Re: trobergs banning [OT]
Äsch, jag borde ha vetat bättre än att tjafsa om sådant här nu när mina inlägg håller på att ta slut.. Jag försöker reda ut det och sedan får det vara nog från min sida i den här tråden..
Han och Yassilus said:
"Enligt min mening ska moderatorer, likt regler i rollspel, styra upp men inte synas.."
Fast nu har vi styrt upp, och då är det fel.
Jag håller med om att moderatorer ska hålla sin moderering i bakgrunden och inte komma ivägen för diskussionerna, något jag tycker sköts rätt bra här. Grejen är ju den att när moderatorerna gör något så kan en av två saker hända. 1) Modereringen accepteras och det är inte mer med det eller 2) modereringen accepteras inte och det blir diskussion eller ytterligare åtgärder. Så länge det är alternativ 1 är allting frid och fröjd, men så fort det blir 2 så är moderatorerna tvugna att lösa det på något sätt, och då syns de nästan oundvikligen.
Så om folk började ta till sig av modereringarna skulle allting vara bra, men ibland är folk för envisa för det och fortsätter och fortsätter. Ska moderatorkåren då strunta i det hela?
Läs också vad jag citerade från
walium.. Nämligen, "Det känns lite grann som om moderatorkåren har accelererat ifrån att vara nästan okänsliga till att vara överkänsliga."
Jag pratade där inte om banningen i svaret på waliums citat.. Jag pratade om andra företeelser där moderatorerna gått in i förväg och försökt varnat.. Det har alltid märks (för mig i alla fall), oavsett om det varit vettigt eller inte.. Jag gillar inte
den utvecklingen.. Det är det jag menar med "Det har blivit allt för mycket överkänslighet i form av 'aja baja' hela tiden.."
"
Förklara gärna vidare, för jag är inte helt säker på att jag förstår vad du menar."
Jo, jag skrev just det i stycket ovan.. Jag kan klarifiera med ett antal exempel nedan..
Han och Yassilus said:
"För i och med att det blivit mer moderatoringripande så har det också ledit till att de gjort mer felaktiga saker.."
Felaktiga ur vems synpunkt? Din? Min? Reglernas?
Fler ingripanden innebär större chans till att något bli felaktigt..
Dante (tror jag, på d20-forumet - eller
Seter - de är ju samma person
) råkade ta bort en deltråd istället för att flytta den.. Inlägg har råkat blivit raderade (Nej, jag kommer inte ihåg i vilket sammanhang det var).. Moderatorer har gått in och sagt till att sluta
trots att det inte har behövts (jag orkar inte leta fram fler exempel).. Det var det jag menade och...
"
De är rimligen ur reglernas synvinkel man bör se det hela, och då har ju de felaktigheterna som varit rättats till, i övrigt har moderatorerna skött sin uppgift att se till så att reglerna efterföljts bra."
....en felaktighet märks tydligt.. Oavsett om det är tillrättagjort och fint så har moderatoringripandet märks och då kommer vi till moderatorer som finns men inte märks.. En punkt som
jag tycker är rätt viktig.. Jag vet inte hur ni (moderatorer) tänker, men om ni inte förstår hur jag menar så antar jag att ni inte har fokus på detta..
Angående banningen (vilket detta inlägg hittills inte har handlat om), så ta en titt på dem andra skadesystemen (Ja, jag snackar rollspel nu) och försök tänka ut om det skulle kunna kunna appliceras på banningssystemet.. Själv tycker jag ni gett en vettig förklaring till varför Troberg blivit bannad.. Visst, orsaken var liten men jag tycker Troberg kunde ha åkt ut tidigare.. Er toleransnivå med honom har varit rejäl hög, måste jag säga..
Att ni har blivit lurade av Troberg tycker jag själv bara är bullshit.. Antagligen för att jag själv tyckte att det var uppenbart att Troberg kunde fiffla med
lokomotivs bilder.. Jag satt bara och väntade på att någon skulle säga det i
tråden, men det kom aldrig.. Jag skrev det till och med i vrållådan (för jag orkade inte slösa inlägg)..
Han och Yassilus said:
"Han som ändå tycker moderatorerna försvarar sig rätt bra i denna tråd, men som tappat förtroendet för dem"
Intressant ordval. "Försvara". Är det vad domstolar gör när de förklarar eller motiverar sin dom också?
Jag orkar inte diskutera det där, då det är oväsentligt för resten utav diskussionen.. Jag ser det mer som om ni blev ifrågasatta, därav mitt ordval.. Om ni nu vill gå in och börja analysera ett visst ord i en mening, så gör så.. Det är småsint och jag bryr mig inte om sådant..
Jag har förlorat förtroendet för moderatorerna, för jag tycker inte att modereringen sköts på ett snyggt sätt.. Vad tusan har en liten OT-deltråd gjort för ont? Det är enligt min mening bara rena flame wars som behövs styras upp.. Det och arga personangrepp.. Då behövs moderatorer.. Inte annars.. IMHO.. ...
/
Han som inte orkar svara på Marcos och Mekanurgs inlägg så han säger "Peace and out"
<font size="1">[edit] Lade till Mekanurg i signaturen ovan</font size>