Nekromanti Trobergs Dogmautmaning 2005 - Omröstning

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Nu är det dags att rösta. Kompendiet med bidragen finns att ladda hem på

http://troberg.mine.nu/Dogma2005Vote.pdf
http://troberg.mine.nu:30080/Dogma2005Vote.pdf

Min anslutning är inte speciellt snabb, så om någon kan spegla det så är det bra. Se bara till att ni tar ned det när omröstningen är klar och det skarpa kompendiet kommer.

Ni som bidragit, kolla att det blivit rätt med era grejor och att det är det namn ni vill ha och meddela mig snarast så justerar jag inför det skarpa kompendiet.

Ni röstar på tre bidrag i varje kategori, utan inbördes rangordning. Man måste inte fylla i alla tre rösterna på varje kategori eller alla kategorier. Röstning görs genom att ni fyller i nedanstående blankett och skickar i ett PM till mig. Jag kommer att bekräfta när jag mottagit er röst. Om ni tankar hem kompendiet, ta er tid att rösta och visa på så sätt er uppskattning gentemot de som gjort spelen.

Sista dag att lämna in röster är lördagen 2005-03-05, resultatet presenteras på söndagen.

================================================================================
Blankett
================================================================================
Röst för (användarnamn):

Röster (Klipp in spelens namn, tre för varje kategori)
* Bästa spel
-
-
-

* Bästa koncept (En helthetsgrej. Spel som känns spännande, lite annorlunda och rätt.)
-
-
-

* Bästa regler
-
-
-

* Mest nyskapande spel (Nya tankar som inte tänkts tidigare, gärna kring rollspelsmediet som sådant.)
-
-
-

* Mest fantasifullt (De som är lite mer far out och udda. Spelen som är såpass vågade att man sett till ideer framför klassisk spelbarhet.)
-
-
-

* Bästa nybörjarspel
-
-
-

* Bästa design (Grafisk utformning.)
-
-
-

* Bästa text (Välskriven, stämningsskapande text som passar spelet.)
-
-
-

================================================================================

Spel att rösta på:

2005 - Ett Nutidsrollspel
Ankorna i parken
Bestar i Carbasal
Bestiaria
Blå Himmel
Bortom Barriären
Cytherea
d12 - Rollspelet
De efterlämnade
Den heliga Graal
Elementaris
Febris
Finn mig bortom jagets teater
Lone Wolf and Cub
Mahou Shoujou Kishu Apocalypse 4ever
Memoria-Gargoyles
Nattdjur
Parafras 2000
Playing the Pan-glarkian blues
Prestigejägare
Protest
Rollspelsjakten
Santiago
Skådespelet
Solokärlek
South Park
Storebror
Tempora
Tärningarna protesterar (...)
Zonkpop Lite

Jag kommer att finnas tillgänglig för frågor kvällstid fram till och med inlämningsdagen, men undantag för 29/2 och 30/2 då jag ska fira International Free Beer Day och International Topless Day. Röster inkomna de två dagarna kommer alltså inte att bekräftas förrän 1/3.

Kom ihåg, att rösta är inte en rättighet, det är en skyldighet. Må bäste man (inga kvinnliga deltagare i år tror jag, eller åtminstone inga kvinnor) vinna!
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
5,026
Location
Linköping
Spegling

Spegling: Dogma2005Vote - Cyd-poolen
Filen är ungefär en tredjedel i storlek av den jag speglade till förra årets tävling. Sådant gillas.

And another thing... jag hoppas att alla som lovade att rösta på mig fått sina mutor... :gremwink:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Spegling

Filen är ungefär en tredjedel i storlek av den jag speglade till förra årets tävling. Sådant gillas.
Jo, det hjälpte med en regel om filstorlek, och jag tror inte att det var någon som kände sig överdrivet hämmad av den.

Inte för att jag fattar hur filstorleken funkar i PDF. Filen med bara bidragen är större än filen som är sammansatt av bidragen och framsidan, inledningen och synopsisarna. När jag dessutom plockade bort en överflödig tomsida så växte filen. Go figure...
 

L337

Warrior
Joined
11 Mar 2003
Messages
355
Location
Norberg
Jag tycker att man inte ska får rösta på sitt eget bidrag, får man det är det ju klart att man gör det :gremtongue:.

Sedan undrar jag om jag har fuskat då jag har text storlek 7 times new roman (den är lite mindre än arial).
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Jag tycker att man inte ska får rösta på sitt eget bidrag, får man det är det ju klart att man gör det .
Det har inte inverkat nämnvärt på tidigare resultat, det är inte vinnarna som får sådana röster.

Sedan undrar jag om jag har fuskat då jag har text storlek 7 times new roman (den är lite mindre än arial).
Det beror på vika tecken du tittar på, Arial är mindre med vissa tecken. Med andra ord, du har inte fuskat.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,322
Location
Helsingborg
"Sista dag att lämna in röster är lördagen 2005-03-05, resultatet presenteras på söndagen"
Buhuu! Bara en vecka? Det tar ju runt 45 minuter i snitt att läsa varje bidrag, så det innebär 22 timmars läsande.. 3 timmar per dag med andra ord.. Känns som om det är lite för lite.. Jag skulle åtminstone vara tacksam för 2 veckors rösttid..

"Ni röstar på tre bidrag i varje kategori, "
Måste man rösta på tre bidrag inom varje kategori? På vissa har jag bara hittat två..

"...då jag ska fira /.../ International Topless Day..."
Jag tänkte fråga hur du firar den, men sedan fick jag en hemsk bild i mitt huvud..

/Han som alltså avstår från att fråga den sista frågan
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Buhuu! Bara en vecka? Det tar ju runt 45 minuter i snitt att läsa varje bidrag, så det innebär 22 timmars läsande.. 3 timmar per dag med andra ord.. Känns som om det är lite för lite.. Jag skulle åtminstone vara tacksam för 2 veckors rösttid..
Jupp, men jag är hård, så få tummen ur och fixa det!

Du har ju faktiskt hela nio dagar på dig (om du varit förutseende och tankat ned den kalender jag postade här.

Måste man rösta på tre bidrag inom varje kategori? På vissa har jag bara hittat två..
Läs om inlägget ovan, noggrannare.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,322
Location
Helsingborg
"Läs om inlägget ovan, noggrannare."
"Man måste inte fylla i alla tre rösterna på varje kategori eller alla kategorier." - Jaha.. :gremblush:

"Du har ju faktiskt hela nio dagar på dig (om du varit förutseende och..."
Jag tänkte inte på mig.. Du kanske inte har märkt att jag suttit och kommenterat hälften av bidragen redan? Jag tänkte mer på de som kanske inte har något bidrag och börjar läsa den dag som du har sammanställt allting.. Jag menar, folk hänger ju inte på dogmaforumet hela dagarna..

Det har ju klagats över att det inte är tillräckligt mycket med folk som röstar, så varför kan man inte ge män'skor en rimlig tid för att hinna läsa igenom bidragen?

/Han som antar att det skulle ge en eller tre röster mer åtminstone
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Kommentarer: 1!!

Till skillnad från Han, Muggas och SunTzu som lämnat större recensioner (Det var väl mest Hans och Muggas' som var längre, förstås :gremwink:) i speltrådarna så tänkte jag lite snabbt kommentera på alla spelen i den här tråden, så som tidigare år.
Det kanske är onödigt att kommentera på saker man kan bättra på, eftersom Dogmaspelen är klara, men jag har ändå bestämt mig för att göra det, då reviderade versioner kanske dyker upp, och kommentarer kan komma till nytta inom annat rollspelsmakande. (Kommatecken rules!)
Jag utgår mycket från hur intresserad just jag är av spelet och gör en relativistbedömning snarare än kritikerbedömning. Jag vill hellre kommentera spel jag gillar än spel jag vill rekommendera.
Jag orkade inte läsa alla spelen lika ordentligt heller, vilket kanske kan avspeglas i recensionerna.
Slutligen så gillar jag dogman som är lätta att spela: Visserligen kan dogmaspel bidra till hobbyn genom att rent teoretiskt inspirera, men personligen tycker jag att det behövs mer speltest i rollspelshobbyn. I år var det många spel som gjorde mig spelsugen. Bra jobbat!
Så, här är kommentarerna:

2005
Kul med ett Dogma Modern. :gremsmile:
Jag gillar skräckexemplet på skadenivå 15 - "En RP med klaustrofobi och hydrofobi blir ensam instängd i en hiss på en ödslig plats. Han råkar förstöra en vattenledning så att hissen fylls med vatten och när han öppnar luckan för att klättra ut faller ett lik, som han känner igen som en vän, ner på honom." Inte för att jag tror att sådana skräckmoment stackar, men ändå. :gremsmile:
SK-tabellen var också piffig, men jag tycker det är synd att du inte använde den för att göra även mesiga vapen farliga: En 6:a hade ju kunnat innebära medetslöshet eller "stun" på SK 3.. Visserligen har ju ingen mer än 9 KP i spelet.
Miljö/scenario-förslag och ekonomi hade gärna fått mer utrymme för mig, och JAG vet inte vad vapen normalt kostar. Tyvärr har jag inte så mycket mer att komma med..


Ankorna i parken
Oooh, snygg bård i kanten. Jag diggade humorn i texten också. :gremsmile:
Jag gillar idén med ankor som agenter, och jag läste någonstans (Forumet? DN?) att ankor var skvallriga socitetsdjur. Kombinera dessa för en häftig agentmiljö! "Vem minns inte terroristdådet mot Empire State Building" skriver du, menar du WTC? Eller finns det ett terrordåd jag missat? Eller var det Empire State Building som attackerades den elfte september i spelvärlden? Väldigt kul iaf. :gremsmile:
Ett mer spionigt regelsystem hade suttit fint, dock.


Bestar i Carbasal
Ja! Avelspel! Och Terone! Äntligen! Inte för flippat avelssystem, men det får väl räcka. Jag vill göra en krigsgorilla! :gremsmile: Inspirerande spel, mao. Snygg nischning och avvägning mellan krig och intrig.


Bestaria
Tjusigt! Snygga illustrationer, som dock led till att jag blandade ihop det med Memoria först. :gremsmile:
Många läckra klasser och förmågor att välja mellan, jag tror att gruppdynamiken i ett gäng bestar kan bli riktigt intressant. "Bestar" ja, jag missade förklaringen att bestar är detsamma som rollpersoner i början, och blev rätt förvirrad när jag försökte få ordning på spelet. Du kanske vill förtydliga där, om det inte bara är mig det är fel på.. :gremblush:
Kul att du inte har traditionella färdigheter, vilket jag förstås kan förstå då man spelar "vanliga killar och tjejer", fast ett enkelt system med binära specialisationer hade varit kul. Typ.. Om du har lärt dig något kan du använda kort i alla färger för att klara av en utmaning den färdigheten kan lösa. Jag vill ju ha såna som "Datornörden" och så i gänget. :gremsmile:
Jag hade gärna fått världsbeskrivning på bekostnad av framsidan, även om SLP-exemplen "Psykisk person" och "Galen vetenskapsman" gav lite känsla av en skön tecknad serie där allt funkar. :gremsmile:


Blå himmel
Massa tärningar? Kunde du inte sagt att du skulle göra ett sånt spel tidigare? :gremsmile:
Kul med en mingeltabell, även om jag gissar att den kan bli lite tjatig efter ett tag, speciellt med den något godtyckliga ordningen, men vem sa att Dogmaspel är till för att hålla? Kraftiga Last Exile-vibbar!! (Har bara sett tre avsnitt förstås, så jag ska inte säga något) Intressant iniativavvägning i stridssystemet, och kul att göra egna farkoster.
Vad man kan förvänta sig av Krille, vilket får ses som något positivt.


Bortom Barriären
Fantasy-western? Ballt! Smart äventyrsmiljö. Spelet har dom regler jag gillar, både gamla och nya världen känns välbalanserade, och monster och magi känns helt rätt ur pionjärsynpunkt. Gillar slavkastet i matriarkatet, verkligen upplagt för olycklig kärlek. (Kanske lite överdrivet att alla män är nedmiffade dit, men å andra sidan kanske man kunde beskriva kvinnors förhållanden i vår värld som slavlika) Exempelrollpersoner är ju inget nytt, men att binda ihop dom såhär känns fräscht. Gurgeh gör det igen!


Cytheria
Chronopia i öknen? Ballt! Antar att det blir lätt dekadent/förfallen stämning när hela världen utom Cytheria förvandlats till ödemark.. "Men vad kommer maten ifrån?" :gremsmile: Är det meningen att man inte ska tänka på det?
Precis som Han skulle jag gärna ha mer fakta som gick på djupet, vad är chingos, till exempel? :gremtongue:


d12
d12 tycker jag har kombinerat fantasy och humor på ett oväntat lyckat sätt, så har man bara läst serien så vet man vad man ska göra här. Har man inte läst serien, ja.. då kanske man får spela något annat.. eller nåt. :gremblush:
Det var lite klurigt att komma på rollpersonskoncept som känns d12, men som samtidigt inte rippar personerna i serien rakt av.
Det enda jag saknar är en glömsketabell för magi. Istället för att inget händer hade det varit tufft om magikern slänger fel besvärjelse, kanske en liten tabell med resultat som "Effekten uppnås, men lite mer än vad som var önskvärt", "Situationen löser sig på ett oväntat sätt", "Raka motsatsen till den önskvärda effekten sker!" osv. Och bonus för one-liners, diskussioner och handlingar i spelets stil hade varit välkommet, men det kommer väl automatiskt.


De efterlämnade
Rätt rättfram mekanik och värld. Inget provocerande nytt, men det funkar. (Även om jag misstänker att plus- och minustecknen behöver byta plats i svårighetstabellen) Att halvrutten odöd finns med i tabellen var läckert. :gremsmile: Mer stämningsfullt, intressant och ambitiöst än tidigare dogman, fortsätt så!


Den heliga graal
Regelmekaniken känns välanpassad för spelet och miljön, även om Kyskhet var en lite tråkig dygd - Hur använder man den kreativt? Det borde vara rätt uppenbart när den kan och inte kan användas. Trevligt med ett medföljande äventyr, (något jag själv bestämt mig för att satsa på hårt nästa år) - Dogmaspel ska ju vara lättillgängliga. Lite Monty Python-vibbar, men jag antar att det är för att de hämtar ur samma källa. :gremsmile: I vilket fall ett plus att spelet verkar funka för pythonesque Arthursaga. (Även om de riddarna nog är bättre på att misslyckas med sina dygder)) Även plus för den grafiska utformningen, och för att det verkar funka bra även med bara en spelare.


Elementaris
Text!! Säkert det största dogmat. Ambitiöst och modigt att skriva en riktig färdighetslista, även om jag hade kunnat stå ut med en betydligt magrare sådan för att få mer kött på andra områden. Kul med lite vildmark, även om realismen får lida. Nå, det är ju inte något man behöver bry sig om ifall man inte vill. Snygga rollformulär.


Febris
Knepigt! Jag har fått läsa igenom det ett antal gånger för att fatta hur det ska spelas, (Jag ska väl inte snacka egentligen..) och den försvunna titeln gör sitt till förvirrningen.. :gremwink: Trevligt med det surrealistiska cafét och den kultigt desperata/mörka stilen i nihilism och självförverkligan. Jag får intrycket att det är vansinnigt svårt och speltidskrävande att komma långt genom portarna, men det kanske är något jag misstolkat. De temporära sätten att höja febris ger en mysig desperat touch, och gör skäl för spelets namn. Snyggt spel.


Finn mig bakom jagets teater
Det bästa sätt jag lagt in ämnet "Jaget/Identitet" i rollspel hittills, och jag är rätt sugen på att göra en utökad, förtydligad version, förutsatt att någon faktiskt vill spela det. Så här i efterhand, efter att ha pratat med Dnalor, så önskar jag att jag skrivit en snutt om samberättande och vad det innebär i spelet. Läskigt likt Febris på sätt och vis, och Skådespelet också.


Egentligen så hade jag tänkt ta de första femton spelen i den här omgången, men nu måste jag verkligen lämna datorn, så Krilles spel får vänta tills nästa gång. Tills dess!
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Re: Kommentarer: 1!!

Cytheria
Chronopia i öknen? Ballt! Antar att det blir lätt dekadent/förfallen stämning när hela världen utom Cytheria förvandlats till ödemark.. "Men vad kommer maten ifrån?" Är det meningen att man inte ska tänka på det?
Precis som Han skulle jag gärna ha mer fakta som gick på djupet, vad är chingos, till exempel?
Tack för kommentarerna... av utrymmesskäl och tidsbrist så lämnades vissa saker utanför. Förklaringen varifrån maten kommer är en av dom... men grödor kanske odlas på hustaken? grottsystem under staden med odlingar? jakt av gigantiska flygbestar med ornikoptrar?

Chingos är en spansksjungande rockgrupp, dom var med på soundtracket till Kill Bill... :)

Kanske kommer det en utökad version av Cytherea...
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,277
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Arvidos= #1!!

Tänkte bara säga att Finn mig bakom jagets teater är det av årets spel som jag verkligen skulle ha velat skrivit. Arvidos du är kungen.

Arvidos =
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,322
Location
Helsingborg
Re: Kommentarer: 1!!

"...och jag läste någonstans (Forumet? DN?) att ankor var skvallriga socitetsdjur."
Krille skrev den geniala idén i en tråd på DoD-forumet..

"'Vem minns inte terroristdådet mot Empire State Building' skriver du, menar du WTC?"
Argh! Jag är så kass.. Jag är såå kass.. Ja, WTC ska det vara.. Jag funderade på att ändra det till tsunamikatastrofen men någon måtta får det vara.. Synd att jag inte gjorde det, för nu blev det ett sakfel istället.. Hmm, folk har ju ändå läst bidraget innan och inte kommenterat det.. Jaja.. Jag får konstatera att jag suger.. :gremfrown:

"Ett mer spionigt regelsystem hade suttit fint, dock."
Jag orkade inte göra ett regelsystem, så jag frågade Gardener om jag kunde ta Duck d20.. Jag skrev ju ändå bidraget till den utmaningen som han drog igång.. Det hade inte blivit mycket till regelsystem annars, om jag skapat det själv.. Typ smyga, gömma sig och något mer och så något tärningsslag till det.. En fjärdedels A4 på sin höjd, så jag avstod från att skapa något..

/Han som var tvungen att sätta tiden till annat
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
"Du har ju faktiskt hela nio dagar på dig (om du varit förutseende och..."
Jag tänkte inte på mig.. Du kanske inte har märkt att jag suttit och kommenterat hälften av bidragen redan? Jag tänkte mer på de som kanske inte har något bidrag och börjar läsa den dag som du har sammanställt allting.. Jag menar, folk hänger ju inte på dogmaforumet hela dagarna..
Ska jag göra en ny kalender med några fler extradagar? Vilka nya helger vill ni ha?

Det har ju klagats över att det inte är tillräckligt mycket med folk som röstar, så varför kan man inte ge män'skor en rimlig tid för att hinna läsa igenom bidragen?
Ärligt talat tror jag att skillnaden är minimal, baserat på hur rösterna fördelat sig tidsmässigt tidigare. De som avser att rösta brukar få det gjort ganska fort eller sista dagen.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jestanes..

Vad ska jag säga? Du är bara för mycket, Quadrante.

Själv hade jag just accepterat att jag såg mer respons på Febris än 'teatern (Det här var när tråden än hade 0 svar, och btw - Yassilus gillar det. :gremsmile:), och börjat förstå och uppskatta Febris för vad det är: Ett riktigt läckert koncept.

Verkar som någon inte spelat sitt Prestigejägardogma som han borde. :gremblush:
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Mer kommentarer..

Jag funderade på att ändra det till tsunamikatastrofen men någon måtta får det vara..
Haha! :gremsmile:

En fjärdedels A4 på sin höjd, så jag avstod från att skapa något..
Ja, jag förstår.. Men jag var ju tvungen att klaga på någonting :gremsmile:
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,277
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Reservation : Jestanes..

Du snor alla mina koncept :gremsmile:

Innan jag hinner tänka färdigt, nä allvarligt.
Du är min onda tvilling, jag var nära att göra klart mitt bidrag där jag skulle använda alla tärningar .. har suttit och knåpat på ett forumspel (inte seriöst, men likt ditt) och.. så kommer du med ditt bidrag.. snarlikt Febris.

:gremsmile:
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,322
Location
Helsingborg
Mer kommentarer om mina funderingar

Nu i den tidiga timmen så kom jag på vilka planer jag hade för reglerna.. Jag hade tänkt att ha olika Egenskaper och Styrka.. Styrka var 2 och genom att sänka styrka med 1 så fick man en Egenskap.. Egenskaperna kunde exempelvis vara följande; Smyga, Läsa, Köra, Reparera, Datorer, Inbrott, Avlyssning, Larmteknik och Sprängteknik..

Man hade alltså olika specialiserade ankor och eftersom man hade ett ankpar per spelare så kunde de komplettera varandra.. En handling lyckades automatiskt om ankan hade den egenskapen.. Så vad gjorde då Styrka? Jo, det har inget med hur mycket skada en anka tar.. Blir den skadad så blir den skadad och dör den så dör den.. Det är meningen att det ska ryka en hel del stjärtfjädrar.. Styrka anger hur många föremål som ankan får bära med sig.. Har denne 2 i Styrka så får denne bära med sig 2 föremål.. Har denne 0 i styrka så kan den inte bära med sig några föremål..

Vissa föremål (till exempel kameran som nämndes i introäventyret) kräver mer än 1 i Styrka.. Kameran kan exempelvis kräva 3 i Styrka för ankorna att flyga med.. Fler ankor kan samarbeta med att bära föremål och får på så sätt addera sina Styrka.. Hur många styrkepoäng som ett föremål kräver beror på otymplighet.. Att bara släpa på kameran kräver endast 1 i Styrka men här gällde det flyga.. Man skulle kunna tänka sig att ankorna löste problemet på ett annat sätt.. Kanske gjorde de en varmluftballong som lyfte kameran? Det enda man vet med säkerhet är att de dumpade alla prylar i ån som rinner igenom staden..

/Han som nästan ångrade sig att han inte skrev det här regelsystemet i dogmat
 

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
"(...)men undantag för 29/2 och 30/2 då jag ska fira International Free Beer Day och International Topless Day. Röster inkomna de två dagarna kommer alltså inte att bekräftas förrän 1/3."

Rätta mig om jag har fel, men skulle inte den 29/2 vara idag? Fast hos mig är det den 1/3?

// Radagast :gremwink:
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Kommentarer: 2!!!

Jag tar vid direkt där jag slutade!

Lone Wolf and Cub
Det är häftigt att Krille har blivit den experimentellt nyskapande snarare än den som säger "Keep it simple!", även om han fortfarande håller en enkel och konkret stil på formen. Även kul att se spel som är nyskapande på annat sätt än att man slår tärningar för känslor istället för förmågor. :gremwink:
Jag gillar det här spelet, och jag tror modellen kan användas för att spela andra scenarion baserade på en tydlig huvudperson, som Alice i underlandet. Här är två små ideer:
Kanske det hade varit mer praktiskt om varje rollformulär bestod av fyra rätt stora rutor som man kunde placera markörerna rent fysiskt i, istället för att översätta mellan markörer och siffror?
Exempelserien är väldigt härlig, men det blir lite förvirrande när vissa av personerna enbart förekommer i sista exempelrutan. Jag tror du kan vinna mycket på att klämma in en liten sammanfattning av storyn där de figurerar, om det får plats då.
Kul att du nischar dig till en viss längd på spelmötena. Slutligen så håller jag med Vitulv: Snygga illustrationer!


Mahou Shoujou Kishu Apocalypse 4ever
Överväg att börja mahou med ett versalt M, så att det är skilt från apocalypse-A:t. Varför har krigstjejen inga handskar? Sjukdomstjejen är snyggast. Bra system.


Memoria-Gargoyles
Kanske inte så konstigt att jag blandade ihop det här med Bestaria först - Nutidsäventyr med läckra klasser och köttet på rätta stället. :gremsmile: Jag gillar hur du hållit attribut och färdigheter enkla men välbeskrivna, hela rollspelet ger en lämpligt stram känsla: Du har skärt ner och förenklat där det går, men ändå behållt ett regelmässigt djup. Speciellt gillar jag mekaniken att slå Attribut antal tärningar under Färdighet, eftersom det gör Attribut oförutsägbara och chansartade, medans Färdigheter är mer förutsägbara. Om d12 så sa jag att det var mycket beroende av ifall man läst serien, och jag antar att samma sak gäller här. Världsbeskrivningen är ju inte så uttömmande, men ger lite "anything goes"-känsla, som i Bestalia. Jag saknar en poängsumma att utgå från, och ska inte färdighetsspecialiseringar vara baserade på just färdigheter, snarare än attribut?


Nattdjur
Man kan vara objektivt bra på rollspel i det här spelet! Guldstjärna:

Och så kan man upphäva gravitation, den enda superkraft jag verkligen vill ha.. Förutom förmågan att överföra kunskap mellan olika människor. Guldstjärna!

Men vad är detta? "Att upphäva gravitationen i 3 sekunder kanske en Tränad kan göra, medan en Mästare exempelvis kan undgå att bli upptäckt av en stor massa mitt ute i det öppna"
Två olika egenskaper i samma exempel? Vad är det för pajasar som korrläst egentligen?
Kul att man inte kan vara bra på att dela ut stryk, men däremot på att ta stryk. :gremsmile:
Skön luftig layout, en regelmall jag själv är intresserad av, och kroppar av kompakt mörker som tar mänsklig skepnad! Spelexemplet och förslagen ger mig lust att spela detta, trots att det finns en massa andra spel om tuffingar som gör natten osäker, redan.


Parafras 2000
Gah? Mindre ordbajs! Eller mer ordbajs, om det är det som är meingen med spelet.. När jag kom till det enda stycket med exempel, i slutet, så fattade jag hur det funkade. Tur att spelet inte var så långt. :gremsmile:
Låter ändå som det skulle kunna bli rätt kul om spelgänget inte är rädda för att flippa ut lite avslappnat snarare än att spela något mer strukturerat.


Playing the Pan-glarkian blues
Men walium! Du infriar ju Risings syn på samberättande som blasé! :gremshocked:
Hehe. :gremsmile: Nä, varför krångla till det? Jämför vi med Pookafiktum, där spelarna måste överskryta varandra, så har du lyckats göra ett spel där man ska överbluesa varandra på minimal plats. Synd bara att det inte finns någon spelarinteraktion under berättandet, men man kanske inte ska försöka passa in spelet i samberättar- eller ens rollspels-kategorin, utan mer som ett avslappnat berättarsystem. Mmm. Det är en värdefull kommentar om fritt skapande och trender, det här.. Det här spelet har gett mig mycket nya tankar och känslor, som jag inte ens anade inom mig..


Prestigejägare
Hemsk layout, ingen redigering, överdriven bild av forumsklimatet, men ganska kul tabu-mekanik, och lite charmig i sin forumkommentar.. Med de autentiska citaten och allt. :gremsmile:


Likt förra gången så tror jag att jag väljer att sluta med mitt eget spel. Snart följer den rafflande upplösningen!
 
Top