Rangertheman
Myrmidon
Kvalitetsbristerna och språketBjörn Wärmedal;n280996 said:Vad är det som är dealbreaker för dig?
Kvalitetsbristerna och språketBjörn Wärmedal;n280996 said:Vad är det som är dealbreaker för dig?
Ja, jag tycker att den här bristen på självinsikt (att tex inte bry sig om att man gör sexistiska äventyr och dåliga regler) och oviljan att vara tillmötesgående mot sina fans (som att inte hålla saker i produktion, och därmed trissa upp andrahandsvärdet) är så satans osympatisk. De har en stor skara hängivna fans som de inte verkar uppskatta över huvud taget, som om det vore en självklarhet att deras produkter säljer.Dimfrost;n280998 said:Riotminds gör snygga böcker, men de skriver oerhört dåligt (extra dåligt på engelska!) och de gör oerhört dåliga regler. Det har de ingen som helst insikt i själva heller, så de tar inte in den hjälp de hade behövt. Därför är deras grejer rätt oanvändbara, tyvärr. Numera är allt dessutom taffligt layoutat (en gång i tiden hade de Dante till sådant, och då var det förstås bra).
Trudvang Chronicles är skrivet på engelska med en tilltänkt publik som till stor del inte sett bilderna innan.Platon said:Bilderna är fina, men det är ju till 95% gamla bilder vi redan sett.
Håller med om att det är riktigt snygga böcker! Deras dåvarande formgivare Dan Algstrand (mer känd som Dante och mindre känd som Hipster Pokémon) gjorde ett kanonjobb och satte en ny standard för hur rollspelsböcker ska se ut. Nuförtiden har de andra formgivare och Dante har gjort andra ännu snyggare böcker såsom Äventyrsspelsboken.Björn Wärmedal said:Jag har egentligen bara sett DoD6 (den reviderade) och Jorges Bestiarium, och de är ju faktiskt snygga på riktigt.
Dimfrost;n280998 said:[…] (en gång i tiden hade de Dante till sådant, och då var det förstås bra).
Björn Wärmedal;n281081 said:Jag har egentligen bara sett DoD6 (den reviderade) och Jorges Bestiarium, och de är ju faktiskt snygga på riktigt.
Aww, you guys!avatarex;n281380 said:Håller med om att det är riktigt snygga böcker! Deras dåvarande formgivare Dan Algstrand (mer känd som Dante […]) gjorde ett kanonjobb och satte en ny standard för hur rollspelsböcker ska se ut. Nuförtiden har de andra formgivare och Dante har gjort andra ännu snyggare böcker såsom Äventyrsspelsboken.
Av ren nyfikenhet, hur fungerar det i TC?illspecko;n282487 said:Stridskapacitet
Nästan precis som i DoDT, man får SP av färdigheten Fighting och diverse Discipliner och specialities. Kategorierna för olika typer av SP är lite mer finfördelad nu, och var en sak som jag först trodde skulle vara lite onödigt bökigt, men det har inte kännts av alls när vi spelat. Rollpersoner och monster har ungefär samma nivåer av SP som i DoDT.luddwig;n282491 said:Av ren nyfikenhet, hur fungerar det i TC?
Jag har inte spelat Trudvang så om du ids, förklara gärna regelmekaniken helt kort.illspecko;n282492 said:Nästan precis som i DoDT, man får SP av färdigheten Fighting och diverse Discipliner och specialities. Kategorierna för olika typer av SP är lite mer finfördelad nu, och var en sak som jag först trodde skulle vara lite onödigt bökigt, men det har inte kännts av alls när vi spelat. Rollpersoner och monster har ungefär samma nivåer av SP som i DoDT.
Förenklat så får man en pool av stridspoäng att använda på din runda för att göra attacker, pareringar, förflyttning och handlingar under din runda.luddwig;n282493 said:Jag har inte spelat Trudvang så om du ids, förklara gärna regelmekaniken helt kort.
Låter som att Fantasy täcker stridskapacitet rätt väl. Dock saknas kroppsdelspoäng. Kan möjligen husreglas in rätt enkelt beroende på hur komplexa regler man vill ha.illspecko;n282487 said:Eftersom det verkar finnas en mycket negativ inställning till RM:s regelsystem och jag uppenbarligen är i minoritet som tyckte om att spela DoDT så tänkte jag väl passa på att slänga ut en egen fråga, vad är det ska man använda sig av istället som också använder sig av något som påminner om Stridskapacitet och kroppsdelpoäng?
Det förstår jag! Men i praktiken så tänker man ju inte så mycket på det; spelare och SLP:er BÖR ha förberett färdiga stridshandlingsalternativ (Det finns en specifik ruta för detta på karaktärsbladet), så man kan t.ex ha en färdig fördelning av SP för en "reckless attack"-runda där man lägger allt krut på flera attacker, en sekvens där man börjar med en tung parering och det som blev över till en attack, en "försiktig attack"-runda där man gör en ganska säker attack och sparat ganska mycket till pareringar. Lite förberedelse gör att man inte behöver sitta och kalkylera SP varenda runda.luddwig;n282496 said:Tack för beskrivningen. Intressant att höra hur Riotminds utvecklat sina regler efter DoD6, som är det sista jag testat. Dock låter det nya systemet alldeles för pilligt för min smak.
Jag har aldrig använt DoDT, det enda som intresserat mig med det spelet är bilderna.illspecko;n282497 said:Rymdhamster: okej, så det är ett system som du började använda istället för DoDT/TC för att du tyckte det var bättre? Vad finns det mer för fördelar med Fantasy?
Det där låter väldigt mycket som deras sista regelmotor på svenska, DoDT i lådan. Jag spelade med den ett halvår eller så och tyckte det var alldeles för mycket micro management i förhållande till vad man fick ut av det. Har du någon koll på äldre versioner av Trudvang och kan kommentera skillnaden mellan dem och TC?illspecko;n282497 said:Det förstår jag! Men i praktiken så tänker man ju inte så mycket på det; spelare och SLP:er BÖR ha förberett färdiga stridshandlingsalternativ (Det finns en specifik ruta för detta på karaktärsbladet), så man kan t.ex ha en färdig fördelning av SP för en "reckless attack"-runda där man lägger allt krut på flera attacker, en sekvens där man börjar med en tung parering och det som blev över till en attack, en "försiktig attack"-runda där man gör en ganska säker attack och sparat ganska mycket till pareringar. Lite förberedelse gör att man inte behöver sitta och kalkylera SP varenda runda.