Nekromanti Trobergs dogmautmaning, diskussion

Re: Nästa år tävling

Än så länge är det ungefär lika många röster som antalet inlämnade bidrag...orkar folk inte läsa allt? Eller tänker alla göra det på torsdag kväll?

/ regelslaktaren, vill ha 100-tals röster :gremsmile:

Skuggvarg

Hero
Gnällvarg surar!

Just det. Gnällspiken nummer 1 har en del saker att hänga upp sig, vad gäller Dogma-tävlingen:

1. Bidragen skulle ha rollformulär men flera av bidragen saknar det. Borde inte dessa ha diskvalificerats?

2. Från början trodde jag att man även kunde ha en chans att delta med endast ett regelsystem men när sen de olika betygsklasserna kom upp (jag lämnade in mitt bidrag innan klasserna kom upp), blev det uppenbart att ett simpelt regelsystem inte skulle ha en chans att vinna i någon av klasserna, inte ens vad gällde regler (bara regler är ganska tråkiga, eller hur?). Men då hade jag redan lämnat in mitt bidrag och tänkte ”jaja…skit samma, jag har ju redan lämnat in”. Kändes lite snopet. Nästa gång, tala om från början vad som gäller. Mitt bidrag, HeLiX, fick en enda röst, i en enda kategori, nämligen Bästa Regler, och den rösten var från mig själv.

3. Apropå det där med att lämna in bidrag. Jag trodde att gränsen var ett bidrag per person men vissa personer har lämnat in flera bidrag. Fick man göra det? Det stod inte att man fick göra det men det stod förstås inte heller att man inte fick det. Även det kändes lite snopet, då jag faktiskt hade fler idéer jag hade kunnat bidra med…men jag trodde ju att gränsen var ett bidrag per person, så jag höll tillbaka mina andra bidrag.

4. Apropå röstningen tycker jag att det var extremt kort tid att rösta. Verkar som bara ett 50-tal personer har röstat. Ville vi inte att fler än så skulle engagera sig? Det kom ju in 31 bidrag, så nog måste det finns fler än 50 som vill rösta??? Längre rösttid hade nog varit önskvärt. (det står faktiskt i kompendiet att man ska ha röstat senast klockan 08.00, den 14:e. Alltså idag, för 28 minuter sen, eller hur?)

/Skuggvarg – på det hela taget lite missnöjd med det mesta…

Quadrante

Grisbonde
Re: Gnällvarg surar!

Jag har två invändningar..

först, den här tävlingen utvecklades med att den växte.. eller hur?

andra , att folk inte orkar läsa "bara regler" för att det skulle vara "tråkigt" kan du knapast klandra tävlingen eller troberg för.

Jag läste iofs dogmaROLLspelstävling .. och i mitt fall tolkade jag det som ett rollspel i miniatyr..

Troberg

Sinister eater

1. Bidragen skulle ha rollformulär men flera av bidragen saknar det. Borde inte dessa ha diskvalificerats?
Det finns inget om att de är obligatoriska, bara några regler som begränsar deras storlek.

2. Från början trodde jag att man även kunde ha en chans att delta med endast ett regelsystem men när sen de olika betygsklasserna kom upp (jag lämnade in mitt bidrag innan klasserna kom upp), blev det uppenbart att ett simpelt regelsystem inte skulle ha en chans att vinna i någon av klasserna, inte ens vad gällde regler (bara regler är ganska tråkiga, eller hur?). Men då hade jag redan lämnat in mitt bidrag och tänkte ”jaja…skit samma, jag har ju redan lämnat in”. Kändes lite snopet. Nästa gång, tala om från början vad som gäller. Mitt bidrag, HeLiX, fick en enda röst, i en enda kategori, nämligen Bästa Regler, och den rösten var från mig själv.
Jag tror att det framgick ganska bra av diskussionen kring tävlingen att det skulle vara lite svårare för ett rent regelsystem att slå sig fram.

Vilka kategorier tycker du skulle ha funnits för att lösa det här?

Att röstningssystemet inte funkar något vidare är jag medveten om. Bra bidrag får inga röster bara för att det finns ett aningen populärare bidrag. Om det är möjligt kommer nästa års utmaning att ha så att man röstar på tre bidrag i varje kategori, utan rangordning. Det borde hjälpa.

3. Apropå det där med att lämna in bidrag. Jag trodde att gränsen var ett bidrag per person men vissa personer har lämnat in flera bidrag. Fick man göra det? Det stod inte att man fick göra det men det stod förstås inte heller att man inte fick det. Även det kändes lite snopet, då jag faktiskt hade fler idéer jag hade kunnat bidra med…men jag trodde ju att gränsen var ett bidrag per person, så jag höll tillbaka mina andra bidrag.
Det diskuterades och klargjordes att man fick lämna in hur många bidrag som helst.

Jag ska dock nästa gång vara noggrannare att ta med sådana klargöranden i uppsamlingsposter, väl utmärkta (ev sticky om det är OK).

4. Apropå röstningen tycker jag att det var extremt kort tid att rösta. Verkar som bara ett 50-tal personer har röstat. Ville vi inte att fler än så skulle engagera sig? Det kom ju in 31 bidrag, så nog måste det finns fler än 50 som vill rösta??? Längre rösttid hade nog varit önskvärt. (det står faktiskt i kompendiet att man ska ha röstat senast klockan 08.00, den 14:e. Alltså idag, för 28 minuter sen, eller hur?)
Ärligt talat tror jag inte det gjort någon större skillnad. De som röstat har nästan alla röstat de första dagarna.

Har man för lång tid på sig så skjuter man på det och sedan blir det inte av. Detsamma gäller tiden från start till inlämning. Nästa gång kommer jag nog att korta tiden lite.

Skuggvarg – på det hela taget lite missnöjd med det mesta…
Jag kan bara beklaga missförstånden och hoppas att de inte avskräcker dig från att delta nästa gång. Mycket av det som funkat dåligt är för att jag inte var förberedd på mängden bidrag. Nästa år kommer jag att vara det (fast försök gärna överraska mig igen!).

Sodivra

Champion

Troberg:
Att röstningssystemet inte funkar något vidare är jag medveten om. Bra bidrag får inga röster bara för att det finns ett aningen populärare bidrag. Om det är möjligt kommer nästa års utmaning att ha så att man röstar på tre bidrag i varje kategori, utan rangordning. Det borde hjälpa.
Det håller jag med om.

Troberg:
Från början trodde jag att man även kunde ha en chans att delta med endast ett regelsystem men när sen de olika betygsklasserna kom upp (jag lämnade in mitt bidrag innan klasserna kom upp), blev det uppenbart att ett simpelt regelsystem inte skulle ha en chans att vinna i någon av klasserna, inte ens vad gällde regler (bara regler är ganska tråkiga, eller hur?).
Det är väl klart att regler kan vara bra utan värld? Anledningen till att jag inte röstade på HeLiX var att jag inte tyckte dom var något speciellt.
Att inte få någon röst alls är inte så konstigt, det var många som inte fick det, och det är inte så konstigt heller om man ser på trobergs citat ovan.
Visserligen så kan du ha en poäng med att regler är tråkiga ensamma, jag gillade Revolts regler för att dom böjde på synen på rollspel och magianvändning, och det var miljöspecifikt. Jag gillade Regndrömmars och Fabeljazz' regler, och dom utgår lite från en "sagomiljö" med sina egenskaper.. Det däremot, går att lägga in i ett regelsystem för sig.
Nej, det är inte enbart avsaknad av värld som gör regler tråkiga, det är avsaknad av nyskapande också. Ursäkta mig.
Men.. ja. Värld kan göra nog så mycket, när reglerna sätts i ett inspirerande sammanhang som motiverar dom. Lite stämningstext är nog bra för att göra dom sexigare.

Troberg:
Vilka kategorier tycker du skulle ha funnits för att lösa det här?
Ifall man vill ge "Regelsystem utan värld" en bättre chans så kan man ju ge dom en kategori också.

Skuggvarg:
4. Apropå röstningen tycker jag att det var extremt kort tid att rösta. Verkar som bara ett 50-tal personer har röstat. Ville vi inte att fler än så skulle engagera sig? Det kom ju in 31 bidrag, så nog måste det finns fler än 50 som vill rösta???
Det gäller att komma igång med att läsa bidragen, snarare än att ha tid till dom. Ifall det sedan hjälper med mer tid eller mindre tid har jag ingen aning om.

Skuggvarg:
Skuggvarg, på det hela taget lite missnöjd med det mesta
Instämmer med Troberg här. Visst kan jag förstå och sympatisera med att du är missnöjd, men det tycker jag inte har med Dogmautmaningens utformning att göra som du hävdar här.

Missgynning i all ära, och du får ju se det hur du vill.. Men är det inte trevligare att se Dogmautmaningen som en utmaning och ett iniativ snarare än en tävling? Jag gör det iallafall, och jag kommer spela dom spel jag gillar, inte dom som vann.
Nu ändras ju det intrycket lite av att Hobbyspel ger ett pris till vinnaren, nästa år kanske ett mer symboliskt Dogmapris skulle passa bättre?

Nästa år ja, ta med dina bidrag då. Jag vet att jag kommer göra det med minst två idéer (varav ett är "bara regler"), kanske fyra, såvida jag inte kommer på fler idéer jag vill göra något av.. Och så kommer ju Soptippen också. :gremsmile:

Troberg

Sinister eater

Alla citat är från Skuggvarg, utom de märkta "Troberg".

"Att röstningssystemet inte funkar något vidare är jag medveten om. Bra bidrag får inga röster bara för att det finns ett aningen populärare bidrag. Om det är möjligt kommer nästa års utmaning att ha så att man röstar på tre bidrag i varje kategori, utan rangordning. Det borde hjälpa."
Klargörande: Det citatet var mitt.

Sodivra

Champion
Hmm, nåja..

Missade visst att märka det, för jag var medveten om det.
Däremot var det lite fånigt att skriva en sådan text, eftersom det var FLER citat från dig än Skuggvarg.. Kom på lite fel tankar där. :gremwink:
Nu har jag formulerat om, iallafall.