Nekromanti Trudvangska berg.

Oddnic

Veteran
Är det någon som vet vad bergskedjan som letar sig ned från norr och delar Mittland i tu heter?
Jag har hört något om Jarnkila eller ngt liknande, kan det stämma?

Foggmock

Myrmidon
Antagligen heter den Jarngand då den sitter ihop med just den bergskedjan ganska bra.

Jag känner igen namnet Jarnkihl men kan inte placera det. Skulle inte förvåna mig om det omnämns i Snösaga som jag inte har här, för jag hittade inget i Osthem och bergskedjan du pratar om nämns inte vid eget namn på kartan i Jorges.

dibbe

Veteran
Svårnavigerad information om Trudvang

Jag är rätt säker på att den omnämns vid namn någonstans i Jorges, men jag minns givetvis inte var.
Faktum är att de olika supplementen (primärt Jorges) är sprängfyllda med olika data om Trudvang som är praktiskt taget omöjlig att hitta när man letar efter den.
Jag påbörjade en gång ett arbete med att indexera primärt Jorges (men ambitionen var givetvis att få med alla DoD6-prylar), men fick ge upp när jag efter en bra stunds arbete bara hunnit några sidor in i boken och ändå hade flera A4-sidor fyllda till bredden med termer och sidnummer.

Om jag kommer på var just den här bergskedjan omnämns återkommer jag givetvis...

Foggmock

Myrmidon
Minimal Snösagaspoiler

tja, varje bok har ju ett eget index och rätt mycket kunskap sitter i huvudet. Nu när jag vaknade efter undermålig sömn kom jag tillexempel ihåg att Jarnkihl (eller hur man nu väljer att stava det, Riotminds har ju ingen egen konsekvens i språket så vem bryr sig) är alvstaden där man har ett jättestort torn av järn trots alvernas avsmak för den metallen.

Men, the bottom line är nog ändå att nirufe riskfritt kan döpa den själv. Oavsett om den har ett namn någonstans eller inte.

Sitor

Veteran
Re: Minimal Snösagaspoiler

Håller med, finns egentligen ingen anledning att nämna det "korrekta" namnet på bergskedjan om det inte är så att någon av spelarna är starkt anknyten till jsut den platsen. Vad vet jag men spelarna kanske inte ens bör veta (med tanke på sina karaktärer) vad platsen, berget kallas. Samt skall en SLP eller dylikt beskriva området eller bergskedjan och namnet bör nämnas kan ett annat namn användas för att i värsta fall ändras om det visar sig att något framtida projekt berör den platsen.

Vilket äventyr/scenario som spelas spelar dock självklart in och bygger hela intrigen på något som bergskedjan är det självklart att man vill använda rätt namn. Är äventyret däremot självstående och egetskapat menar jag att namn endast behövs för stunden (i det äventyret). Har, i det här fallet bergskedjan ingen större betydelse än att bara vara ett namn så kvittar det. Då min grupp ofta spelar "handgjorda" små äventyr/scenarion brukar det ofta bli på platser "någonstans i trudvang" och ortnamn som kommer upp i huvudet. Efter spelmötet har dessa namn inga som helst betydelser förutom om någon spelare möjligtvis skulle vilja göra någon anteckning.

Nåja, nu blev ett litet inlägg där jag bara ville hålla med Foggmock helt plötsligt en mindre argumenterande, åsiktsframhävande essä (kan diskuteras). Hursomhelst tycker jag, precis som Foggmock att du kan döpa bergskedjan själv.

dibbe

Veteran
Gör det (helst inte) själv

Ah, ett klassiskt gör-det-självinlägg : )
Givetvis kan man alltid göra det själv. Och ett namn hit eller dit spelar ju ingen större roll. Det är nog ingen här som tvivlar på att det är helt OK att döpa de sabla bergen själv. RiotMinds kommer inte komma med en mobb fanatiska DoD6-kultister och bränna någon för att man skruvar lite i världen.

Men, om nu jobbet redan är gjort, så varför göra det själv? Framför allt eftersom just namnen i Trudvang (inkonsekvent stavade eller inte) faktiskt är rätt välgjorda - iaf enligt mig. Kanske ingår jag i en ovanligt inkompetent skara spelare, men jag tycker att egenpåhittade fantasy-namn ofta låter rätt töntiga, medans de som dyker upp i RiotMinds material känns mer troliga - och framför allt låter bättre.