entomophobiac
Low Prep High Play
Min syn på Ron Edwards är minst sagt komplicerad. I sina videos och övriga intervjuer tycker jag han framstår som bufflig och pladdrig. Intressanta poänger begravs under en ordkaskad utan dess like. I skriven text utanför sina rollspel är han ofta precis lika raljant och klär dessutom in sina slutsatser i vad som närmast kan beskrivas som pseudoakademisk gallimattias.
Men när jag köpte Sorcerer-bok av honom var han supertrevlig och generös. Sorcerer tycker jag är ett helt lysande rollspel både som rent spel och som en sorts utbildningstext om rollspel och rollspelande. Så som skapare av rollspel har jag enorm respekt för det han gör (och gjort).
Så varför inte läsa ett Edwardsspel till, helt enkelt?
Introduction
Ni spelar trollbabes. Ni är lätt åtminstone två meter långa, starka, snabba, och tuffa. Ni har mänskliga former och proportioner dock - inga trollformer. Om ni är halvtroll eller det finns någon annan förklaring, vem bryr sig?
Målet med Trollbabe är att spela Story Now, säger spelet, och detta innebär: "A group of people begin with a pile of story-rich components. The most important components are the trollbabe protagonists; what happens typically concerns adversity they face and the decisions they make. These fictional events arise and develop, not from conferencing about a plot, not from one person imposing a plot, but through the rules for how everyone interacts and contributes. The actual story is created through this process, rather than being pre-set". (Min fetstil.)
Med andra ord: återkomsten av att berätta hur spelet inte gör, som en illa dold kritik mot hur andra spel upplevs. Jag tycker det är tröttsamt, men jag förstår poängen. Och till skillnad från andra texter jag läst, i allt från Blades in the Dark till Sorcerer, så är det här inte det minsta raljant utan ganska rakt på sak.
Två regeltekniska saker nämns och får lite utrymme. Det första är Scale, som aldrig kan minskas, alltid gäller lika för alla trollbabes (=rollpersoner), och kan ökas mellan spelomgångar. Scale är en reflektion av hur mycket ni kan påverka, börjar på 1 och kan nå så högt som 7. 1 översätts till "A person's or few persons' immediate well-being", där 7 beskrivs som, "Land: a large area identifiable by similar cultural practices and physical resources, including many communities across diverse geography". Så, era första äventyr kanske handlar om att rädda en person eller bygga relationer med ett fåtal. Era slutgiltiga äventyr kan påverka hela kontinenter.
Stakes nämns bara som saker som står på spel, men sedan är introkapitlet slut.
Hittade bara en bild med toklåg upplösning, av någon anledning. Kanske var upplösning helt enkelt lägre anno 2008?
Men när jag köpte Sorcerer-bok av honom var han supertrevlig och generös. Sorcerer tycker jag är ett helt lysande rollspel både som rent spel och som en sorts utbildningstext om rollspel och rollspelande. Så som skapare av rollspel har jag enorm respekt för det han gör (och gjort).
Så varför inte läsa ett Edwardsspel till, helt enkelt?
Introduction
Ni spelar trollbabes. Ni är lätt åtminstone två meter långa, starka, snabba, och tuffa. Ni har mänskliga former och proportioner dock - inga trollformer. Om ni är halvtroll eller det finns någon annan förklaring, vem bryr sig?
Målet med Trollbabe är att spela Story Now, säger spelet, och detta innebär: "A group of people begin with a pile of story-rich components. The most important components are the trollbabe protagonists; what happens typically concerns adversity they face and the decisions they make. These fictional events arise and develop, not from conferencing about a plot, not from one person imposing a plot, but through the rules for how everyone interacts and contributes. The actual story is created through this process, rather than being pre-set". (Min fetstil.)
Med andra ord: återkomsten av att berätta hur spelet inte gör, som en illa dold kritik mot hur andra spel upplevs. Jag tycker det är tröttsamt, men jag förstår poängen. Och till skillnad från andra texter jag läst, i allt från Blades in the Dark till Sorcerer, så är det här inte det minsta raljant utan ganska rakt på sak.
Två regeltekniska saker nämns och får lite utrymme. Det första är Scale, som aldrig kan minskas, alltid gäller lika för alla trollbabes (=rollpersoner), och kan ökas mellan spelomgångar. Scale är en reflektion av hur mycket ni kan påverka, börjar på 1 och kan nå så högt som 7. 1 översätts till "A person's or few persons' immediate well-being", där 7 beskrivs som, "Land: a large area identifiable by similar cultural practices and physical resources, including many communities across diverse geography". Så, era första äventyr kanske handlar om att rädda en person eller bygga relationer med ett fåtal. Era slutgiltiga äventyr kan påverka hela kontinenter.
Stakes nämns bara som saker som står på spel, men sedan är introkapitlet slut.
Hittade bara en bild med toklåg upplösning, av någon anledning. Kanske var upplösning helt enkelt lägre anno 2008?