Hej!
Nu har vi i min spelgrupp bestämt att vi ska testa The Shadow of Yesterday, och jag ska vara spelledare. Än så länge har jag inte läst allt som står i boken, men jag är på väg.
Jag funderar därför på hur man bäst ska förbereda detta enkvällsäventyr- som också kan bli till en kampanj, om vi har tillräckligt kul.
Jag har tittat runt en del på internet för att hitta tips. På spelets hemsida finns ett äventyr som ju inte direkt innehåller så mycket mer än ett par spelledarpersoner. På vissa ställen kan man läsa att man faktiskt inte behöver förbereda inför spelet alls. Så hur har andra gjort? Ska man skriva ett "konventionellt" Drakar-äventyr eller ska man inte göra något alls? Vad har fungerat för er andra- med det här spelet?
Jag är ju grymt sugen på att förbereda så lite som möjligt, och bara sätta lite parametrar med spelarna innan vi gör karaktärer och kör igång- men det är ju så klart ett vågspel... Tänk om det inte "bär"!
Sen är det också så att en av mina spelare har läst boken. De andra två känner inte till spelet, och en av dem har inte spelat rollspel på många, många år. Frågan är hur man bäst förbereder dem, och hur annorlunda spelet är från andra spel.
Jag är sjukt trött på att förbereda spel som inte blir av- så jag skulle helst hitta ett sätt som gör att man kan uppfinna det mesta under väg, men hur börjar man, och hur mycket kan man förlita sig på regelmekaniken och keys i TSOY?
Funderar Nils
Nu har vi i min spelgrupp bestämt att vi ska testa The Shadow of Yesterday, och jag ska vara spelledare. Än så länge har jag inte läst allt som står i boken, men jag är på väg.
Jag funderar därför på hur man bäst ska förbereda detta enkvällsäventyr- som också kan bli till en kampanj, om vi har tillräckligt kul.
Jag har tittat runt en del på internet för att hitta tips. På spelets hemsida finns ett äventyr som ju inte direkt innehåller så mycket mer än ett par spelledarpersoner. På vissa ställen kan man läsa att man faktiskt inte behöver förbereda inför spelet alls. Så hur har andra gjort? Ska man skriva ett "konventionellt" Drakar-äventyr eller ska man inte göra något alls? Vad har fungerat för er andra- med det här spelet?
Jag är ju grymt sugen på att förbereda så lite som möjligt, och bara sätta lite parametrar med spelarna innan vi gör karaktärer och kör igång- men det är ju så klart ett vågspel... Tänk om det inte "bär"!
Sen är det också så att en av mina spelare har läst boken. De andra två känner inte till spelet, och en av dem har inte spelat rollspel på många, många år. Frågan är hur man bäst förbereder dem, och hur annorlunda spelet är från andra spel.
Jag är sjukt trött på att förbereda spel som inte blir av- så jag skulle helst hitta ett sätt som gör att man kan uppfinna det mesta under väg, men hur börjar man, och hur mycket kan man förlita sig på regelmekaniken och keys i TSOY?
Funderar Nils