Troberg said:
Skadan det orsakar på den oberoende (dvs icke-d20) rollspelsmarknaden och på hobbyn som helhet.
Liksom Magnus är jag inte alls övertygad om att någon skada skett. Visst,
enstaka spel kan ha drabbats (jag vet att det finns de som föredrar WEG:s Star Wars framför WoTC:s; eller original-Babylon 5 framför d20-versionen), men
rollspelsmarknaden och
rollspelshobbyn har inte tagit någon skada. Tvärtom är de större och mer livskraftiga idag än 1999 – året innan D&D 3e, OGL och d20-licensen lanserades.
D&D har i princip
alltid haft ungefär hälften av den amerikanska rollspelsmarknaden – oavsett
hur stor denna marknad varit. Övriga aktörer får slåss om den resterande halvan. Växer D&D så växer marknaden. Fler D&D-spelare = fler rollspelare som även vill testa andra system än D&D = fler rollspelare totalt. Krymper D&D så krymper marknaden, dvs. det blir kärvare för
alla.
OGL (och, i mindre utsträckning, även d20) har lett till att en massa speltillverkare kunnat få ut sina produkter till en
betydligt större marknad än om de hade byggt ett helt eget spel. Många av dessa tillverkare har gått omkull för att allt de gav ut var crap. De som lever kvar har gjort sig kända hos en betydande del av rollspelarna som varande utgivare av
bra prylar. Detta har i sin tur lett till att de kunnat ge ut egna spel, fristående från OGL och d20. Mest framträdande är väl Mongoose Games med bl.a. Paranoia och RuneQuest.
Åtskilliga år efter att domedagsprofeterna basunerade ut att d20 innebar rollspelsindustrins död har OGL och d20 paradoxalt nog lett till att det ges ut
fler oberoende spel och
färre OGL- och d20-prylar.
Monte Cook skriver om bl.a. detta (med betydligt fler ord än jag)
här.
Jag vill alltså hävda att det finns fler oberoende rollspel idag än när d20-kritiker började (t.ex.
i denna tre år gamla tråd) tala om »kreativitetens död«. En del av dessa spel har alldeles säkert tillkommit som en motreaktion mot D&D/OGL/d20, liksom original-BRP en gång i tiden. Men oavsett om spelen getts ut
tack vare eller
på grund av D&D så har de i alla fall getts ut, och har D&D att tacka för att det finns ett kundunderlag som kan tänkas köpa dem. Heck, t.o.m. Forge-lirarna började ju lira D&D en gång i tiden (även om deras kundunderlag förmodligen är så litet och specialiserat att de vare sig vinner eller förlorar på om rollspelsmarknaden som helhet växer eller krymper).
Observera att allt detta gäller den amerikanska rollspelsmarknaden. D&D:s inflytande på vår inhemska marknad är betydligt mindre (även om jag själv tror att det skulle funnits färre utländska spel på butikshyllorna utan D&D:s draghjälp).
Men som jämförelse kan ni försöka tänka er ett Sverige utan Target Games/Äventyrsspel: rollspelshobbyn skulle vara en ytterligt marginaliserad nördföreteelse, marknaden skulle vara så liten att kanske en eller högst två källarpostorderbutiker kunde leva på att sälja rollspel. Förmodligen hade vi inte ens haft Sverok, Sveriges enskilt största ungdomsförbund.