Nekromanti Tunnland?

Krille

Super Moderator
"Ja, men hur stort är ett Tunnland?"

Ett tunnland är 4936 kvadratmeter, eller en ruta på ca 70x70 meter.

Eller om man så vill, det går två tunnland på en hektar, och en hektar är en ruta på 100x100 meter. Således är ett tunnland en remsa på 100x50 meter.

Således, 700 tunnland blir 3 455 200 kvadratmeter, vilket blir en kvadrat på sqrt(3455200) = 1858 meter x 1858 meter.

"Och, hm... det blir ju en ruta på 18 mil * 18 mil... Ganska stort... Och det va skogsmark... "

Du snackar i nattmössan. 1800 meter är 1,8 kilometer. Jag går dubbelt så långt när jag går till jobbet.

Jimmy_SL

Warrior
Re: Har alltid stört mig på Mundanas storlek.

Nej, jag har inte den. Men jag har Mundana...
Räcker gott...
Men problemet liggér inte där...
Mundana är för litet, eller dne delen som är känd är för liten.

Phelan

Hero
Säll är den som till rättesnöre
att man bör tänka efter före

(Tage Danielsson, möjligen Hans Alfredsson)

Mvh / Phelan

Phelan

Hero
Re: Danmark (OT)

Nejdå, men som du själv har upptäckt vid det här laget så har du ju fört hela diskussionen på felaktiga premisser och när du då framhärdat så intensivt dessutom så blir det ju lite frustrerande att beskåda :gremgrin:

Mvh / Phelan

Krille

Super Moderator

"Men Krille, svälj stoltheten och erkänn atta Mundana är lite väl litet"

Liksom, mitt favvorollspels favvorike är stort som Skåne, och jag har inga som helst problem med dess litenhet. :gremwink:

Att flänga runt över hela världen för att äventyra är bara fjantigt. Fjantasy innehåller en massa knasiga konventioner, som till exempel att det tar tre dagar att färdas mellan två närliggande byar (det borde snarare ta tre timmar), eller att en värdshusvärd har växel på ett guldmynt (som i fjantasyvärlden för övrigt är värt en tolftedel till en femtondel av dess riktiga värde)...

Jimmy_SL

Warrior

Men, nu är det väl tänkt att Mundana ska vara realistiskt?
Och jag säger inte attd e ska tre dagar från by till by.
Bara att Mundana är litet.

Ezping Orm

Hero
Re: Polarisen??

Låt oss ta Takkalor, regnskog och sånt bjäffs, men 120 mil norrut ligger lixom Polarisen! Lite mystiskt??
Nej, du har fel! 120 mil norr om Takalorr ligger bl.a. Drunok, Caserion o Det Jargiska kejsardömet. Forsätter man ytterligare 120 mil norr kommer man till Gordrion och De stora slätterna. Därifrån är det nog ytterligare ett par 120 mils sträckor innan man når polarisen.

:gremtongue:

Jimmy_SL

Warrior
Re: Polarisen??

Njae, Drunoks norra delar ligger nära polarisen, då det är karg och kylisg tundra... Men jag tvivlar på att det 240 mil till polarisen från Drunok

Krille

Super Moderator

"Men, nu är det väl tänkt att Mundana ska vara realistiskt? Och jag säger inte attd e ska tre dagar från by till by. Bara att Mundana är litet."

Nu har jag och andra med exempel från verkligheten visat att Mundana inte är litet, utan tvärtom ungefär som verkligheten. Hur kan du fortfarande hävda att Mundana är orealistiskt?

Farbror Funkus

Warrior

Låt oss ta Nya Zeeland - regnskog (bland annat) och sånt bjäfs, men 120 mil söderut ligger Antarktis. Mystiskt?
Icke sa nicke, Varma strömmar värmer upp Nya Zeeland eller som det kallas nu.
Midgård nummer 2

Phelan

Hero
Hjälp!!!

Ymir? GrotttrolletNaug? NÅGON som kan låsa det här som har utmynnat i ett tjafsande om kvadratmeter där folk dessutom fortsätter förfäkta något som är uppenbart fel med blotta ögat, eller i alla fall för alla som har en miniräknare...

Som svar på din fråga, Funkus. 50x50 = 2500, 70x70 =4900

Vidare är "gossen" Krille mer än dubbelt så gammal som du.

Mvh / Phelan

storken

Warrior

Kan man få veta vad det är du saknar, som inte får plats i dagens Mundana?