Trudvang... med annat system.

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,752
Location
Marjura
Vilken snabb och enkel regelmotor skulle ni välja till den settingen? Vill mest få en ursäkt till att använda brädspelets minis till en one-off.
 
Det kommer ju en version som skall funka med D&D 5e. Annars, borde väl kanske FATE funka.

GURPS 4e är i alla fall fel svar. Jag jag har testat det.
 
5ed versionen ser ut som att den kommer vara great
 
+300% på Hjältarnas Tid!

90% samma regelmotor i Järn och Kopparhavets Hjältar, så vilken som borde funka fint!
 
Som jag har förstått det så skapades Järn ur tanken att spela Trudvang med alternativa regler, sedan blev det ett helt eget spel. Hjältarnas tid är sedan både en vidareutveckling och förenkling av Järn. Jag skulle nog ha kört med Hjältarnas tid i detta fall. Det prickar åtminstone in snabb och enkel regelmotor. Stridskorten som används i Järn är intressanta, men de gjorde striderna långsammare än den mer konventionella lösningen i Hjältarnas tid.
 
Jag har planer på att köra äventyr skrivna för Trudvang till Hjältarnas tid, så jag är också intresserad av hur man kan konvertera SLP från Trudvang till HT.
 
Jag vill minnas att regelmotorn till Järn från början skapades för att spelas med Trudvang
 
Jag vill minnas att regelmotorn till Järn från början skapades för att spelas med Trudvang

Det tror jag inte (men @Krille kan rätta mig om jag har fel) men däremot så delar spelen nog tillräckligt mycket för att nog hyfsat lätt kunna jämkas. Nu har jag noll koll på magi, mytologi, metafysik och spelbara varelser i Trudvang och det är väl sådant som kräver lite jobb att konvertera, men i övrigt tror jag det passar utmärkt!
 
Det tror jag inte (men @Krille kan rätta mig om jag har fel) men däremot så delar spelen nog tillräckligt mycket för att nog hyfsat lätt kunna jämkas. Nu har jag noll koll på magi, mytologi, metafysik och spelbara varelser i Trudvang och det är väl sådant som kräver lite jobb att konvertera, men i övrigt tror jag det passar utmärkt!
Jo, det stämmer, eller åtminstone var ett av de ursprungliga syftena att bygga ett regelsystem att kunna spela Snösaga med. Se t.ex. detta inlägg av Krille.

Så jag skulle säga att Järn funkar utmärkt med Trudvang, speciellt för kampanjer i de nordöstra delarna av världen. För övriga kulturer/regioner kan man nog behöva bygga lite andra typer av magisystem.
 
Back
Top