Re: Ny betygsättning?
Jag vet inte riktigt var jag borde svara, så jag samlar ihop mina åsikter här:
Att man bara skulle få rösta om man svarat på inlägget (visst var det någon som föreslog det? annars kmmer jag att känna mig dum...) tycker jag att är en dålig idé. Eftersom “Håller med [NT]”-inlägg tydligen inte är så populära verkar det ju dumt att införa något som skulle kunna leda till “Jag gav den här tråden en femma [NT]”-inlägg i stället. Däremot skulle det ju vara bra om betygen kunde ersätta “Håller med”-inläggen. (jag gav till exempel en femma åt något av Hans spelledartipsinlägg som jag tyckte var väldigt bra men inte hade något att säga om).
Som jag ser det används betygssystemet just nu på två sätt. Antingen sätter man en femma för att visa att man gillar inlägget, eller så ger man en etta för att man ogillar inlägget, för att vara elak eller bara för att man kan. I teorin skulle det väl kunna förekomma att folk ger en trea för att visa att de håller med i stora drag men har annan åsikt om detaljerna, eller något sånt, men tar man sig tid att tänka genom saken så mycket kan man ju lika gärna svara på inlägget. Jag tror alltså att alla nivåer mellan ett och fem är ganska onödiga.
Ett “tumme upp eller tumme ner”-system skulle vara en möjlighet, men det skulle fortfarande ge möjlighet för de som ger ett dåligt betyg av dunkla orsaker att... att... ge ett dåligt betyg... av dunkla orsaker.
Jag föreslår alltså att betygssystemet endast skulle vara positivt. Man skulle kunna ge tråden ett betyg om man gillar den, och de trådar som fått flest röster skulle visas i listan med populära trådar på infosidan. Den positiva delen av betygssystemet skulle finnas kvar, men man skulle slippa de negativa delarna.
JPS – skrev visst ett onödigt långt inlägg. Egentligen är det bara det sista stycket som är nödvändigt. Men nu har ni läst det i alla fall. Slösat bort värdefull tid så där. Ni borde skämmas, vördade läsare, det är vad ni borde göra. Och så läser ni det här också. Inlägget är slut nu. Det står inget mer. Du kan sluta läsa nu. Klicka gärna på signaturen.
Jaså. Du är kvar än. Tja, om du vill stanna kvar i det här inlägget hela dagen är det din sak. Jag tänker i alla fall gå nu. Adjö.