Men till frågan. Givet att dessa TSR inte verkar vara samma människor som TSR var på 80-talet. Är det en helt orimlig tanke att den där disclaimern kan tolkas som att de som skapade (och spelade) D&D på 70-80-talet var/är rasister och sexister? Är det då en helt orimlig tanke att disclaimern i sig är kränkande?
Går man till deras hemsida
så blir man redirected till
med en logga som liknar den gamla TSR-loggan.
WFD verkar stå för Wonderfilled Inc., d.v.s. de använder själva inte TSR i sin marknadsföring.
WFD har än så länge bara en produkt som de säljer: Giantlands, för $129.
Jag hittar ingen recension av Giantlands, så jag tror inte ens att den är släppt ännu.
Jag har försökt att spåra vad de menar med "gamla gardet".
De har (hade) med Gygax Jr., men han var ju bara barn/tonåring när det begav sig och arbetade inte för TSR.
En av medförfattarna till Giantlands är James M. Ward. Han jobbade för TSR under namnet Jim Ward, som blir Drawmij baklänges, men jag har ingen aning om hur inblandad han är i det nya TSR, eller om han bara är med som författare av en produkt.
Justin LaNasa ser inte ut att vara född för e1974, så han tillhör definitivt inte gamla gardet.
Det enda jag hittar om honom är att han ställde upp som representant för Republikanerna i valet 2020 och förlorade.
Ballotpedia: The Encyclopedia of American Politics
ballotpedia.org
Jag är glad att WotC alls tillhandahåller de gamla böckerna. Säkert till många människors förtret. Och samtidigt retar disclaimern en annan grupp. Vi får väl se hur disclaimern åldras. Den kanske de har svårare att stå för om 20 år, än för själva materialet. Eller inte.
Disclaimern är inte allvarligare än när ett svenskt förlag ger ut Pippi Långstrump och ändrar så att Pipps pappa inte är negerkonung längre.
Eller när de stora dags- och kvällstidningarna skriver att deras kolumnisters texter inte nödvändigtvis representerar tidningarnas värderingar.
Vänd på det: vad hade hänt om WotC INTE haft disclaimern?