Re: trobergs banning [edited]
Först och främst: Troberg har fått en fantasiljon varningar och den senaste var "ajjabajja, sluta med det där (brottet som föranledde varningen) och alla andra regelbrott nu annars åker du ut".
När
den här tråden kom på tapeten, utan bakgrundsfaktan som Troberg presenterade senare, var det ett solklart fall av brott mot forumreglerna. Sådan avatar har man helt enkelt inte.
Senare visade det sig att lokomotiv betett sig oerhört fånigt åt, och hade kunnat tagits om hand om av moderatorkåren, men Troberg skulle prompt ta hand om det själv.
Han tar och gör en mängd genomprovocerande avatarer och sedan försöker han sätta dit lokomotiv med tråden ovan. Som om det hade behövts?
Det hade räckt med att säga till "lokomotiv använder min avatar utan min tillåtelse" så hade det åtgärdats. Eller byta ut avataren mot en tom bild.
Nej, istället tar han de provocerande avatarerna och försöker sätta dit lokomotiv.
I reglerna står det att
Att undvika
Förolämpningar, personangrepp, bråk och andra otrevligheter tolereras inte. Detsamma gäller inlägg som strider mot svensk lagstiftning eller som kan uppmuntra till brott mot svensk lag. Exempel på sådana inlägg är länkar till eller uppladdning av piratkopierad programvara eller upphovsrättsskyddat material.
Privata angelägenheter och bråk mellan enskilda ska inte tas i forumen. Det sköts bäst i personliga samtal, exempelvis via e-post eller via de privata meddelanden som finns i forumssystemet.
Låt bli att testa var gränserna går. Skulle det vara någon tvekan om det man tänker göra är tillåtet, låt helt enkelt bli att göra det. Om någon testar gränserna så uppfattas det som ett brott mot forumsreglerna.
<font size="1">Min kursivering</font size>
Vilket är det som Troberg skulle fått en varning för eftersom han bröt mot det.
Nästa varning och han skulle åka ut var det.
Med andra ord, banningen är en följd av en lång rad varningar och uppmaningar om att följa reglerna.
Man kan tycka det är olyckligt (eller varför inte patetiskt) att han skulle bannas just för en sådan sak, men det är så mycket mer.
Jag säger det en gång till så att det inte missas: Det här är en följd av många andra varningar och brott mot forumreglerna. Det är inte
bara för avatarproblematiken (som i sig bara att varit en varning).
[Edited]: Kom på en annan sak som jag glömde nämna. Vad Troberg gör hemma hos sig ger vi blanka sjuttsingen i, men när det publiceras hos oss är det en annan femma.