Nekromanti Troberg börjar bli sur

Gardener

Champion
Jo, det är klart att det går, måste fått hjärnsläpp. =] Tänkte bara på att bägge skulle synas samtidigt med procenten angiven bredvid för varje, det hade varit jobbigt (då det krävs extra kodning på alla ställen som visar betygen). Men naturligtvis går det att ha tumme ner om det är övervägande negativa omdömen och annars en tumme upp. Sen kan man ju göra tummen röd om det är mer än 90% tummen ner (eller nåt) och grön om det är >90% tummen upp, om man vill.

Troberg

Sinister eater
Huruvida det ska vara ett, två, 5 eller tio alternativ vet jag inte... Att bara kunna ge en röst för "bra inlägg" så blir det svårt att beräkna stapeln. Antingen måste man ha vissa nivåer som ger olika många stjärnor (eller vad som nu skulle användas för visning), eller så måste det räknas ut dynamiskt beroende på antalet röster på övriga inlägg, och då blir det tokjobbigt för servern. Den tidigare ger dessutom problemet att det efter ett visst antal röster blir i stort sett meningslöst att rösta, förutom att man kan sortera efter antal.
Tja, man skulle ju kunna ha stapel upp till tio röster, sedan bara visar man en full stapel i annan färg. Borde räcka bra. Skulle det visa sig att det jätteofta blir fler än tio röster kan man ju bara ändra skalan så att det krävs två röster per steg.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Ny betygsättning?

Det borde vi döpt om den här deltråden till för länge sedan... :gremlaugh:

För att återgå till frågan...

Nu börjar det likna något... :gremsmile: Ja, jag tycker iaf att det verkar vara ett bättre alternativ än de stjärnor som finns nu. Om ingen har röstat, kan tummen vara "neutral" eller rak eller vad man nu vill kalla det? Det kanske får fler att rösta och gör röstningen mer givande. Och det kanske gör att listan på infosidan med bäst betygsatta trådar blir användbar (om man går efter procent istället dvs).

Vad tycker alla andra? (Fniss, nu tog jag frågan från Gardener :gremwink: )

Troberg

Sinister eater
Ettan får man av folk när man har upprört dem. Om man kan skriva bra inlägg och samtidigt få ettor så har man upprört med stil.
OK, jag trodde du menade att det var att uppröra folk med stil om man gav dem en etta. Sorry. Nu håller jag med dig.

Är du säker på att du får ettor innan du har gett dina trådar femmor? I så fall har du ju någon som hatar dig på forumet! Hur häftigt är inte det? Någon lökig typ som inte kommer på något bättre sätt att uttrycka sitt missnöje mot dig än att ge dina trådar ett lågt betyg. Det är ju komiskt!
Jo, de får ettor ändå. Jag har provat någon gång att vänta med att sätta en femma och vips är ettan där. Det verkar dock som om det inte är någon specifik person (såvida det inte är Gardener och han vill få mig att tro att det är många... :gremshocked:). Men visst, jag tycker att det är lite ballt att jag lyckats ruska om folk tillräckligt mycket för att de ska bry sig.

Tror du någon av oss andra bryr oss om huruvida dina inlägg får en etta eller en femma? Vi läser ju allt du skriver ändå.
OK, det är därför ni är så konstiga!

Det är en grej om dåliga betyg drabbar nykomlingar, för då är man lite känsligare angående sånt där, men nu när man rotat sig på forumet så bryr man sig ju inte på samma sätt. Du har ju i själva verket kommit lindrigt undan; några ettor, hur farligt är det egentligen?
Precis. Jag bryr mig egentligen inte så mycket. Som jag sagt tidigare så tror jag att mina inlägg kan stå för sig själv, med eller utan betyg (på gott och ont...). Om jag kom som ny till ett forum och fick en sådan respons däremot, då skulle jag dra vidare.

Titta på MAME-forumet (http://www.mame.net) som avskräckande exempel. Minst en tredjedel av trådarna är attacker mot nybörjare...

Gardener

Champion
Jag har kollat upp vem som gav en massa ettor på DoD-forumet nu, men vill inte säga vem då det faktiskt är anonymt att ge betyg. Jag skulle dock gärna se att personen kommer med en kommentar själv, har nämligen svårt att tro att personen ifråga skulle göra något sånt enbart på rent jävelskap.

Netfeed

Swashbuckler
jag har gett några 1:or vid några tillfällen, dock kommer jag inte ihåg varför och det borde max vara 3... hmm

//Netfeed, som gillar betygssytemet för trådar

Quadrante

Grisbonde
en liten kommentar

.. som ny har jag en liten kommentar, jag tror inte så många skulle bry sig om de fick enstjärniga betyg.., det är nog en svårare smäll att få kommentarer som ""vem faen är du?" jag har noll aning om vem du är, en ytterst flyktig aning om ditt rollspel och synnerligen låg lust att testa det." eller inget svar alls på ens inlägg..

Man kanske inte tar åt sig, men risken att man lämnar forumet ökar...

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: en liten kommentar

Jag är glad att du är kvar trots att vi (jag och någon mer, kommer inte ihåg vem) inte var alltför milda i din tråd om testspelande.

Skillnaden tror jag är att bli dissad genom ett dåligt betyg är värre för att man inte har en aning om _varför_ den fick dåligt betyg? En åsikt om varför är bättre än ett betyg, imho.

Quadrante

Grisbonde

Jo du har så rätt i att det är bättre att få veta varför, men jag skulle gissa att en stjärna fortfarande är bättre än ingen och inget svar på tråden..

Dissad kan jag tänka mig att bli i fortsättningen också, men det är nog inte alla som pallar det.. fst, man får väl skylla sig själv när man postar på fel ställe.

Ackerfors

Alas, your rapids!

Låt inte så bitter... jag får ju dåligt samvete... :gremfrown: Skicka ett PM ifall du känner att vi behöver reda ut något.

Jo du har så rätt i att det är bättre att få veta varför, men jag skulle gissa att en stjärna fortfarande är bättre än ingen och inget svar på tråden..

Jo, ointresse kan ju vara jobbigt det med, men man kanske får en tankeställare i stil med "vad behöver jag göra för att få den uppmärksamhet jag förtjänar". *fundera*

Dissad kan jag tänka mig att bli i fortsättningen också, men det är nog inte alla som pallar det..

Man får vara försiktig, med vad man säger, men om man inte säger något så kan man inte lägga skulden på någon. Det är att visa sig som gäller, både här och i verkligheten... (jag är betydligt bättre på att visa mig här än i verkligheten... )

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
*synar sitt samvete*

Hmmm... jag har nog satt ettor på en hel del inlägg. Hårdast var jag när nivån var bottenlåg i dod-forumet. Främst för att markera mitt missnöje med meningslösa inlägg, utan att bryta upp trådarna med kritik som istället borde komma från moderatorerna. Ska jag vara helt ärlig så tycker jag att det är ett motiverat användningsområde av betygsfunktionen.

Jag kan dock med handen på hjärtat säga att jag aldrig satt en etta på en tråd för att jävlas med författaren.

/Vulf

Edit; Det var alltså jag som var den skyldige för dem som inte förstod det. Jag vill dessutom poängtera att jag inte hållt det hemligt på något sätt. Det har diskuterats i vrållådan.

Quadrante

Grisbonde

åhh, jag är inte bitter.

och du har inget att ångra, det första citatet var inte från dig ändå..
Det är att visa sig som gäller, både här och i verkligheten...
jo, jag vet. Det kanske det som är bittert :gremwink:

mvh

Ackerfors

Alas, your rapids!

Hehe, okej, bra, då vet jag iaf... *lite lugnare* :gremsmile:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Det var jag.

Det som stör mig är när det händer som hände på DoD-forumet, där någon gick genom alla aktuella inlägg och gav dem ettor rakt av. Det är taskigt mot de som skrivit inläggen och det får forumet att se dåligt ut.
Det var jag som gjorde. Min motivering hittar du här.

/Vulf

Krille

Super Moderator

"det är nog en svårare smäll att få kommentarer som ""vem faen är du?" jag har noll aning om vem du är, en ytterst flyktig aning om ditt rollspel och synnerligen låg lust att testa det." eller inget svar alls på ens inlägg.."

Heh. Jo.

Jag tänker inte be om ursäkt för den posten. Möjligen kan jag be om ursäkt för tonen, men det är nog allt. Själva andemeningen kvarstår dock, och den tänker jag inte be om ursäkt för.

Staffan

Myrmidon
Re: Ny betygsättning?

Jag skulle gärna se en "normaliserande" influens i sammanhanget också, t ex att alla trådar skapas med 2-3 vardera av plus och minus - om man ska behålla gamla betygsystemet skulle det i stället vara 4-6 treor. Detta skulle då innebära att en enstaka röst, såsom de eviga ettor som Troberg klagar på, inte får så stor genomslagskraft.

Gardener

Champion

Något liknande går ju också att få genom att man inte visar någon info förrän det kommit tre röster eller något. Å andra sidan blir det jobbigt med sorteringen då, om man inte ignorerar att trådar med 2 röster kommer före trådar utan röster.

Quan'talis

Swashbuckler

Jag vet inte riktigt var jag borde svara, så jag samlar ihop mina åsikter här:

Att man bara skulle få rösta om man svarat på inlägget (visst var det någon som föreslog det? annars kmmer jag att känna mig dum...) tycker jag att är en dålig idé. Eftersom “Håller med [NT]”-inlägg tydligen inte är så populära verkar det ju dumt att införa något som skulle kunna leda till “Jag gav den här tråden en femma [NT]”-inlägg i stället. Däremot skulle det ju vara bra om betygen kunde ersätta “Håller med”-inläggen. (jag gav till exempel en femma åt något av Hans spelledartipsinlägg som jag tyckte var väldigt bra men inte hade något att säga om).

Som jag ser det används betygssystemet just nu på två sätt. Antingen sätter man en femma för att visa att man gillar inlägget, eller så ger man en etta för att man ogillar inlägget, för att vara elak eller bara för att man kan. I teorin skulle det väl kunna förekomma att folk ger en trea för att visa att de håller med i stora drag men har annan åsikt om detaljerna, eller något sånt, men tar man sig tid att tänka genom saken så mycket kan man ju lika gärna svara på inlägget. Jag tror alltså att alla nivåer mellan ett och fem är ganska onödiga.

Ett “tumme upp eller tumme ner”-system skulle vara en möjlighet, men det skulle fortfarande ge möjlighet för de som ger ett dåligt betyg av dunkla orsaker att... att... ge ett dåligt betyg... av dunkla orsaker.

Jag föreslår alltså att betygssystemet endast skulle vara positivt. Man skulle kunna ge tråden ett betyg om man gillar den, och de trådar som fått flest röster skulle visas i listan med populära trådar på infosidan. Den positiva delen av betygssystemet skulle finnas kvar, men man skulle slippa de negativa delarna.

JPS – skrev visst ett onödigt långt inlägg. Egentligen är det bara det sista stycket som är nödvändigt. Men nu har ni läst det i alla fall. Slösat bort värdefull tid så där. Ni borde skämmas, vördade läsare, det är vad ni borde göra. Och så läser ni det här också. Inlägget är slut nu. Det står inget mer. Du kan sluta läsa nu. Klicka gärna på signaturen.

Jaså. Du är kvar än. Tja, om du vill stanna kvar i det här inlägget hela dagen är det din sak. Jag tänker i alla fall gå nu. Adjö.