Nekromanti Trobergs dogmautmaning, diskussion

Ackerfors

Alas, your rapids!
Yassigames föds... ;)

Jao, vet inte, men Yassigames (sämsta namnet någonsin) kanske blir stort någon gång, och troberg-galan lär ju vara en spark åt rätt håll. Det ska bli kul att se hur det går (och vad ni tycker om mitt spel som för övrigt är postat i tråden nedan).

Jag vill tacka....eller kanske inte... :gremgrin:

Troberg

Sinister eater
Nu börjar det bli spännande!

Vi har nu fått in fler bidrag än vad det finns prisplatser!

Kan ni som i tidigare trådar posta era bidrag igen i bidragstråden så att jag vet att vi inte får in gamla versioner?

När det är dags för omröstning kommer jag eventuellt att lägga upp bidragen för beskådande på min webserver. Detta kommer i så fall bara att vara av praktiska skäl och bara under veckan då omröstningen pågår, efter att omröstningen är klar så kommer de bara att finnas på www.rollspel.nu (och eventuellt era egna siter). Jag hoppas ni inte misstycker.

Jag hoppas också att ni inte misstycker om jag av lika praktiska skäl lägger ihop regler och rollformulär till ett dokument för de som har delat upp dem i två. Det gör det enklare för läsaren.

Förresten, om ni inte kan konvertera till PDF så posta i det format ni har. Förhoppningsvis kan jag eller någon annan göra konverteringen åt er.

TomasHVM

Swordsman
Dogmeutfordringen og like vilkår

Jeg er irritert på Anders Troberg. Han har postet en melding på tråden for bidragene, der han stiller spørsmål ved mitt bidrag til dogme-utfordringen. Hans posting er nå et tvilsomt etterslep til presentasjonen av mitt spill. Det gjør at jeg ikke konkurrerer på like vilkår med de andre.

Anders Troberg kunne gjort helt andre ting med sin tvil om dette. Han kunne spurt meg her, på diskusjonsforumet han selv har opprettet for dogme-utfordringen, om det han lurte på. Han kunne gjort meg den tjenesten å skrive direkte til meg og spørre. Vi har kommunisert via epost før, så det burde ikke være noe problem.

I stedet har Anders Troberg brutt sine egne regler, og ødelagt litt for meg. Det liker jeg dårlig. Jeg foreslår at han får fjernet postingen sin fra bidrags-tråden, og at han poster en unnskylding her.

Dersom noen trenger "bevis" for at mitt bidrag holder mål, kan de se på vedlegget til denne meldingen. Vedlagt følger den originale word-filen til Rollespillet Barbar.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Dogmeutfordringen og like vilkår

Jag vet inte om det bara är jag, men det går inte att öppna den bifogade filen.

/Dimfrost

Sereg_UBBT

Swashbuckler

jag tycker nog att du skall spara filen i t.ex RTF, istället för microsofts horribla doc-format. För på min dator, och alla andras datorer som inte har Office, så ser det rätt sunkigt ut.

TomasHVM

Swordsman
RTF og .doc og PDF og så videre

Jeg har det i grunnen greit med at spillet er lagd etter de regler som er satt opp, og at det finnes på nettstedet mitt. Da kan hvem som helst se på det der, og spille det, om de vil.

"Rich text format" og andre filønsker gidder jeg ikke bry meg med. Jeg bare "bifogade" filen til en posting her, slik at de som bryr seg kan se at jeg (som jeg sa i min presentasjon av spillet) har fulgt reglene.

Troberg

Sinister eater

Anders Troberg kunne gjort helt andre ting med sin tvil om dette. Han kunne spurt meg her, på diskusjonsforumet han selv har opprettet for dogme-utfordringen, om det han lurte på. Han kunne gjort meg den tjenesten å skrive direkte til meg og spørre. Vi har kommunisert via epost før, så det burde ikke være noe problem.
Du har rätt i detta. Jag borde informerat på annat sätt. Mitt enda försvar är att jag just då hade väldigt bråttom, vilket innebär att jag antingen postade direkt eller hade fått vänta. Jag tyckte det var bättre så.

I stedet har Anders Troberg brutt sine egne regler, og ødelagt litt for meg. Det liker jeg dårlig. Jeg foreslår at han får fjernet postingen sin fra bidrags-tråden, og at han poster en unnskylding her.
Det verkar inte som om jag kan ta bort inlägget. Jag postade det för att ge dig en chans att justera layouten så att den passade in på det föreskrivna utrymmet, den layout som fanns för beskådande var dubbelt så stor som den fick vara. Jag gjorde det för att du skulle ha en chans att vara med i tävlingen med ditt bidrag. Jag postade där för att ge dig så mycket tid som möjligt att justera det. Exakt vad vill du ha en ursäkt för?

Du har ett bra bidrag, jag vill se det i tävlingen.

Dersom noen trenger "bevis" for at mitt bidrag holder mål, kan de se på vedlegget til denne meldingen. Vedlagt følger den originale word-filen til Rollespillet Barbar.
Jag är fullt medveten om att en weblayout tar olika mycket plats jämfört med ett Word-dokument. Men när den enda version jag kunde se var en web-version som var dubbelt så stor som den fick vara, vad skulle jag göra?

Precis som andra så har jag problem att öppna dokumentet. Vilken Word använder du? WordXP? Kan du prova att spara det som en äldre word-fil, tex Word 2000?

Mask_UBBT

Hero
Förtydligande om pollen...

...alltså inte de där som man får astma av, utan rösntningsmomentet. Med tanke på att röstningen borde påbörjas på... erh... fredag(?) så borde man kanske kunna informera lite om hur själva röstningen ska gå till... Kommer man bara kunna rösta på ett bidrag per pris, eller kan man rangordna de olika spelen? Om man anser att två eller fler spel förtjänar en chans på samma pris, lixom. Finns det något som hindrar att man röstar på sitt eget spel? Går det att fixa? Vad vet ni hittils, lixom?

Vidare; Skulle man kanske skriva inom en lite parantes vilken sorts slumpgenerator(om någon) som används i spelet? Rollspelets namn (T6) - beskrivning, lixom?

Inte för att jg vet vad det skulle spela för roll, men det, i samband med beskrivningen, kan nog ge en bättre överblick på hela spelet än bara de 100 orden...'

/Mask - som lämnat in sitt bidrag, och håller tummarna.

Troberg

Sinister eater
Vad som kommer att ske... (VIKTIGT)

...alltså inte de där som man får astma av, utan rösntningsmomentet. Med tanke på att röstningen borde påbörjas på... erh... fredag(?) så borde man kanske kunna informera lite om hur själva röstningen ska gå till... Kommer man bara kunna rösta på ett bidrag per pris, eller kan man rangordna de olika spelen? Om man anser att två eller fler spel förtjänar en chans på samma pris, lixom. Finns det något som hindrar att man röstar på sitt eget spel? Går det att fixa? Vad vet ni hittils, lixom?
Först och främst, det har kommit in fler bidrag än vad jag vågat hoppas på. Det gör att det troligen kommer att vara ett lite glapp mellan sista inlämningsdag och start på omröstningen.

Min avsikt är att lägga in alla bidrag i ett enda kompendium, vilket sedan kommer att läggas ut så att alla kan tanka hem det och titta på det. Detta kommer nog att ta mig en dag.

I samband med detta ska alla synopsisar sammanställas i en form så att de kommer att vara grund för skapande av polls. Det kommer att finnas en poll per kategori och alla spel deltar i alla kategorier. Det går att rösta på sig själv, men jag antar att det jämnar ut sig... Flest röster inom en kategori vinner. Ett spel kan vinna flera priser.

Min plan just nu är att börja omröstningen på lördag, med officiellt tillkännagivande av segrare på söndag en vecka senare. I samband med detta kommer en ny version av kompendiet, med vinnarna indikerade att släppas.

Andra saker att tänka på

Om någon vill ha ett annat namn än sitt användarnamn på forumet i kompendiet så bör ni meddela mig snarast.

Om ni vill ha en chans att kamma hem alla priser bör ni lämna in många bidrag.

Följande bidrag behöver ytterligare åtgärd:

Layoutproblem (för stora):Barbar och Disco Fever.
Saknar synopsis: Fan service assassins, Hjälten Gegg, Sindbads åttonde resa och Sorgens tid.
Konverteringsproblem: Hjälten Gegg (någon som har möjlighet att konvertera Excel till PDF?)

Om jag inte hör annat så kommer jag att försöka fixa en synopsis utifrån inledningen till spelen, men jag vill inte börja mickla med layouter.

Båda layoutproblemen verkar dessutom vara relaterade till Wordversioner/installerade typsnitt, så någon kanske kan assistera där, detsamma gäller konverteringsproblemen. Om ni kan fixa det så skicka dem till min mail eller posta dem i bidragstråden.

Feuflux

omjonasson.se
Re: Vad som kommer att ske... (VIKTIGT)

Konverteringsproblem: Hjälten Gegg (någon som har möjlighet att konvertera Excel till PDF?)

Det kan jag fixa. Maila till olojo227@student.liu.se eller tala om vart det finns att dra hem om det ligger här nånstans (orkar inte leta).

Om någon vill ha ett annat namn än sitt användarnamn på forumet i kompendiet så bör ni meddela mig snarast.

[color:\\"red\\"]Olof "Feuflux" Jonasson[/color] ser ju alltid bättre ut än bara [color:\\"red\\"]Feuflux[/color]. Fast bara om de andra också vill ha med sina riktiga namn runtom nicknamet. Annars sticker jag ut för mycket. :gremwink:

Troberg

Sinister eater
Re: Vad som kommer att ske... (VIKTIGT)

Det kan jag fixa. Maila till olojo227@student.liu.se eller tala om vart det finns att dra hem om det ligger här nånstans (orkar inte leta).
Mailat. Tackar så mycket för hjälpen, jag var rädd att jag skulle bli tvungen att installera Exc*l...

Olof "Feuflux" Jonasson ser ju alltid bättre ut än bara Feuflux.
Fixat. Om någon annan vill ändra så tala gärna om vilka bidrag ni har. Jag slipper bläddra så mycket för att hitta ert bidrag då.

Fast bara om de andra också vill ha med sina riktiga namn runtom nicknamet. Annars sticker jag ut för mycket.
Dagen ungdom, måste vara som alla andra. I min generation så skulle vi måla snorren grön och göra helikoptern på stortorget om det behövdes för att sticka ut från mängden. :gremshocked:

Feuflux

omjonasson.se
sluta ta bort smileys ur citat din fuling ;) [nt]

Nu verkar jag ju vara värsta mainstreamtönten ju! :gremlaugh:

Ojdå, skulle ju inte skriva nån text....

(hoppas att du fått mitt svarsmail btw.)

Rickard

Urverk speldesign
Verkar vara genomtänkt det där

"Om någon vill ha ett annat namn än sitt användarnamn på forumet i kompendiet så bör ni meddela mig snarast."
Hur, via denna tråd eller PM? PM torde vara enklast..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som gärna har med sitt riktiga namn i samma stil som Feuflux föreslog (alltså Rickard "[color:\\"green\\"]Han[/color]" Elimää)

Re: dammit...glömde en sak.

Det finns en regel till jag hade tänkt mig som glömdes bort.
När det blir strid, och man ska avgöra vem som är först, så är hjältarna alltid först, om det inte är uppenbart att skurken är det.
Tycker om den regeln. Jaja, så kan det gå.

Känns som att Han siktar på bästa nybörjarrrollspel...

Rickard

Urverk speldesign
Re: dammit...glömde en sak.

"När det blir strid, och man ska avgöra vem som är först, så är hjältarna alltid först, om det inte är uppenbart att skurken är det.
Tycker om den regeln. Jaja, så kan det gå.
"
Den regeln har ju jag med i mitt regelsystem.. :gremsmile:

"Känns som att Han siktar på bästa nybörjarrrollspel..."
Nähä.. :gremsmile: *saknar sarkasmsmilie* Saken är den att redan i augusti så började jag med planerna att göra ett nybörjarrollspel.. Fast när Oldtimer kom med sitt så lade jag de planerna mer eller mindre på is, även fast jag hade nybörjarrollspelet som en start för något större.. När troberg nu hade med det som kategori, så hade jag redan idéerna klara och det var kittlande att försöka få med ett nybörjardogmarollspel.. Det var bara att anpassa dem till två sidor (jag hade siktat på 20 sidor från början i augusti)..

Det var faktiskt likadant med mitt första bidrag.. Jag hade grunderna klara, men aldrig orkat göra klart dem.. Jag tackar troberg något innerligt för detta.. Jag arbetar bäst under press och tidsgränser..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som gjorde nya rollformulär till sitt <A HREF=http://rollspel.slurk.cjb.net>Fanatasy Light</A> (kommer med på trobergs hemsida)

Troberg

Sinister eater
För er som är sent ute...

Jag kommer inte att börja sammanställa bidrag förrän på fredag morgon, inte mitt i natten, så ni kan lura till er några timmar till där.

Troberg

Sinister eater
Sista chansen!

I morgon på morgonen (säg 7-8-tiden) kommer jag att börja sammanställa bidragen och informationen som behövs för pollarna.

Det innebär att de bidrag som inte är inne då kommer inte med.

Följande bidrag behöver kompletteras:

Disco Fever behöver en kompaktare layout, alternativt att Genesis godkänner den korrigering jag gjort.

Hjälten Gegg och Sorgens tid behöver en sammanfattning/synopsis. Om jag inte får in någon kommer jag att saxa ihop en ur inledningen till respektive spel. Hoppas det är OK.

Intressant är att nästan alla som sysslat med professionell spelkonstruktion inte vågat ställa upp. Ni är så bra att ni skrämmer proffsen! (infoga hönskackelimitation här)

Må bästa man vinna (eftersom kvinnorna tyvärr lyser med sin frånvaro, trots Troberg-statyetten).

Troberg

Sinister eater
Re: En till priskategori...

Verkar som du får lägga in pris för bästa "fabelspel" också...
Njä, jag är inte så pigg på den sortens kategorier, då måste jag snart plocka med fantasy, nutid, SF, skräck, humor och så vidare. Det känns som om sådana kategorier begränsar kreativiteten, så jag tror att jag skippar den.