Nekromanti trobergs banning

w176

Förlorad dotter
Nå jag vill bara ge mina 5 ören i ämnet. Jag tycker i och för sig att det knappast är ogrundat att banna Troberg, han har fått varningar tidigare, men ändå tycker jag att rollspel.nu knappast är en rättsstat och även om troberg brytigt mot reglerna upprepade gånger så anser jag att han tillförde forumet mycket och störde det väldigt lite att folk därmed skulle kunna fortsätta se mellan fingrarna. Att ha honom kvar skulle tillfört betydligt mer.

Anders Åstrand

Swordsman
Re: Skillnad

Vi har lite olika syn på det här märker jag. Jag anser att lokomotiv är ansvarig för lokomotivs avatar.

Så det troberg gjorde var att informera moderatorkåren om lokomotivs olämpliga avatar, sen valde han dessutom att berätta hur avataren kom att bli sådan, vilket egentligen var redundant då lokomotiv fortfarande är ansvarig för lokomotivs avatar. Det kan givetvis finnas förmildrande omständigheter (om lokomotiv hade avataren på en egen server som blev hackad eller liknande), men han är fortfarande ansvarig för den i mina ögon.

Så jag ser inte var ni blir manipulerade mer än informerade.

Krille

Super Moderator
Gisslantagning?

Så vad du och Quadrante säger är alltså att moderatorerna ska kunna hållas gisslan av en persons tidigare goda gärningar, och inte kunna hållas ansvariga om de uppför sig som ägg? Dvs "gör nåt riktigt bra, så får ni bete er precis som ni vill"?

Jag vet inte. Det känns läbbans farligt, och jag vet inte om jag skulle vilja hänga på ett sådant forum. Jag ser det inte som en tillgång för forumet att någon kan uppträda som ett drägg mot enskilda användare utan att något kan göras åt det. Tvärtom, är man en tillgång till forumet så borde snarast kraven på ett vettigt uppträdande öka.

Krille

Super Moderator

"Jag anser att lokomotiv är ansvarig för lokomotivs avatar."

Jupp. Och Troberg är ansvarig för Trobergs manipulation. Våra åtgärder gentemot Lokomotiv blev hårdare än vad de hade varit om Troberg inte hade bytt avataren. Den extra hårdheten är resultatet av Trobergs manipulation, och den får Troberg stå för.

Organ

Out of time, out of mind
[ QUOTE ]
Nyheten om trobergs banning väckte en del diskussion i #rpgonline.

[/ QUOTE ]
Vad är "#rpgonline"

/Anders

Oldtimer

Slava Ukraini!
Är det verkligen rätt att banna någon för att han manipulerar data på sin privata server i syfte att bekämpa de som stjäl hans bandbredd?
Nej. självklart inte. Att göra något sådant skulle bara vara löjligt.

Tydligen menar moderatorskåren att Troberg gjort sig skyldig till svartmålande av lokomotiv genom att skapa stötande avatarer (på sin egen server och utan att länka till dem själv) och sedan fästa folks uppmärksamhet på detta.

Min åsikt är att lokomotiv har sig själv att skylla om han fick tre skopor ovett av dessa avatarer. Han har själv utsatt sig för detta genom att, utan tillåtelse, länka sin avatar till Trobergs server. Liknelsen att man inte får skjuta inbrottstjuvar i Sverige haltar betydligt. Man kanske inte får skjuta dem, men nog fasen får man ge dem rejält med stryk om de försöker fly när man tar dem på bar gärning.

Jag tycker att lokomotiv fick vad han förtjänade. Däremot förtjänar inte Troberg att bli bannad för detta. Gudarna skall veta att jag varit arg på honom många gånger och önskat honom dit pepparn växer, men att banna honom för detta känns helt absurt. Reglerna säger att varje forumsanvändare är ansvarig för det han själv råder över. I och med att lokomotiv valt att länka olovligt och blint till Trobergs server är han enligt reglerna ansvarig för de stötande avatarerna, inte Troberg. Formellt kan inte Troberg ha gjort fel när han påpekade lokomotivs brott mot reglerna.

Banningen bör hävas med det snaraste. Den är inget annat än en skam för moderatorkåren på wrnu!

/Mikael

Rickard

Urverk speldesign

Själv tycker jag det var rätt uppenbart att lokomotiv lånade Trobergs avatar.. Jag trodde faktiskt att Troberg lånat ut den till honom.. Jag har för mig att det till och med nämnts på forumet, men jag kommer inte ihåg vad det diskuterades om så jag hittade inget vid sökning..

Jag tyckte det var ett kul skämt och att det var rätt uppenbart att avatargrejen var på Trobergs lina.. För det första så gick laddningen assegt som det alltid gör för Trobergs grejer.. För det andra så hade lokomotiv precis samma laddningsprocedur som Trobergs bilder.. För det tredje så är det väl rätt känt av de forumsvana att lokomotiv och Troberg känner varandra.. Vem fanken skvallrar på en kompis om det inte är något roligt med i bilden? För det fjärde var det all kritik mot d20 som gjorde det uppenbart att det var Troberg som var i farten..

Och lägg till att jag ändå inte har avatarer påslagna eller huserar på d20-forumet och ändå upptäckte detta..

Visst.. Jag har inte förstått varför Troberg har åkt ut tidigare för sitt beteende.. Jag kan se att denna banning är en del av vad han gjort tidigare, men jag undrar ändå om det inte var ett lite för hastigt/tankelöst beslut som enbart baserats på gammal skåpmat.. Jag håller med Åstrand i att lokomotiv får skylla sig själv.. Hans avatar --> Hans bekymmer..

/Han som skiter i hur Troberg utmålar sig själv som martyr, för det har andra, skyldiga individer gjort innan

Krille

Super Moderator
"Vad är "#rpgonline""

IRC-kanal på ircnet. Du är välkommen dit - den är nästan forumets officiella kanal.

Krille

Super Moderator
"Formellt kan inte Troberg ha gjort fel när han påpekade lokomotivs brott mot reglerna."

Problemet är att Troberg först förvärrade brottet, och sedan anmälde det till moderatorerna. Det gjorde att vår åtgärd mot Lokomotiv blev hårdare än vad den skulle ha varit.

Jag säger inte att Lokomotiv inte gjorde fel, men Troberg lurade oss (ja, faktiskt) att slå ner hårdare på Lokomotiv än vad brottet motiverade. Det är lurendrejeriet som Trobergs fel består i, inte i att han påpekade Lokomotivs brott. Hade han bara gjort det så hade det varit lugnt.

Organ

Out of time, out of mind
IRC-kanal på ircnet. Du är välkommen dit - den är nästan forumets officiella kanal.
Det låter ju intressant men med risk att framstå som utomordentligt korkad: Vad är ircnet? Vad är en IRC-kanal? Varför ställer jag så korkade frågor?

/Anders (korkad)

Oldtimer

Slava Ukraini!
Problemet är att Troberg först förvärrade brottet, och sedan anmälde det till moderatorerna. Det gjorde att vår åtgärd mot Lokomotiv blev hårdare än vad den skulle ha varit.
Du utlämnade det jag skrev innan när du citerade mig. Enligt forumsreglerna är varje användare ansvarig för allt han råder över, till exempel sin avatar. Om lokomotiv väljer att länka mot Trobergs server utan tillåtelse är det lokomotiv, inte Troberg, som är ansvarig för vad avataren visar.

Om jag stjäl någons väska på flygplanet och sedan åker fast i tullen för att den visar sig innehålla knark, lär jag åka dit för knarksmuggling. På samma sätt ser jag på lokomotovs stöld av Trobergs serverplats. Endast lokomotiv kan vara ansvarig för vad den avataren visar.

Om Trobergs justering av innehållet på sin egen server gjorde att ni agerade hårdare mot lokomotiv än annars, tycker jag det verkar som om denna justering behövdes. Om man mot ägarens uttryckliga önskemål länkar till en server i ett sådant sammanhang, förtjänar man en rejält hård åtgärd.

Jag tycker fortfarande att denna banning ger ett intryck av personer som blir förbannade av fel orsak. Ni känner er manipulerade och därför skall han bannas. Troberg har gjort och sagt mycket som jag gärna såg honom både varnad och bannad för, men det här är verkligen inte något av dessa.

Pinsamt!

/Mikael

Anders Åstrand

Swordsman

Ja, troberg är ansvarig för manipulationen av datan på sin egen server. Något som inte har med wrnu att göra överhuvudtaget, när har troberg manipulerat moderatorkåren?

När han sa till om lokomotivs avatar (som lokomotiv själv är ansvarig för) var den ju olämplig, eller hur? Iom att lokomotiv valt att länka till trobergs avatar, trots tillsägelse, så går han med på att vara ansvarig för vad nu troberg väljer att lägga där.

Oldtimers liknelse med väskan är väldigt mycket mer korrekt än dina liknelser.

Krille

Super Moderator
IRC [OT]

"Det låter ju intressant men med risk att framstå som utomordentligt korkad: Vad är ircnet? Vad är en IRC-kanal? Varför ställer jag så korkade frågor?"

Du vet, Aftonbladets chatt? IRC är ungefär samma sak, fast utan Aftonbladet. Är man i rätt chattrum eller kanal så slipper man även fjortisarna.

Det är ett sätt att skriva saker som en massa andra personer kan se. En slags heta linjen i textform på internet. Mouja länkade till en webbsida där du kan testa, men den är lite instabil. Vill du fortsätta på allvar sen så finns det mängder med irc-klienter som kopplar upp sig mot de där chattrummen, som gör att man inte behöver gå till någon webbsida. mIRC är väl det populäraste i Windows-sammanhang.

G

Guest

Guest
Om, lokomotivs straff blev så mycket hårdare av att troberg ändrade bilderna, varför tar ni inte och häver beslutet, nu bestraffar ni trobergs påpekande av att lokomotiv gjort något fel, inte att han bytte avataren innan. Skulle ni straffat att han bytte avataren innan på detta sätt, måste ni även lägga in i reglerna att man alltid måste vara helt uppriktig och korrekt när man talar med er.
Skulle ni straffat likadant om troberg sagt att han ändrat bilden i första inlägget, eller överhuvudtaget inte sagt det så hade ni varit ännu mer tvivelaktiga men då hade ni hållit på era principer.

Och om ni bannade honom för att han ljög för er i första början banna mig för jag ÄR en trumpet och detta påstående tänker jag hålla vid även om ni bannar mig.

Örigt skulle det faktiskt gå att skaffa en förklädes-kår ifall ni vill undvika att folk som troberg inte ska kasta grodor för skojs skull, denna skulle kunna läsa igenom deras inlägg för att se om de innehåller något stötande, och om det fortfarande är stötande kan ni straffa förklädet istället. Jag skulle lätt kunna ställa upp för att vara ett förkläde men jag gissar på att ni inte skulle vilja ha mig då mina utalanden i detta inlägg inte är särskilt vänliga. Samt att detta straff är mycket värre för den som hanterar forumsregler som luft då de inte längre har möjligheter att ens lägga in pikar åt folk och löper risk att förlora tid på att skriva inlägg som man inte får behålla.

Och om ni står vid ert beslut kommer jag vid liknande fall definitivt bete mig på ett liknande men möjligen värre sätt om det händer mig.

Krille

Super Moderator

"Något som inte har med wrnu att göra överhuvudtaget, när har troberg manipulerat moderatorkåren?"

Mellan punkt 1 och 3 i tidigare upplistad lista.

EchonCique

Hero
Macvägen till #rpgonline är …

att du laddar hem ett styck IRC-klient i form av Colloquy.

Sedan ställer du in programmet på att öppna en anslutning till någon av följande servers: irc.swipnet.se, irc.bahnhof.se, irc.ludd.luth.se, irc.stealth.net (finns mer men dessa är de som jag kan).

Sedan ställer du in, eller väljer att manuellt, koppla upp dig till rummet #rpgonline.

Så är du där!

EchonCique

Hero
Troberg bannades INTE pga ..

en avatar som låg på hans server. Vilken lokomotiv hade angett i sin användarprofil varpå Troberg på eget bevåg ändrade den, så att lokomotiv bröt mot de allmänna reglerna som finns för denna webbplats.

Troberg bannades för att han sedan tidigare dragit på sig ett gäng varningar och tillsägelser och att han fick garantin att vid nästa regelbrott från hans sida så skulle han bannas. Detta regelbrott kom nu via avatarintermezzot. Det må vara minsta lilla regelbrott i utomståendes ögon men likfullt ett regelbrott.

Att hitta kryphål i reglerna är lätt. Optimala regler skulle kunna lyda "Använd sunt förnuft, var trevlig och följ svea rikes lagar." Även dessa tre enkla satser hade stjälpt lasset och lett till att Troberg skulle bannas nu.

Så snälla. Påstå inte att det är pga avatarintermezzot han bannades för det är så fel det kan bli. Det är en liten bit i hela kakan.