entomophobiac
Low Prep High Play
Conflicts in Scenes
Ni kommer ju konversera, argumentera, och såklart även göra saker i scener. En trollbabe kan alltid göra typ vad en vanlig dödlig kan göra och sen lite till. Hoppa över en låg mur? Ja. Simma iland från en sjunkande båt? Ja. Inget av det där är intressant - inget av det kräver tärningsrull.
Men spelare eller spelledare kan uttala en konflikt när som helst. Antingen som eskalering av något som sägs eller görs - "vafan säger du? jag slår dig på käften!" - eller bara för att få saker att hända. Typ, "konflikt!" - följt av att utveckla vad konflikten är. Detta uppmuntras rentav. Men tänk på att du som spelare bara kan starta en konflikt utifrån din trollbabe och att du som spelledare bara kan starta konflikter med världen eller med namngivna karaktärer. "Namngivna karaktärer" inkluderar för övrigt platser och prylar. Om du tänker simma iland i Stilla havet så kommer du minsann få lära dig varför namnet måste vara ironiskt menat.
När en konflikt sätts upp måste två saker definieras: vilken Action Type den har (Fight, Social, Magic) och vad Goal är för den som startar konflikten. Kärnan i detta är att uppnå någonting som går stick i stäv med vad någon annan ämnar uppnå (inklusive om denna 'någon annan' då är Stilla havet).
Det är också viktigt att vara tydlig. Fight är bara målet om du faktiskt vill skada eller döda någon. Och Magic kräver att du har tid på dig att utföra dina trollkonster. För det mesta är faktiskt Social en sweetspot. Även om du exempelvis tänker stänga in någon i ett skåp så personen får lugna ned sig lite. Detta är också Social, eftersom ditt Goal inte är att göra illa eller döda personen.
Finns lite regelblandade tips i det här kapitlet som är väldigt viktiga att läsa igenom. Exempelvis kring hur du hanterar Scale. Det är trots allt vanligt att en spelare kommer säga att hen vill påverka en Scale över den som faktiskt gäller. Exemplet som används är att du minsann vill förstöra slottsporten. Det kan du inte när skalan är 1 (Personal) - så spelledaren får beskriva ditt tappra försök men också hur det misslyckas. Om du däremot säger att ditt mål är att ta dig igenom porten så kan du lyckas, eftersom det då bara gäller dig, och det blir upp till spelledaren att förklara hur du gör det. Så länge du faktiskt slutar på andra sidan dörren - men dörren inte förstörs, som nämnt innan - så har skalan respekterats.
Ni kommer ju konversera, argumentera, och såklart även göra saker i scener. En trollbabe kan alltid göra typ vad en vanlig dödlig kan göra och sen lite till. Hoppa över en låg mur? Ja. Simma iland från en sjunkande båt? Ja. Inget av det där är intressant - inget av det kräver tärningsrull.
Men spelare eller spelledare kan uttala en konflikt när som helst. Antingen som eskalering av något som sägs eller görs - "vafan säger du? jag slår dig på käften!" - eller bara för att få saker att hända. Typ, "konflikt!" - följt av att utveckla vad konflikten är. Detta uppmuntras rentav. Men tänk på att du som spelare bara kan starta en konflikt utifrån din trollbabe och att du som spelledare bara kan starta konflikter med världen eller med namngivna karaktärer. "Namngivna karaktärer" inkluderar för övrigt platser och prylar. Om du tänker simma iland i Stilla havet så kommer du minsann få lära dig varför namnet måste vara ironiskt menat.
När en konflikt sätts upp måste två saker definieras: vilken Action Type den har (Fight, Social, Magic) och vad Goal är för den som startar konflikten. Kärnan i detta är att uppnå någonting som går stick i stäv med vad någon annan ämnar uppnå (inklusive om denna 'någon annan' då är Stilla havet).
Det är också viktigt att vara tydlig. Fight är bara målet om du faktiskt vill skada eller döda någon. Och Magic kräver att du har tid på dig att utföra dina trollkonster. För det mesta är faktiskt Social en sweetspot. Även om du exempelvis tänker stänga in någon i ett skåp så personen får lugna ned sig lite. Detta är också Social, eftersom ditt Goal inte är att göra illa eller döda personen.
Finns lite regelblandade tips i det här kapitlet som är väldigt viktiga att läsa igenom. Exempelvis kring hur du hanterar Scale. Det är trots allt vanligt att en spelare kommer säga att hen vill påverka en Scale över den som faktiskt gäller. Exemplet som används är att du minsann vill förstöra slottsporten. Det kan du inte när skalan är 1 (Personal) - så spelledaren får beskriva ditt tappra försök men också hur det misslyckas. Om du däremot säger att ditt mål är att ta dig igenom porten så kan du lyckas, eftersom det då bara gäller dig, och det blir upp till spelledaren att förklara hur du gör det. Så länge du faktiskt slutar på andra sidan dörren - men dörren inte förstörs, som nämnt innan - så har skalan respekterats.