Nekromanti Trobergs dogma-utmaning

Troberg

Sinister eater
Ni har kanske läst mina tidigare inlägg om hur spelsystem tenderar att växa och bli värre bloatware än Windows XP. Jag har också funderat på olika sätt att snabba upp och förenkla hanteringen av oviktiga NPCs. I förbigående har jag nämnt ett minimalt spelsystem som en bekant totat ihop.

Jag började då fundera på om det verkligen ska behöva vara så krångligt att göra ett rollspel. Ska det verkligen behöva vara ett stort och jobbigt projekt? Borde man inte kunna tota ihop en spelbart system på en vecka? Kan man inte göra ett spel bara på skoj, utan att göra en femårsplan av det?

Efter att ha funderat på det ett tag så kom jag på följande utmaning:

Skapa ett enkelt rollspel. Följande regler gäller:

* Max en dubbelsidig A4 (varianter som två dubbelsidiga A5 (vikt A4) et cetera är tillåtet).
* Inte mindre text än 7 punkter Arial. Det ska gå att läsa också.
* Minst 5 mm marginal längs alla kanter. Vissa skrivare kan inte skriva till kanten.
* Illustrationer är tillåtna om utrymmet tillåter det.
* I övrigt är layouten fri.
* Formatet ska vara PDF. Hjälp kan fås om Word behöver konverteras.
* Läsaren kan antas vara erfaren rollspelare. Grundläggande begrepp behöver inte förklaras.
* Bara en enda tärning (av valfri typ) får användas. Slantsingling är ett tänkbart alternativ. (spelet är tänkt att vara mycket portabelt)
* Om färdigheter, fördelar, vapen och liknande förekommer bör en grundläggande lista finnas med. Den behöver inte vara heltäckande. Detaljer som magasinkapacitet och liknande får utelämnas.
* Om kort eller liknande finns med så ska de få plats på den A4 man har tillgänglig för spelet.
* Rollformulär räknas inte in i den A4 man är begränsad till. Dock är de begränsade till dubbelsidig A6 (det vill säga att det ska gå in fyra stycken på en A4). Det kompletta spelet ska alltså utskrivet vara två A4, en för regler och en med fyra rollformulär.
* Spelet kan göras för vilken värld eller tidsperiod som helst eller helt världslöst.
* Utrustningslistor behöver inte finnas med såvida de inte är mycket specifika för världen. Detsamma gäller yrken, raser och liknande.
* Spelet bör vara inriktat på spontanspel med lite eller inga förberedelser.
* Spelet ska skilja sig så mycket från befintliga regelsystem att upphovsrätten inte störs. Det behöver dock inte vara helt nyskapande. Man får dock inte referera till andra regelsystem.
* Språket ska vara svenska (eftersom språk är så olika utrymmeskrävande). Norska är acceptabelt då vi har norska forumsmedlemmar och den är snarlik svenskan i detta avseende.
* Man får göra vissa avsteg från språklig korrekthet för att få en kortare text, men det ska ändå vara begripligt och naturligt.
* Det ska vara ett regelsystem. Det räcker inte att skriva "Spelledaren bestämmer" eller "Friform" på en lapp.
* Inga djurförsök får användas vid speltester.
* Spelet ska vara under GPL-licens.
* Tid för utmaningen: en månad från starten.
* Jury: forumsdeltagarna via en poll.
* Vinst: Vinnaren får sin produkt tryckt (ett exemplar, svartvitt). Naturligtvis kommer också ära och berömmelse att delas ut.

Några synpunkter på reglerna?

Är 7 punkters text lagom, eller kan man gå ner till 6?
Är en A4 för mycket? Bör man gå ner till A5?
Är det lagom med tid?
Är GPL-kravet bra eller dåligt?
Har jag missat något?

Nå, finns det några män/kvinnor här med stake/fitta nog för att anta utmaningen?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Finns det inte risk att det leder till en massa diskuterande om vad som egentligen måste vara med i ett spelsystem för attman ska kunna kalla det komplett? Måste man ha stridsregler? Regler för skador? Regler för si eller så? I värsta fall kondenseras reglerna ner till friform.

Annars är nog ett A4-blad lagom. Jag tror att jag kan klämma in det regelsystem jag jobbar på nu på det utrymmet utan alltför liten text, bara jag skippar alla pladdriga färdighetsbeskrivningar, exempel, bakgrundsmaterial och annan utrymmeskrävande text. Vi får se.

/tobias

Krille

Super Moderator
"Bara en enda tärning (av valfri typ) får användas. Slantsingling är ett tänkbart alternativ. (spelet är tänkt att vara mycket portabelt)"

Måste det vara en tärning? Kan man använda tre tärningar av samma sort i ett slag? Är tärningspölar förbjudna? Tändstickssatsande? Spelkort?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
John Wick definierade rollspelsregler som de regler som krävs för att svara på två frågor:

* Hur slår jag ihjäl något?
* Hur dyrkar jag upp en dörr?

Eller om man så vill, task resolution och strid. Resten är fluff.
Ja, det är ungefär vad de flesta rollspelssystem innehåller, så det känns vettigt.

/tobias

Troberg

Sinister eater
Finns det inte risk att det leder till en massa diskuterande om vad som egentligen måste vara med i ett spelsystem för attman ska kunna kalla det komplett? Måste man ha stridsregler? Regler för skador? Regler för si eller så?
Jag tror att sådant löser sig när man så småningom röstar. De system som är bantade till oanvändbarhet kommer inte att få lika många röster.

Troberg

Sinister eater
Det kan ju tilläggas att Usagi Yojimbo RPG faktiskt tar upp två A4 i sin helhet, inklusive färdighetslista och avancerade stridsregler.
Menar du med andra ord att en A4 är lite för mycket?

Jag är själv inne på att dra ner det till A5 med 6 punkters text. Man får plats med en massa innehåll på en A4...

Troberg

Sinister eater
Måste det vara en tärning? Kan man använda tre tärningar av samma sort i ett slag? Är tärningspölar förbjudna?
En styck tärning, sedan kanske man kan slå den flera gånger. Tanken är att man ska kunna spela med bara ett papper och en tärning.

Tändstickssatsande?
De går väl in under samma rubrik som slantsingling, det vill säga godkända improviserade hjälpmedel.

Spelkort?
Bara om de finns tryckta på regelarket.

peta

Warrior
Om man letar lite snabbt ute på nätet hittar man ganska snabbt en massa korta regelsystem på några få sidor.
SAGA är en av mina favoriter http://www.darkshire.org/~jhkim/rpg/freerpgs/src/saga.html
Jag tror nästan det finns fler sådanna än det finns stora regelsystem (av förklarliga orsaker)
Generellt kan man säga att jag tror samtliga rollspelsystem som finns skulle gå att sammanfatta på två sidor om man tog bort alla specialfall som måste förklaras och alla listor med detaljerade beskrivningar av färdigheter, vapen och framförallt magi och liknande. Det tråkiga är bara att om man tar bort allt runt om regelsystemet blir det så förbannat tråkigt.

Summa kardemumma, jag är tveksam till att ett minimalt regelsystem är något att sträva efter.

Lite tveksam till regeln men bara en tärning, särskilt om det gäller vanliga d6, de flesta har trotts allt ett yatzy hemma.

Ang frågorna i slutet så tycker jag att det är en bättre idé att öka textstorleken till typ 10 än att minska sidstorleken till A5, 7 punkter är lite för litet.

En månad är gott om tid

GPL, tja varför inte.

En sista fråga, måste musiken i spelet vara den som fanns tillgänglig när spelet skrevs eller är det tillåtet att lägga på musik i efterhand och är det tillåtet att använda någon annan belysning än naturlig belysning vid spelmötena?

Troberg

Sinister eater
Summa kardemumma, jag är tveksam till att ett minimalt regelsystem är något att sträva efter.
Det är ju inte tänkt att ersätta andra system, bara att komplettera dem.

Dessutom är det stor skillnad på ett system gjort för att vara litet och ett som är litet för att man tappade orken.

Lite tveksam till regeln men bara en tärning, särskilt om det gäller vanliga d6, de flesta har trotts allt ett yatzy hemma.
Tanken var att man skulle kunna spela det med sådant som man kan råka ha i fickan. Det är tänkt att ha samma funktion som en flytväst, vilken är något man tar till när man inte har en båt att tillgå. Det ska vara ett spel som man kan spela medan man väntar på flyget eller någon annan situation när man inte har med sig ett riktigt spel.

Jag ville dessutom göra det till en lite intressantare utmaning.

Ang frågorna i slutet så tycker jag att det är en bättre idé att öka textstorleken till typ 10 än att minska sidstorleken till A5, 7 punkter är lite för litet.
10 är ju grotestkt stort, speciellt som formatet nästan kräver flera spalter.

En sista fråga, måste musiken i spelet vara den som fanns tillgänglig när spelet skrevs eller är det tillåtet att lägga på musik i efterhand och är det tillåtet att använda någon annan belysning än naturlig belysning vid spelmötena?
Musiken får bara vara sådan musik som kan framställas av det pappersark reglerna finns på. Det enda ljus som tillåts är det som uppstår om man sätter fyr på ett rollpapper.

Nightowl

Champion
Sherpa

Sherpa är ett spel jag hört talas om men aldrig sett; det kommer på ett inplastat kort typ en sådan där almanacka man får hos tandläkarn, rollformuläret är lika stort, och jag tror det spelas med slantsingling.

Det är gjort som camping-rollspel.

Erik

Edit: Här finns en recension. Det använder ett stoppur för randomisering... strange!

qazrew

Veteran
verkar kul. det jag är lite orolig för är hur man ska få plats med världen. för mig är det omgivningen och stämningen som är viktigast, regler är bara utfyllnad.
ah, man får väll göra ett talk show spel med viktigaste färdigheten är att säga whatever.

länge leve grisodling

Snow

Swashbuckler
Betyder "en valfri tärning" att man får säga att systemet ska använda T12? eller ska systemet gå att använda med valfri tärning.

Om man nu tänker sig att använda en obskyr tärning borde man lika gärna kunna tänka sig att ha flera. Har man med sig tärningspåsen så har man vad som behövs. Givetvis kommer en komplicerad tärningskombination att dra ner det allmänna intrycket....

Troberg

Sinister eater
Re: Sherpa

Sherpa är ett spel jag hört talas om men aldrig sett; det kommer på ett inplastat kort typ en sådan där almanacka man får hos tandläkarn, rollformuläret är lika stort, och jag tror det spelas med slantsingling.
Låter ganska mycket som min kompis koncept. Inget stoppur i det, dock.

Edit: Tar tillbaka det. Det var ju jättestort! 32 sidor!

Troberg

Sinister eater
Betyder "en valfri tärning" att man får säga att systemet ska använda T12? eller ska systemet gå att använda med valfri tärning.
Ett styck standardtärning, det vill säga en av D4, D6, D8, D10, D12, D20 eller D30, numrerade som vanligt.

Troberg

Sinister eater
verkar kul. det jag är lite orolig för är hur man ska få plats med världen. för mig är det omgivningen och stämningen som är viktigast, regler är bara utfyllnad.
Det är inte obligatoriskt med värld. Dessutom kan man ju använda en värld som spelarna är bekanta med, till exempel 30-tals noir-deckare, nutid eller västern.

Är det ett system utan värld så är det ju upp till spelledaren att välja vilken värld han vill använda, vilket antagligen gör det mer levande i vilket fall.

TomasHVM

Swordsman
Re: Forenklede krav!

Jeg tillater meg å forenkle kravene Troberg satte opp:

FORENKLEDE KRAV FOR ENKLE ROLLESPILL!!!

1 - Spillet skal være på max 2 A4-sider, ett eneste spillark.
2 - Spillet skal være komplett, forståelig og spillbart.
3 - Lay-out og illustrasjoner kan brukes etter behov.
4 - Alle karter, rolleskjema og tabeller må få plass på spillarket.
5 - Man får bare bruke én eneste "random-generator" (terning, kortstokk, mynt) som ikke følger med selve spillet.
6 - Spillet kan ha hvilket tema som helst, innen hvilken sjanger som helst, så lenge dette presenteres på spillarket.
7 - Spillet skal ha en spillmetode som beskrives på spillarket.
8 - Det er lov å legge opp til at brukerne av spillet noterer elementer til spillet på egne ark. På slike hjelpeark kan brukerne lage roller, improviserte kart, symboler, tegninger, etc. Spillet skal ikke inneholde slike hjelpeark, men de kan beskrives.

Pdf-format vet jeg ikke hva er. Ta det gjerne med.
Gpl-lisens vet jeg ikke hva er. Trengs det?
Oppdeling av spillere og spilledere finnes ikke i denne kravlisten, så vi er fri til å gjøre mye spennende her.

Skulle ikke være noe problem å lage et slikt spill. Har lagd 7-8 slike rollespill allerede, og de fungerer alle aldeles utmerket. Noen av dem er best med uerfarne spillere.

Troberg

Sinister eater
Re: Forenklede krav!

1 - Spillet skal være på max 2 A4-sider, ett eneste spillark.
2 - Spillet skal være komplett, forståelig og spillbart.
3 - Lay-out og illustrasjoner kan brukes etter behov.
4 - Alle karter, rolleskjema og tabeller må få plass på spillarket.
5 - Man får bare bruke én eneste "random-generator" (terning, kortstokk, mynt) som ikke følger med selve spillet.
6 - Spillet kan ha hvilket tema som helst, innen hvilken sjanger som helst, så lenge dette presenteres på spillarket.
7 - Spillet skal ha en spillmetode som beskrives på spillarket.
8 - Det er lov å legge opp til at brukerne av spillet noterer elementer til spillet på egne ark. På slike hjelpeark kan brukerne lage roller, improviserte kart, symboler, tegninger, etc. Spillet skal ikke inneholde slike hjelpeark, men de kan beskrives.
På det hela taget så är det ungefär vad jag skrev. Det som saknas är mest lite klargöranden kring vad man får utelämna. Anledningen till att jag specificerade minsta tillåtna stiltyp var för att undvika att folk hänfaller till mikrofilmslika storlekar.

Jag ville också få fram enkelheten i det hela. Det är tänkt att inspirera genom att visa att det kan vara snabbt och enkelt att komma igång. Därför ville jag se till att alla arbetade på ungefär lika villkor.

Pdf-format vet jeg ikke hva er. Ta det gjerne med.
Ett dokumentformat från Adobe som ofta används för nerladdningsbara dokument eftersom det till skillnad från Word är plattformsoberoende och (skalmässigt) skrivaroberoende.

Gpl-lisens vet jeg ikke hva er. Trengs det?
En licens som används för att skydda upphovsmannens rättigheter i samband med fria produkter. Läs mer här.

Den kanske inte är nödvändig, men jag gillar den, speciellt i ett sånt här sammanhang.

Oppdeling av spillere og spilledere finnes ikke i denne kravlisten, så vi er fri til å gjøre mye spennende her.
Kör hårt, du har fria händer. Du får dela upp spelarna efter om de har husdjur eller inte om du vill!