Re: Skev symmetri? [Edit]
Först: Väldigt bra inlägg. Du har verkligen vuxit i mina ögon som retoriker de senaste åren. Jag anmärker ofta på ditt akademikerblajspråk, men jag vill säga att jag bara retas med dig, och att jag i själva verket har blivit mycket imponerad av ditt sätt att resonera på senaste tiden. Jag finner det verkligen vara roligt, stimulerande och givande att diskutera med dig, och det är en av de finaste komplimanger jag kan ge.
Aw, shucks.
Du är inte så tokig, du heller.
Jo, men i det perspektivet tycker jag faktiskt att exempelvis Marx's ekonomiska teorier är jämnställda med Gud. De är ju faktiskt båda - inom naturens ramar - fullt möjliga
Tja... för det första pratade jag inte om "Marx' ekonomiska teorier", utan om
samhället. Marx' teorier försöker
förklara samhället, men samhället i sig är redan givet - annars hade det inte funnits någon behov av Marx' teorier. Vi kan ifrågasätta sanningshalten i Marx' teorier, men vi kan ogärna ifrågasätta att samhället existerar.
För det andra: Huruvida "Gud" är möjliga inom "naturens ramar" beror helt och hållet på var man placerar naturens ramar. Såsom dessa ramar ritas upp av naturvetenskapen så är Gud
inte möjlig inom dem,
per definition. Naturvetenskapen har ju avsiktligt
avsvurit sig att hänfalla till förklaringar som åberopar högre makter. Det är inom detta paradigm som vi överhuvudtaget är förmögna att tala om "naturalism" as opposed to någon annan -ism; en "naturalism" som tillåter en Gud är en fullständigt poänglös naturalism, principiellt oskiljbar från de dogmatiska religiösa förklaringsgrunder som den vetenskapliga revolutionen var en
reaktion mot.
Givetvis kan det existera ett väsen, som är helt förklarlig inom ramarna för fysikens lagar, som uppstått genom en darwinistisk utvecklingsprocess, och som är mäktig nog att misstas för en "gud". Frågan är då om det är meningsfullt att kalla detta väsen för "Gud". Detta är en semantisk fråga, men min intuition är att de flesta religiösa inte skulle nöja sig med en sådan "gud". Gud är nästan per definition
transcendent: han
överstiger det immanenta universums lagar.
Förvisso är jag beredd att gå med på möjligheten av existensen av en sådan "gud". Men då glömmer man att jag är beredd att gå med på möjligheten av existensen av en transcendent Gud,
också. Alltså, frågan är ju inte: är Guds existens en
möjlighet? Frågan är snarare: är det en filosofisk
rimlighet att tro på Gud? Och i vårt specifika fall: är det
rimligt att använda "Gud" som förklaring till "gudsupplevelsen", eller finns det
bättre och filosofiskt mer tillfredsställande förklaringar? Mitt svar blir "ja, det finns bättre förklaringar"
oavsett om den "gud" vi föreställer oss är immanent eller transcendent. Jag är lite mer benägen att godkänna en immanent Gud än en transcendent dito, men jag tycker fortfarande att det finns andra förklaringar som är
ännu bättre - ungefär som jag tycker att det finns förklaringar av samhället som är bättre än Marx' ekonomiska teorier.
Och det är ju också detta som är den naturalistiska världsbildens modus operandi: att finna de förklaringar som är
rimligast inom ramarna för vissa kriterier, som upplevs som filosofiskt tillfredsställande. Dessa kriterier - konsistens, intersubjektivitet, världens regelbundenhet, Ockhams rakkniv - har vi redan diskuterat till döddagar i den här tråden, så förhoppningsvis behöver jag inte upprepa dem.
Men att vara förälskad i en söt tjej är inte att verifiera att tjejen finns, och att observera en söt tjej är inte att bli förälskad i henne, så jag tycker att din liknelse haltar.
Nåja. Det som haltar är snarare
din liknelse, såsom jag, felaktigt,
uppfattade den.
Okej, nu tror jag att jag med på vad det är du vill åstadkomma med din kärleksliknelse. Du vill skilja på "kärleksupplevelsen" som man får av den där söta tjejen och "kärleken" som sådan, och ställa upp detta förhållande analogt med "Gudsupplevelsen" som man får av den gråtande mariastatyn kontra "Gud" som sådan. Am I right?
Här använder jag alltså ordet "existerar" såsom du gjorde i början; såsom något vi måste inordna inom ramarna för vårt materiella universum. När vi har känt kärleken - och inte längre finner någon förnuftig anledning att ifrågasätta våra sinnen - så är det förnuftigt för oss att anta att kärleken (åtminstone en kärlek av sådan karaktär att vi kan förklara den inom ramarna för det materiella universum vi tror oss leva i) existerar.
Låt oss då återknyta till det vi sa ovan. Vi kan gå med på att Gud, liksom kärleken, är något som går att inordna i ett naturalistiskt universum. Men frågan blir då om denna Gud över huvud taget är tillfredsställande eller intressant.
Om den "naturliga" Gud är en "mäktig alien" av det slag jag föreslog ovan, så är det ganska obegripligt varför
den naturliga förklaringen skulle vara rimligare än någon naturlig förklaring som helt och hållet utgår från individen som har gudsupplevelsen (alltså, basically, att förklar gudsupplevelsen som ett psykologiskt fenomen); och det är fortfarande inte direkt givet att en "mäktig alien" verkligen är en tillfredsställande Gud.
Och om vår "naturliga" Gud inte är något annat än "en generalisering över många människors upplever då de ser gråtande statyer av jungfru Maria", så visst, då kan jag gå med på att denna "Gud" existerar. Men det är i mina ögon en ganska trivial och ointressant Gud, knappast av någon existentiell vikt över huvud taget. Och dessutom tycker jag att det är rent språkligt tvivelaktigt att över huvud taget kalla det för "Gud".
Däremot har jag absolut inga problem med en "kärlek" som bara är "en generalisering över många personers upplevelser då de träffar söta killar/tjejer". Men jag kanske är ensam om att göra denna distinktion?
Och för att få in chokladen i det hela: Det är sant att jag skulle fortsätta "tro på kärleken" även om det visade sig att man kan uppnå samma känsla genom att svullva choklad. Men detta beror ju på att jag är väl medveten om att många människor blir förälskade
utan att svulla choklad innan, att kärlek existerade redan innan chokladen kom hit från Mellanamerika, att även människor som är allergiska mot eller inte gillar choklad blir kära, och miljontals andra observationer av liknande sort. "Kärlek" är helt enkelt en
bättre förklaring (enligt naturalismens kriterier) för de observationer jag gör än "choklad", och min "tro på kärleken" är alltså precis vad man skulle
förvänta sig, givet att jag skrivit under på den naturalistiska världsbildens förklaringsgrunder.
/Kalle