"- Realism. OK, realism är inte allt, men det ska åtminstone ha något mått av trovärdighet."
Vad innebär trovärdighet, egentligen? Här brukar vi tala om trovärdighet som något som innebär intern logik. En bra intern logik är en sådan som gör att de som spelar spelet i förväg kan dra slutsatser om ungefär vilken konsekvens en handling kommer att få. Eberron, menar jag, är fullständigt logisk, det är en värld som är en konsekvens av D&D-reglerna. Däremot köper jag att långt ifrån alla andra spelvärldar beter sig logiskt ihop med spelets regler.
"För segt stridssystem. Det har dessutom inte den detaljeringsgrad man kan förvänta sig av ett så segt system. Man gör anspråk på att vara ett actionsystem, men man kan inte leva upp till det."
Det här förstår jag inte alls. Redan från första OGL-sessionen (Everquest, faktiskt) så upplevde vi D20-spelande som ruskigt snabbt. Dessutom med ett stort taktiskt djup. Här skulle jag verkligen behöva höra argument för vad som gör systemet långsamt.
"- Hela myten om balans."
Återigen, D&D är det enda spel jag någonsin upplevt som balanserat ö.h.t, så här behöver jag också argument för motsatsen.
" Skadan det orsakar på den oberoende (dvs icke-d20) rollspelsmarknaden och på hobbyn som helhet."
Den känns utredd vid det här laget. Vi har en större och mer kreativ hobby än innan D20. Kanske kunde den varit ännu större och än mer kreativ. Det som pekar på det är jämförelser med mjukvaruutvecklingen.