Nekromanti Trudvangska artefakter

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,069
DoD6 är ett fantasyspel, och i alla fantasyspel är magiska föremål en standardkomponent. Men att bara stoppa in de gamla vanliga brinnande svärden, mithrilrustningarna och eldkastarstavarna känns lite respektlöst mot den Trudvangska stämningen.

Hur ser era magiska föremål ut? Har ni några över huvud taget?

Jag tänkte på om man kunde hämta inspiration från den fornnordiska gudasagan till detta. Där finns det gott om magiska ting som är väldigt sagolika i sina egenskaper. Vi har det magiska skeppet Skivbladner som kunde vikas ihop och förvaras i fickan. Vi har Odens magiska ring Draupner som var natt lämnade efter sig åtta nya guldringar och vi har givetvis Tors hammare Mjölner. Gjallarhornet, Gungner och Brisingamen är fler exempel på artefakter som väl speglar den fornnordiska sagan.

Hur kan man implementera detta i DoD6? Hur skapar man föremål som behåller den känslan utan att det blir rena kopior.

Blir det för överdrivet? Skivbladner är en häftig idé, men skulle den fungera i Trudvang? Fartyget är faktiskt lite väl bizzart, liksom flera andra ideér från den nordiska mytologin. Hey, har ni läst skapelsemyten? Vikings on acid liksom.

/Vulf
 

Arntsen

Warrior
Joined
2 Mar 2002
Messages
351
Location
Skiptvet/Østfold/Norge
Jodu, mina magiska föremål ser inte så mycket ut för världen, varför skall t.ex. ett magiskt svärd eller varför inte en rustning alltid vara glänsande á la nypolerat och deffinitivt jävligt slipat? Risken med att ha det gamla luggslitna svärdet med div saknade flis är ju att spelarna tar för givet att det är ett "svingas vanligen av gamla mögliga animerade skelett" svärd och helt enkelt struntar i det. Kort sagt ett magiskt föremål i "mitt" Trudvang ser (oftast, dom är inte särskillt vanliga) ut som vanliga föremål, som om man känner till div kraftord (en fras) har lite fräcka egenskaper, nu har jag iofs bara hystat in 2! magiska föremål än så länge, ett magiskt svärd (se ovan), och en magisk ring, ringen vet spelarna inte om att den är magisk ännu (runor som bara syns i månljus (bilbovarning)) men svärdet listade dom ganska snabbt ut att det var något fuffens med.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,069
Bra idé! [ändrat]

Suverän idé. Allt som medför att föremål får personlighet och känsla i spelet är bra. Det här är ett bra sätt att gestalta en krigares ovilja att skiljas från ett gammalt svärd, eller en köpman från sin våg.

Men frågan kvarstår; hur skall magin som omgärdar dessa föremål te sig? Hur får man nordisk sagomagi istället för eldbollar och +2 modifikationer på skada?

/Vulf

[color:\\"red\\"] Edit: [/color]

Äh, det här var så ballt så jag vill snacka vidare om det. Självklart skall föremål som har varit med att utföra stordåd och hjältebravader bli episka vapen.

Ett svärd som har släckt lågan hos järndraken skall inte längre bara vara ett svärd. Det skall för evigt vara en symbol över den krigare som svingade det och vara en bane för drakbestar i hela Trudvang. Självklart skall det växa till att bli ett vapen som motsvarar den prestation det utfört.

Det är svårt, men inte omöjligt, fast rätt onödigt att stöda detta med regler. En bra spelledare, och framförallt en bra spelare, bör kunna gestalta den här typen av artefakter.

Men vad skall svärdet få för egenskaper? Plusmoddar på skada är för simpelt, rentav förolämpande. Nej, då ser jag hellre att magin blir mer sagolik. Men fan, är det något jag är riktigt dålig på så är det att hitta på magiska föremål. Hjälp!
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Har inte direkt några magiska vapen & liknande ännu.. Känns som mina grupper får spela lite mer innan de överhuvudtaget ska få nått sådant... Men visst, NÅN gågn kanske de får nått som är lite magiskt iaf...

Visst så kan man ju alltid använda sig av t. ex liknande saker som härstammar från fornnordiska sagor & sådant. Det är ju ingen dum idé, men det känns som man får ta & modda det hansak rejält isåfall & "Trudvangisera" det hela...

/ Johan K, som har lite sovmorgon idag..
 

jonix

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
283
Location
kalmar
Re: Bra idé! [ändrat]

Hej Vitulv, Vad trevligt att du gillar iden!

Som du skriver så är själva rollspelandet kring ett sådant så kallat "episkt" vapen inte så svårt. Det är ju bara att gapa och spela vördnandsfull osv osv.
:gremgrin:

Det som jag tycker är intressant är den regeltekniska biten.
Om vi tar ditt svärd här så skulle vi kunna få ihop det på det här viset;

Modifikation bland byborna som draken har terroriserat;
-10 på skräcktabeller, +2 skador, +3 FV träffa, +femtielva i Karismaslag hos den som bär vapnet.

Modifiaktioner hos alla drakar i hela trudvang;
+5 på skräcktabellen, -en miljon i karismaslaget hos den som bär vapnet :gremgrin:

Modifikationer hos användaren;
+Karisma, +i döda drakar och kanske lite "-" i hösnuva?!

Modifikationer hos alla andra;
+/-vad som helst.


Det jag vill ha ut är att man behöver inte ha ett "magiskt" vapen som är statiskt har "+1 skada, +1 FV" osv osv.

Att bära ett "episkt vapen" kräver mycket utav RPn, vilket i sig kan kanske ge rollspelet en liten ny vinkling.

Jag har svårt att tro att den här iden är speciellt ny...

Sedan ska vi ju inte glömma att om man tittar på färdigheten hantverk så kan man om man är riktigt duktig och har bra material skapa vapen som är precis lika bra som magiska (om man ser till handhavandet och till spelreglerna). Om vi nu betänker att det inte finns så många smeder som är fulländade så kan ju ett så kallat helt vanligt vapen gjort av en legendarisk smed få ett visst rykte om sig... Varför skulle dessa inte vara magiska?
Vad är definitionen på magi? :gremgrin:


Men varför begränsa sig till vapen? I mitt riotmindsinlägg har jag tagit upp skor och amuletter osv osv.
Jag spelar lite efter den iden att om tillräckligt många tror någonting så är det sanningen, dvs om amulett enligt ett gäng bybor ger tur så är det så och amuletten får regeltekniskt +1 FV.

Hmm, nu har jag inte svarat på dina frågor.
Ok, om man nu vill ha ett sådant här föremål och plita ned detta på ett papper så att andra spelgrupper ska kunna förstå vad man menar så får man antingen rada upp alla kriterier (se ovan) eller skriva något annat.
vad då? Int' fn vet jag
:gremgrin:
 

Oddnic

Veteran
Joined
21 Apr 2002
Messages
69
Location
Bergeforsen
Skrev följande i den gamla tråden i RM's forum:

Som jag ser det så tycker jaga tt det hela handlar om ödet. Ett vapen eller annat föremål som tagit del av flera stora slag eller äventyr samlar på sig av ödets kraft som jag ser det. Någon stans i bakgrunden sitter Rafnr och kraxar. Med ödet följer ryktet om vapnet men också tur.
Vapnet kan dock inte vara vilken kökskniv som helst, endast vapen som är värda sitt öde ger framgång och går genom historien beryktat sätt.

Ödet stärker föremålets plats i skapelsen, ett föremål som glöms bort tappar dock sakta sin kraft och rostar snart bort i en glömd hjältes grav.

[Rent spelmessigt kan man se det som extra SK eller + i olika färdigheter och egenskaper. Hur mycket plus ett vapen ska ha tycker jag inte bör omfattas av en regel utan endast av spelledarens egen uppfattning.]

Exempel: Den beryktade huggsabeln Molbite från Ejland som bars av de stora härförarna i de gamla tiderna ger +10 i SK. Rudrics medaljong ger tur i spel sägs det, den bars en gång av Rudric den rike och gav honom stora förmögenheter; den ger +5 i spel.]
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag bombar på med lika många magiska artefakter som jag brukar i DoD, och det är en hel del.

Min specialitet är artefakter som inte är helt okomplicerade. Om jag kommer med en magisk resp. vanlig pilbåge så finns det alltid en anledning för dig att fråga om det inte egentligen är bäst att använda den vanliga pilbågen. Det är möjligt att den synen på artefakter inte fanns i vår folktro förrän kristendomen kom (då svartkonst brukar straffa sig i slutändan), men jag tycker att den passar suveränt i Trudvang i vilket fall som helst. En gammal krigare har alltid en anledning att behålla hans "vanliga" yxa framför en magisk dylik, hur förföriskt det än kan verka med ett magiskt vapen.

Generellt sett så ser mina artefakter i Trudvang väldigt gamla och skröpliga ut, och jag komplicerar gärna magierna i dem så att spelarna aldrig riktigt skall få klart för sig vad de egentligen har för magiska effekter. Om du har en dolk vars runor lyser med ett blått ljus i månsken om det finns vargar i närheten så är det ju lätt att tänka "bra grej", men du blir förmodligen inte lika glad när du väl förstår att dolken faktist drar till sig ulvar när det är fullmåne. Sådana saker. När det gäller Trudvang är jag dock mest förtjust i artefakter som inte är bruksföremål. Magiska medaljonger, örhängen, halsband och mantelspännen "känns" bättre än magiska yxor och stövlar för mig. Vet inte varför, förmodligen för att det känns lite magiskt och exotiskt överhuvudtaget med någon som kan kosta på sig något smycke på kroppen i Trudvang, medan det är standard med en massa bling-bling i Chronopia.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,653
Location
Fallen Umber
Nu fick jag en ny idé. Kanske den sortens magiska föremål har ett ödesvärde, som visar hur mäktigt det är? Ett högt ödesvärde kan ha berättartekniska konsekvenser, som att det drar till sig ödesmättade händelser: chansen att möta väldiga bestar och drakar ökar om man bär med sig ett sägenomspunnet svärd. Sedan kan ödesvärdet omvandlas till fördelar på olika sätt beroende på vem som brukar vapnet. En bärsärk kanske får en klinga som gör extra skada, medan en mer återhållsam kämpe får större möjlighet att undvika motståndarens attacker och blir allmänt snabbare.

Men det finns ju också nackdelar. Om hjälten som bär vapnet uppför sig fegt och vanhedrande kanske ödet vänder sig emot honom; han drabbas av otur (minus på alla tärningsslag), förräderi och dåligt rykte.

Hmm, det här tål nog att tänkas på lite. Jag återkommer om jag kommer fram till något.


/Dimfrost
 

silversurfaren

Veteran
Joined
7 Jun 2003
Messages
12
Location
Alingsås
Ödesvärde? Detta börjar låta lite väl mycket dnd för min smak.

Detta (ungefär, drar från minnet) stod det i en dnd produkt angående en skurks vapen.

"denna bågen är en +5 flaming, gost toutch, mighty composite longbow of wounding and speed. Its arrow it shots aree imbued as flaming gost touch ammunition with wounding and speed"

.... ... ... Urk....

Skulle vara tråkigt med något liknande i trudvagn. Ödessvärd med trollglödskada osv osv.

Varför inte bara säga att ju större rykte desto mer prestige. Ett magiskt svärd är förvisso bra i sig, men det är ryktet och bäraren som förevigar vapnet i sagorna. Om en rp tar upp ett vapen som tillhört en hjältehövding så kan de istället få massor av respons av omgivningen, exempelvis avund, beundran och vördnad. Bästa exemplet är ur snösaga med svärdet kronjalon (eller vad det nu var svärdjäkeln hette).
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Vad jiddrar du om? Något så sagoaktigt och personlighetsfullt som ett Ödessvärd skulle man aldrig hitta bland +5-effekt-statistik-högarna.

Utmärkt idé, Dimfrost. Jag hade gärna låtit prylen ha en egen personlighet också som både försöker påverka effekterna, ägarens väg, och hans egen personlighet..

I Orkworld så är magiska vapen de som varit med om en del och laddats med sagorna om fantastiska bedrifter.. Jag ska kika lite på hur det fungerar när jag kommit hem, och återkommer då.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Vad jiddrar du om? Något så sagoaktigt och personlighetsfullt som ett Ödessvärd skulle man aldrig hitta bland +5-effekt-statistik-högarna.
Asch, en vers som
denna bågen är en +5 flaming, gost toutch, mighty composite longbow of wounding and speed.
är ju rent pornografisk...ursäkta, måste ta ett bad bums!
:tekopp:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
<blockquote><font class="small">Citat Mannen som flyttar till Sibirien:</font><hr />
DoD6 är ett fantasyspel, och i alla fantasyspel är magiska föremål en standardkomponent. Men att bara stoppa in de gamla vanliga brinnande svärden, mithrilrustningarna och eldkastarstavarna känns lite respektlöst mot den Trudvangska stämningen.

Hur ser era magiska föremål ut? Har ni några över huvud taget?

Jag tänkte på om man kunde hämta inspiration från den fornnordiska gudasagan till detta. Där finns det gott om magiska ting som är väldigt sagolika i sina egenskaper. Vi har det magiska skeppet Skivbladner som kunde vikas ihop och förvaras i fickan. Vi har Odens magiska ring Draupner som var natt lämnade efter sig åtta nya guldringar och vi har givetvis Tors hammare Mjölner. Gjallarhornet, Gungner och Brisingamen är fler exempel på artefakter som väl speglar den fornnordiska sagan.

Hur kan man implementera detta i DoD6? Hur skapar man föremål som behåller den känslan utan att det blir rena kopior [/quote]

Jag kör utan magiska föremål. De suger. Det närmaste folk kommer är föremål som kända personer har. Om en gubbe bär svärdet "Gnomvittner" – som inte har några som helst magiska eller speciella egenskaper förutom att det är igenkänneligt kanske – så är Gnomvittner det coolaste sedan hjälmar utan horn, eftersom folk har gjort massor med hjältedåd med det! Och det ger inga plus alls i strid och kan inte frammana jordelementarer, men det ger plus i rykte och igenkänningsfaktor. Det är människorna som skapar magin, inte tvärtom.
Kort sagt, om man slår gubben i huvudet med en lutfisk och norpar hans Gnomvittner så får man ju otroligt med skogcred (streetcred låter fel i Trudvang) men inga speciella magiska förmågor. Visst, en dum typ kanske kan få ett +1 av ren dumhet, han tror ju på alla sagorna om Gnomvittner, men det är inget jag klurat på ännu.
Magiska föremål hjälper föga, det är ens egen arm man får lita till när skogstrollen står i farstun!


Storuggla, kontemplerar rakning
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Kan det vara...

... "slå en båge", att kissa alltså och de gillar... argh! Nej! Ick! Ynk! Ta bort ond mental bild! Ångest!


Storuggla, rituell rening
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Varför tycker alla att "båge" är erotiskt? [NT]

Istället för att bli vulgär och hänvisa till spännapåtillbristningsgränseninnanmanskjuter, antika fjäderfän och liknande nöjer jag mig med att rodnande konstatera att alla vapen verkar ha erotisk laddning i vissa sammanhang. Och då har jag inte ens nämnt engländiska termer som military pick och runka . :gremblush:
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Erotiska vapen (OT)

alla vapen verkar ha erotisk laddning i vissa sammanhang. Och då har jag inte ens nämnt engländiska termer som military pick och runka

Inte bara vapen; det finns visst en koreansk stridskonst som heter Kuk Sul Do. Händer som dödliga vapen har man ju hört om, men... (-:

--
Åke
 
Top