men det jag såg skulle ändå vara helt förenligt med den världsåskådning som de blinda forskarna byggt upp.
Jag ber om ursäkt för att jag varit oklar.
Shit, det där gjorde mig askåt. Flickor...
Nå;
Öh, nej. Vi har sagt att (enligt myten) så är de två upplevelserna oskiljbara enligt vetenskapen, men jag hävdade (för länge sedan) att varje person som någonsin varit förälskad självklart känner en enorm skillnad mellan dessa två upplevelser. (Du blev sur och trodde att jag menade att du aldrig hade varit förälskad, och jag bad om ursäkt och sade att det var tvärtom, det var ju just för att jag tog för givet att du varit förälskad som jag trodde att du skulle hålla med mig)Jag förstår inte vad du menar när du säger att dom är "annorlunda". Hade vi inte nyss kommit fram till att dom var "oskiljbara" (för det upplevande subjektet)?
Jag anser hela poängen vara att (vår) vetenskap inte nödvändigtvis är ett särskilt bra verktyg för att mäta detta. Man har mätt hjärnaktiviteten hos bedjande nunnor och sett samma fenomen som hos folk som sover i närheten av trasiga klockradior och blir paranoida av den elektromagnetiska strålningen. Fastän vetenskapen (ännu) inte kan skilja dem åt så betyder det inte att gudsupplevelsen är samma upplevelse som det man upplever av att utsättas för elektromagnetisk strålning. Tvärtom så har vi ju - om vi jämför med chokladen - goda skäl att tro att det finns en gudsupplevelse som nunnorna kan framkalla via bedjande, men att vetenskapen ännu inte kan mäta den bättre än att vi får samma resultat såsom om vi mäter en person som sover intill en gammal klockradio. Just eftersom vi vet att kärleksupplevelsen är så annorlunda än chokladupplevelsen så har vi också skäl att tro att gudsupplevelsen är annorlunda än klockradioupplevelsen.Alternativt menar du att vi faktiskt upplever kärleken och chokladen på olika sätt, men i så fall är ju exemplet fullständigt meningslöst för den här diskussionen. I sådana fall skulle det ju mycket riktigt vara ganska fånigt att förklara sin kärleksupplevelse som en effekt av choklad.
Men exemplet choklad-kärlek dök ju först upp i den här diskussionen som en analogi med exemplet LSD-Gud, och här var ju poängen att upplevelsen av LSD mycket riktigt kan vara oskiljbar från upplevelsen av Gud, så till den grad att t.ex. Timothy Leary ansåg LSD vara en helig drog och skrev flera böcker om detta.
"Central" går jag inte med på.Alltså: vi kan inte bortse från orsaken. Orsaken är central för hela diskussionen
Ett angivande av egenskaper, tänkte jag mig närmast.vad är en "förklaring" om inte ett angivande av orsaker?
Jag menar att Gud (en tillräckligt traditionell gud, btw) förväntas kunna observeras via introspektion, men att denna observation förmodligen står utanför den intersubjektivitet du talat om tidigare. (Alla som ber förnimmer ju inte Gud) Således kvalificerar inte observationsmetoden som vetenskap enligt dina tre kriterier du tagit upp tidigare....vilket ju i sammanhanget känns rätt iögonfallande, eftersom det är du som från första början har velat "mäta" Gud, genom att likställa en religiös människas gudsupplevelse med en astronoms "upplevelse" av en stjärna på natthimlen, och jag som har försökt avlägsna Gud från den empiriska kunskapens domän.
Men den Gud man observerar skulle mycket väl ändå kunna överrensstämma med ens naturvetenskapliga förståelse för världen. Alltså; precis som om jag vore den enda varelsen på jorden med ögon. Mitt synsinne skulle inte gå att förmedla intersubjektivt till blinda, men det jag såg skulle ändå vara helt förenligt med den världsåskådning som de blinda forskarna byggt upp.
Jag ber om ursäkt för att jag varit oklar.
Mina kärleksförnimmelser är radikalt annorlunda än mina chokladförnimmelser. Och skillnaden är något helt annat än de skilda orsakerna.jag förstår inte alls varför du har något problem med att "kärlek" skulle kunna vara orsakat av "choklad".
En syra-flashback vore faktiskt det första jag skulle anta om jag fick en gudsupplevelse som inte ruckade väldigt mycket på min världsåskådning. Tillräckligt vetenskapligt?om du omvänt väljer att ställa några krav på Gud i förväg, precis som vi ställde kravet "elektroatmosfäriskt fenomen" på kulblixten, som t.ex. "något allomfattande, alltings början"; tja, då har du öppnat upp för möjligheten att vetenskapen bestämmer sig för att din hypotes helt enkelt är otillfredsställande, och väljer en bättre (som LSD).
Jag hoppas att jag inte fått dig att tro att jag skulle vara så tillåtande. Men det finns ganska många bilder av Gud i de olika världsreligionerna - till och med inom en och samma religion - så jag tycker ändå att det är okej att säga att man kan "viss" förståelse för vad en gudsupplevelse borde innebära, utan att specificera sig alltför detaljerat innan man har gjort upplevelsen. Jag gissar att unga flickor skulle kunna ha samma inställning till vad en orgasm borde vara för något. "Jag kommer veta när jag får en", typ.Du är förstås i din fulla rätt att kalla vad som helst för vad som helst. Du kan kalla en tom pet-flaska på ditt skrivbord "Gud", och konstatera att "ja, 'Gud' finns". Men om du går därifrån till att säga "ja, Gud finns", så har du skrivit under på en extrem nominalism som i förlängningen gör det omöjligt att prata om nånting, what so ever.
Shit, det där gjorde mig askåt. Flickor...
Nå;
Jag har väl inte påstått att gud skulle vara subjektiv. Jag har bara fokuserat på att det viktiga är hur Gud framträder för subjektet, och att jag anser det vara oförnuftigt att kräva av Gud att han skall behöva överrensstämma med det där tvärsnittet N som löper genom vår immanenta världsbild.då förstår jag inte varför du överhuvudtaget har envisats med att beskriva Gud som något subjektivt i hela den här tråden. En Gud som är "alltings början" måste ju vara i allra högsta grad objektiv, och alla mina argument som handlade om en (förvisso ej närmare definierad) objektiv Gud är tillämpbara även på din Gud.