Nekromanti Tror du på ödet ?

Johan K

Gammal & dryg
Enkel, men kanske ändå inte så enkel, fråga.. Tror du på ödet ?
Eller tror du på att allt är förutbestämmt & vi bara kan "njuta" av resan..
Eller tror du på den fria viljan, alltså att allt vi gör är baserat på vad vi gör/väljer genom livet..

Jag är nog inne lite på en blandning av detta. En mix av allt detta. Känsn som en del är lite förubestämmt, att man har lite paraflax tack vare ödet & att man har en del självbestämmande åxå..

/ Johan K, som tänker på detta till & från.

Rickard

Urverk speldesign
Jag brukar säga att jag är fatalist.. Ödet styr mitt liv, men det följer inte stenhårt mina steg.. Små saker och det som innefattar mig kan jag alltid styra över, men allt det som påverkar mig utifrån styr ödet.. För att ta ett exempel.. Jag har förlorat barndomsvänner men sedan upptäckt att de flyttat till Norrköping, precis som jag, så att jag kan återförenas med dem igen.. Jag har förlorat förälskelser på grund av yttre omständigheter (som att vi inte bor på samma plats) men alltid tröstat mig med att om ödet så vill, så kommer vi att träffas igen under bättre omständigheter..

/Han som däremot tycker hoppet är bedrägligt och har en tendens att bara svika och har inte så mycket till övers för de som försöker lita till hoppet (exempelvis genom religion, för det är bara en chimär)

Mattis

Swordsman
Jag tror stenhårt på att allt vi gör enbart är reflektioner av vad andra gjort. Så nej, ingen fri vilja.

Men går man genom hela livet och tänker så, så blir det inte bra. Man måste alltid ta sin situation på sina egna axlar och ansvara för sitt liv.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Nej.

Nej, men jag är fatalist, vilket i och för sig etymologiskt sett är samma sak.

Fatalisten i mig resonerar som så: det är ingen mening att gå och oroa sig över att en galen knivman ska hoppa på mig, en terrorist ska spränga mitt flygplan eller att en sydostasiatisk influensa ska smitta mig, eftersom man inte kan råda över sådana händelser. Händer de så händer de och att skydda sig mot dem är så gott som omöjligt.

Likväl finns det människor som oroar sig för sådana händelser och på fullt allvar tror att man kan skydda sig. Visst, oroa er ni, så passar jag på att leva i stället.

Dewil

Gastono

Hero
Jag tror inte riktigt på ödet, jag ser på ödet som något som anpassas efter våra handlingar, alltså anser jag inte att mina val är förutbestämda men att ödet visar vilka möjligheter jag har efter att ha gjort ett visst val, alltså "begränsas" ödet till en mer bestämd framtid för varje val som inte kan komma tillbaka.

Nu låter detta säker hur galet och korkat som helst i skrift och efter mina formuleringar men döm mig inte, okay? :gremlaugh:

Marcus J

Hero
Nej, jag tror inte på att något är förutbestämt. Att ödet som skulle sitta och styra våra liv är ungefär som att säga att Gud gör det, jag tycker att andra har all rätt att tycka det men gör det inte självt.

Hur uppfattar jag då många ödestroende? (ok, det var väl den mest krystade ledande fråga jag någonsin åstakommit). För mig så har tron på ödet fram sått som ett sätt att låta bli att ta ansvar för sina egna handlingar. Liksom, om allt är ödesbestämt varför ska man då anstränga sig? Om man inte kan påverka något varför anstränga sig.

Slumpen däremot tror jag på. Om jag blir nerhuggen på gatan imorgon så är det inte ödesbestämt utan helt slumpmässigt.

Folk kanske tycker att det är tröstlöst att jag inte tror på något så men jag tycker faktiskt att det är tvärt om. Om det alltid finns någon som styr så har du ju ingen påverkan men om man själv har makt över sina handlingar och deras konsekvenser så kan man bättre sig och förbättra sin omgivning.

För att citera Pink Floyd: Mother's gonna keep you right under her wing, she won't let you fly but might let you sink.
Detta citatet är hela kärnan i varför jag inte tror på ödet.

/Marcus kan utveckla om någon ber om det.

Hjalle

Swashbuckler
Jag vet inte om jag vill tro på ödet. Det vore rätt coolt. Att allt skulle vara förutbestämt vore inte coolt. Eller, kanske lite, så länge man inte börjar bitcha sig och tönta med att man inte kunde rå för eller ansvara varför man gjorde si och så, det var förutbestämt ändå.
Nej, det tror jag inte alls. Möjligtvis lite på ödet, men... Nyyeee.

Den fria viljan är alltför uppenbar för att jag inte skulle tro på den.

-Hjalle, "En skänk - från ödet...", eller va?

Muggas

Hero
Jag tror inte på ödet alls faktiskt. Det enda du kan göra är att hoppas att du har tur och gör det mesta av de möjligheter som kommer i din väg. Jag har en tendens att se cyniskt på det mesta som ett resultat av mina erfarenheter genom livet, men försöker skärpa mig på den punkten. Det är svårt att se möjligheter om man tjurar hela tiden... :gremsmile:

Marukusu

Hero
The human race stands alone!

Det finns inget öde.

Det finns ingen Gud.

Det finns inga spöken.

Det finns en sked.

- Danieru-wa, tidigt 2000-tal (orka göra haikuer igen...).

Nightowl

Champion
Inte för att jag vet om min vilja är fri...

...men i den mån en människa kan välja saker har det mesta i mitt liv som förändrat det på något sätt, oftast till det sämre, inte varit resultatet av något annat än mina egna val, ofta vad gäller en lång rad små handlingar, eller vanor.

Så jag tror inte på någon märklig övernaturlig makt som styr våra liv. Jag tror att vi gör våra val och åstadkommer det vi kan själva.

Erik

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Nej. Jag har min vilja, vilken kanske är fri och kanske bara är det begrepp jag använder för mina samlade drifter, men ödet i betydelsen "övernaturlig kraft som styr mitt liv" tror jag inte på. Däremot tror jag att en hel del av vad jag gör och vad som händer mig är determinerat baserat på vad jag har gjort tidigare, men det är snarare en fråga om konsekvenser av tidigare val/drifter. Det ingår inte i min världsbild att tro på något bortom det materiella (likt förbannat är jag fascinerad av spådomskonst, men det får vi väl se som en quirk jag bara tog för att få en extra poäng till någon fördel).

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
"Han som däremot tycker hoppet är bedrägligt och har en tendens att bara svika och har inte så mycket till övers för de som försöker lita till hoppet (exempelvis genom religion, för det är bara en chimär)"

Lita till och lita till... det finns ju faktiskt alltid en liten chans att saker och ting kan bli bättre. Ignorerar man denna är man blind. Att däremot förlita sig på hoppet framför den egna förmågan är skadligt (därmed inte sagt att jag inte gör det då och då, men sedan när beter sig folk rationellt?).

magoo

Hero
Jag tror på tur - en del människor har mer tur än andra. Jag tror dock att det hänger ihop med personligheten, att de som har mer tur även utsätter sig för fler situationer där man kan ha tur - spelar mer, vågar fråga om jobb de inte är kvalificerade för, vågar ta språnget...

Jag tror även att man kan lyckas med vad som helst om man ger sig den på det. Det svåra är att bryta invanda mönster och att skaka av sig misslyckanden, fel och snedsteg.

Alltså - inget är förutbestämt, viljan kan försätta berg och ett visst mått av tur, "öde", underlättar.

Saxifrage

Hero
Jag tror på tur - en del människor har mer tur än andra.

Rekommenderad läsning: "The Richest Man in Babylon". Där definierar en romanfigur att "tur" oftast handlar om att se och utnyttja tillfällen, vilket gör att framgångsrika människor oftast behandlas som "tursamma". På lång sikt tror inte att den rent slumpmässiga turen har någon inverkan på folks liv, se tex på hur många miljonvinnare som sumpat vinsten efter ett år. Däremot kan det förstås kortsiktigt vara trevligt att kamma hem en tusenlapp på tipset.

Rickard

Urverk speldesign
Slump vs Öde eller samarbete?

"Slumpen däremot tror jag på."
Äkta slump finns inte, enligt min mening.. Det är bara en mängd olika faktorer som spelar in så att man tror att det finns slump.. Ta exempelvis att kasta en tärning.. Är det slump eller beror det på tärningens tyngd, hur ofta tärningen är använd, hur tärningkastaren sitter, dennes hands vinkel, farten som denne för fram tärningen med och så vidare?

/Han som tror att antagligen tycker han och KraggenOog likadant men bara benämner det olika

Rickard

Urverk speldesign
"Lita till och lita till... det finns ju faktiskt alltid en liten chans att saker och ting kan bli bättre."
Fast om man bygger upp ett hopp i att det alltid finns ett ljus och sedan så spricker det, så blir effekten av detta mer påtaglig.. Det är det jag inte gillar med hoppet.. Visst, jag gillar hopp (och framförallt då den som religionen tar fram) om det inte finns något annat att göra än att sätta sig ner och be och lita till hoppet/guden..

/Han själv skulle dock inte våga lita till hoppet (utan mer likgiltigt konstatera att ödet kanske kan komma att spela in)

hraufnir

Swordsman
Sen är det väl så att man hellre utgår ifrån att det går bra och laddar för det länge, så även om det inte går bra är det bara en temporär negativ snarare än en lång.
Istället för att tycka att det kommer att gå kasst och sen bli liite glad om det går bra!

Rickard

Urverk speldesign
"Jag brukar säga att jag är fatalist.."
Jag brukar också ha fel i mina antaganden över vad ord betyder.. Fatalist betyder tydligen att ödet är förutbestämt och att det fria valet inte finns.. Jag kollade upp determinism istället och just "mjuk determinism" låter som att det överensstämmer med vad jag tycker..

/Han som förvisso skrev en förklaring över vad han tyckte ödet bestämde, men ville ändå korrigera sig själv