Såhär:
Jag som spelare har otur. Det har jag fått lära mig leva med. Jag slår lågt när man ska slå högt och högt när man ska slå lågt. När min rollperson borde ha 75% chans att lyckas så lyckas jag under 50% av gångerna. Jag är sannolikhetskurvans andra ände.
Det egenskapen "tur" kan göra är att på olika sätt motverka detta - men den har ju exakt samma effekt på de som inte har otur. Om det gör så att en spelare som har otur blir normaltursam så betyder det ju att den som är normaltursam blir jättetursam med motsvarande värden.
Något jag gillar är när systemet tillåter mig att minska slumpens betydelse. Ofta kan jag bara göra detta genom att göra min rollperson mer kompetent; ju mer kompetent desto mindre slumpbetydelse. Ett enkelt test är: Utgå från att jag alltid slår så dåligt som det alls är möjligt. Hur ofta lyckas jag?
I More than Human, till exempel, är det sämsta man kan slå dubbel 20. Om jag alltid slår så dåligt man kan kommer jag alltså att vara sämst fram tills dess att jag får 20 i det jag ska slå mot. More than Human är alltså inte jättebra på att motverka det här.
Det bästa systemet jag sett är nog faktiskt Star Wars D6, även om jag inte gillar att räkna ihop värdena från tärningar. I det systemet kan man nämligen få modifikationer på tärningsslagen, och det lägsta/sämsta värdet man kan slå ökar hela tiden. Systemet i korthet: Du har värden som mäts i antal T6. Värdena kan också ha modifikationer, och skalan går alltså 1T6, 1T6+1, 1T6+2, 2T6.
Dessutom finns en "wild dice". Slår man en etta med den så försvinner den, slår man sexa slår man en ny tärning. Om jag minns rätt. Man slår för att komma över en svårighet, där t.ex. 1-5 är "very easy".
Om vi i SW's system räknar med att jag alltid slår så dåligt som möjligt så blir 2T6 lika med 1, eftersom wild dicen givetvis slår 1 och det gör den andra också. 2T6+2 blir 3, men 3T6 blir 2. Det är först vid 3T6+1 kan blir lika bra som jag var vid 2T6+2.
För mig är detta en feature som funkar som ett slags "turvärde". Alltså; om jag ser till att skaffa XT6+2 i de egenskaper jag vill vara tursam i, så lyckas min rollperson oftare. Medan den spelare som har mer normalfördelad tur tjänar på att skaffa det högre tärningsvärdet.
Den som har normal tur är fortfarande mer tursam med sin rollperson än jag är med min för samma mängd poäng, men skillnaden är inte lika markant.