Varför är det så viktigt att förolämpa människor som jag? Vi borde väl kunna ha mer civiliserad diskussionsnivå här.Kallar du katolikerna, muslimerna, judarna och protestanterna för "få i förhållande till resten"? Sist jag kollade var deras sammanbakade summa rätt många, som fortfarande sväljer samma goja som deras religösa överhuvuden kräks ur sig.
Hade du tänkt bevisa den matematiskt då eller?Jag höll inte med om påståendet att en högre makts existens inte kan bevisas och kommenterade den.
Nja, det kommer från Troberga. Jag har alltid velat flytta dit och se om de gör mig till deras kejsare.Fast iofs, med ditt efternamn så har du lite mer tyngd inom tron än jag.
Iofs, men du kan inte överbevisa mig heller, så det slutar med oavgjort.Om du faktiskt har rätt så tror du bara att jag har fel, så du har därmed försatt dig i en situation du inte kan motbevisa mig.
Jag har sett det försöka göras. Resonemanget går något i stil med:Hade du tänkt bevisa den (min kommentar: högre makt) matematiskt då eller?
Vänta lite här. Jag delar inte de religiösas övertygelse (även om jag håller med om en hel del av deras grundtankar om hur man bör bete sig mot sina medmänniskor), men jag kan se deras övertygelse, och en så stark övertygelse kräver mer respekt än vad du visade där. Ibland så får man bara acceptera att det är viktigt för dem och agree to disagree.Kallar du katolikerna, muslimerna, judarna och protestanterna för "få i förhållande till resten"? Sist jag kollade var deras sammanbakade summa rätt många, som fortfarande sväljer samma goja som deras religösa överhuvuden kräks ur sig.
Tja, som ateist så tror jag att människan skapade guden, inte tvärtom. Är det då konstigt att guden representerar ganska väl ett tvärsnitt av mänskligheten?Och det som händer i verkliga livet: tja låt oss räkna, icke-religösa bränner ner hus, icke-religösa klipper förhuden av sina spädbarn, icke-religösa väljer bort modern medicin för att de är rädda för den, icke-religösa har ställt sig bakom folkmord.. listan fortsätter. Alltså är det att inte läsa (religiösa skrifter?) SKADLIGT, och det som sker i verkligheten är också SKADLIGT.
Eller så har det med folk att göra, snarare än tro.
Yay, jag har fått en medalj!Om du kommit hit utan att somna så är du förtjänt av Grog´s Medal of Perserverence.
...fast jobbet att härleda de där värdena är ju analys av empiriska data. Annars sitter man där som Aristoteles med ett synnerligen vackert, välordnat och teoretiskt härlett universum som inte uppför sig alls som observationerna. Newton och Merkurius being the point in case.Man kan tex aldrig mäta alla lägen en planet har i sin omloppsbana, det går alltid att mäta lite noggrannare eller lite oftare, däremot kan man, när man härlett formlerna som styr den, räkna fram alla tänkbara lägen den kan ha.
Naturligtvis.Däremot så tycker jag inte att religösa ska ha nån speciell extra respekt (jämfört med folk som exempelvis tror på utomjordingar, marknadskrafterna eller Marx), eller behandlas med silkesvantar. De har en åsikt, och åsikter kan och bör kritiseras.
Att det finns felaktigheter i bibeln är det väl ingen som ifrågasatts? Tanken om den transcendenta guden är inte alls en modern tanke utan har funnit väldigt länge.Ja men om de inte är fysiska fenomen så kan de inte heller påverkar verkligheten överhuvudtaget. Alltså blir alla, av gud, utförda mirakel helt enkelt inte sanna. Om Gud inte är ett fysiskt fenomen eller ens lämnar efter sig fysiska spår där den har handlat så GÅR det inte att påverka fysiken. Och ett här med att de skulle vara transcendenta är ett jävligt modernt påfund och har inget med kristendomen att göra. I bibeln står det ganska klart och tydligt att gud och alla goda människor som dött är i himlen, alltså den riktiga himlen (på molnen). Vi har varit bland molnen flera gånger och varken sett någon gud eller några änglar (fråga bara världens piloter). Kyrkan blev väl givetvis lite konfundersam när denna upptäckt gjordes, och då ändrar sig prästerna till att gud egentligen håller till i någon sorts Dimension X som vi valt att KALLA himlen.
Fast om Gud är allmäktig så innebär det att vi inte riktigt kan förstå Gud. Att vi använder begreppet allmäktig är för att det bergreppet är något vi kan förstå och hantera . Hur som helst, jag har inte försvarat en enskild religions syn på gud. Bara hävdat att vetenskap inte är en bra metod för att avgöra ifall "gud" finns.Dessutom om inte gud är ett fysiskt väsen så kan denne inte vara omnipotent. Och själva grejen med gud är just att den (vägrar kalla det "han" eller "hon") är omnipotent. Men om gud är omnipotent så måste det kunna vara ett fysiskt väsen samtidigt som det är ett ickefysiskt väsen. Tydligen har gud misslyckats med ena delen (eftersom att vi inte kan upptäcka några fysiska spår av den), alltså är inte gud omnipotent. ALLTSÅ blir själva idén med en omnipotent gud mindre trovärdig.
Eh, enligt den kristna tron så finns det ju en del felaktigheter i din tes men visst, Gud kan mycket väl vara allt. Det finns det människor som hävar.Summa summarum, det spelar ingen roll hur mycket "större" gud är i jämförelse med allt annat. Gud ska kunna göra exakt VAD SOM HELST, och dessutom göra allt detta SAMTIDIGT, annars är det inte omnipotent. Men låt oss säga att det då på något mystiskt sätt kan vara omnipotent iallafall, det skulle isåfall betyda att gud är ALLT. Alltså gud ÄR världen, människor, djur, Satan, Jesus, Judar, Nazister, dig, mig, galaxen, superhopen, stjärnor, planeter etc. Men om vi då ska koncentrera oss på jordens göranden och havanden, så är gud lika mycket bakom ALL ondska som godhet. Faktum är att gud själv är sin egen påstådde sons (Jesus) mördare. Gud är dessutom allt som den kristna världen fördömer, nämligen homosexuella, pedofiler (eller ja det finns vissa citat i bibeln som inte fördömer pedofili utan faktiskt uppmuntrar det), mördare, tjuvar etc.
Uppenbarligen är en översvallande majoritet av jordens befolkning ganska överens om att det finns en gud värd att dyrka. Anledningarna till dessa är ganska många att de skulle hålla med dina åsikter är dock tveksamt.Och då måste man till slut fråga sig, alla ganska uppenbara tecken på att gud inte finns till trots, är gud verkligen något som är värt att dyrka? Är godheten gud ligger bakom verkligen värd all ondska som samme gud ligger bakom? Nu är ju vad man själv värderar en ganska subjektiv fråga, men jag anser ändå att om man är troende kristen så är man en hycklare ifall man fördömer våldtäkter, övergrepp på barn, eller mord. Det är ju faktiskt er gud som är i görningen, ni borde dyrka dessa vidriga brottslingar istället!
Men då finns det ju en skillnad. Betydelsen av de båda begreppen är dock olika även om det inte framkommer i en översättning eftersom vi bara har ett begrepp. Att säga VET är att ju ett sätt att förklara ett sammanhang som vårt språk inte klarar av att beskriva på ett bättre sätt. Att man inte kan får VETA, utan bara tro, visar på ett ganska tydligt sätt hur språket sätter gränser för vårt sätt att tänka. Om man är säker på något, vet man inte då?Säger som andra sagt tidigare: de VET inte de TROR. Och nej det finns ingen skillnad på "believe" eller "faith" det är samma jävla sak. Skillnaden är att det senare är ett ord som är uppklätt i självrättfärdighetens slöjor.
Få i förhållande till andra religiösa som klarar av att hantera en mer abstrakt syn på religionen. Alla katoliker, muslimer eller judar är inte bokstravstrogna. Faktum är att de flesta inte är det.Kallar du katolikerna, muslimerna, judarna och protestanterna för "få i förhållande till resten"? Sist jag kollade var deras sammanbakade summa rätt många, som fortfarande sväljer samma goja som deras religösa överhuvuden kräks ur sig.
Jo, eftersom många kommunistiska tänkare som uppmuntrar till våld. Poängen är att det alltid rör sig om tolkningar, oavsett om det handlar om religion eller idelogi. Jag har fortfarande inte hävdat att det på något sätt är bra att följa bibeln. De absolut flesta människor som säger sig vara kristna gör ju inget av det som du anger ovan.Nej det är det inte, för det som står i bibeln är jävligt skadligt om man praktiserar det i det verkliga livet (jag har läst bokjäveln, det tog tid). Och det som händer i verkliga livet: tja låt oss räkna, religösa bränner ner abortkliniker, religösa klipper förhuden av sina spädbarn, religösa väljer bort modern medicin i tron att gud ska hela deras åkommor, religösa har ställt sig bakom folkmord.. listan fortsätter. Alltså är det som står skrivet SKADLIGT, och det som sker i verkligheten är också SKADLIGT. Alltså, NEJ det är inte alls samma sak som med kommunismen...
Inte i den här tråden kanske... =)Att det finns felaktigheter i bibeln är det väl ingen som ifrågasatt?
Grejen är ju den att det finns en del... eh, ska vi säga "intressanta" motsägelser i den kristna läran. Det brukar finnas tre standardsvar när man påpekar någon av dem:Eh, enligt den kristna tron så finns det ju en del felaktigheter i din tes
Vadå felaktigheter? Det står ganska klart och tydligt i de absolut första raderna av text i bibeln. I begynnelsen fanns gud, och allt som finns är skapat av gud (med andra ord har snubben öäven lyckats skapa sig själv från intet). Gud vet allt, kan allt, ÄR allt. Vari ligger felaktigheterna i "min tes" då?Eh, enligt den kristna tron så finns det ju en del felaktigheter i din tes men visst, Gud kan mycket väl vara allt. Det finns det människor som hävar.
Jag förnekar inte att den översvallande majoritet finns, men jag vill hävda att deras argument för att dyrka denne gud (i ljustet av de argument som jag och så många andra har framfört) ter sig som extremt orimliga ur ett rent logiskt perspektiv.Uppenbarligen är en översvallande majoritet av jordens befolkning ganska överens om att det finns en gud värd att dyrka. Anledningarna till dessa är ganska många att de skulle hålla med dina åsikter är dock tveksamt.
Hur dessa då får kalla sig "muslimer" eller "katoliker" om de inte följer doktrinen till punkt och pricka är bortom mig. Faktum är att den här relativt uttjatade debatten omhuruvida homosexuella ska få gifta sig i kyrkan eller inte är ett bra exempel. Det strider direkt mot vad bibeln säger med homoäktenskap, men ändå så säger sig en del homosexuella vara "kristna" och vill därför gifta sig kristet. Det står även ganska klart och tydligt i bibeln att homosexualitet är ett "big no-no", så att "tolka" det till ett mer passande sätt blir nog svårt. Vad som ännu roligare är att vissa försöker få lagen att kliva in och helt enkelt tvinga kyrkan till att ändra sina regler, fast detta strider ju givetvis mot religionsfriheten, det skulle vara samma sak som att förbjuda judar att fira chanukka (eller hur det nu stavas). All in all så blir det en jävla soppa av alltihop, och de "kristna" som ställer sig bakom homoäktenskap eller homosexualitet överhuvudtaget har egentligen inte, enligt bibeln, rätt att kalla sig kristna. Ska man vara kristen så ska man följa doktrinen, annars är man bara en självrättfärdig hycklare. Thus say the Lord!Få i förhållande till andra religiösa som klarar av att hantera en mer abstrakt syn på religionen. Alla katoliker, muslimer eller judar är inte bokstravstrogna. Faktum är att de flesta inte är det.
Syftar du nu på det här med att "arbetarna ska resa sig mot kapitalismen och övervinna den" biten? Detta kan uppnås på flera sätt än med våld, det beror på hur man tolkar det. Men i bibeln så finns det rena direkta order till att bruka våld. Jaf fortsätter att hävda att kristendomen är mer skadlig än kommunism (som vi alla vet aldrig har uppnåtts hittills)...Jo, eftersom många kommunistiska tänkare som uppmuntrar till våld.