Tutorials är värst

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,666
Så jag har spelat Hyrule Warriors. Och tutorialen är superirriterande! Den pågår jättelänge, man tror man är färdig med den men nej, här kommer ännu mer skit spelet ska förklara för en med många skärmar och blinkande klicka här för att visas hur saker ska göras grejer. Det är värre för saker är dåligt förklarat, men värst är att det också är helt onödigt! Spelet har genuint ganska bra design så att när man får pilbågen leder spelet en till att skjuta de onda köttätande blommorna med den och sedan kommer en boss som inte tar skada när man slår den… men som bara råkar ha ett sårbart öga. Spelet, du behöver inte stanna upp och berätta för mig att jag ska skjuta ögat! Jag kan lista ut det själv!!

Jag har sluppit tutorials i ganska många spel nu, så det här känns verkligen onödigt. Låt mig hitta hur jag ska göra genom att experimentera och om jag gör fel bara se till att det inte softlockar en. Vi har internet nu om jag skulle köra fast!

Så… Död åt tutorials!

Håller ni med eller är det här bara jag?
 

Jim Profit

Warrior
Joined
24 Jun 2000
Messages
240
Location
Stockholm
En sak som det tog väldigt länge för mig att lära mig även efter att jag blivit proffs, var den enorma klyfta som kan råda mellan folk när det kommer till "game literacy". Så ja, jag håller med i sak, men inser samtidigt att tutorials inte är för mig...
 

Arrikir

Venator
Joined
14 Jan 2019
Messages
836
Location
Uppsala
Till viss del håller jag med. Men jag anser att det helt handlar om genre och spel. I Bloodborne är tutorial ett par lappar på marken som berättar hur man använder knapparna, med än så behövs inte och förväntas inte eftersom det är ett From Software spel.

Är det ett spel med mycket mekaniker som behöver förklaras, så vill jag ha en ok tutorial så jag förstår hur allt används.

Sen finns ju skräckexempel, såsom Final Fantasy 13 där jag efter att ha spelat och kämpat (tyckte spelet vad dåligt men ville ändå komma framåt, det kunde ju blir bra?) i många timmar så insåg jag att det fortfarande var "tutorial" vilket kändes rätt värdelöst.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,972
Location
Uppsala
Är det ett spel med mycket mekaniker som behöver förklaras, så vill jag ha en ok tutorial så jag förstår hur allt används.
Tror jag nästan alltid föredrar att upptäcka mekaniker på egen hand, på det sätt @God45 beskrev. Sätt mig i en i situation där endast rätt verktyg kan hjälpa mig, introducera vid något tillfälle verktyget, och låt mig få känna mig smart. En popup som säger "använd verktyget" är helt enkelt inte nödvändig om det är bra design.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,391
Location
Helsingborg
Tror jag nästan alltid föredrar att upptäcka mekaniker på egen hand, på det sätt @God45 beskrev. Sätt mig i en i situation där endast rätt verktyg kan hjälpa mig, introducera vid något tillfälle verktyget, och låt mig få känna mig smart. En popup som säger "använd verktyget" är helt enkelt inte nödvändig om det är bra design.
Det jobbiga är att både tangentbord och game pads har för många kontroller. Var lättare att testa sig fram när man satt med en Nintendo 8-bitars-kontroll.

Jag gillade hur Portal 2 gjorde sin tutorial i form av en hälsoundersökning. "Titta upp" och det spelaren gjorde (drog musen mot sig) band den kontrollen till det agerandet.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,166
Jag tycker att spel borde återgå till att ha en instruktionsbroschyr, där det står hur man hoppar och att vissa monster endast är sårbara i ögonen. Det gör att upplevelsen sträcker sig ut ur själva spelet och att man uppmuntras att söka och dela med sig av tips på andra platser. Det var ju oändligt mycket roligare att lära sig en odödlighetskod eller genväg av en kompis eller i en tidning, än av en textruta som frågar om man inte vill spela på Easy istället eller att något glänser till på skärmen.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,257
Location
Rissne
Jag kan sträcka mig till att jag tycker att tutorials bör vara frivilliga och att jag generellt föredrar tutorials som är på något sätt diegetiska eller, om man nu måste ha textrutor, åtminstone läses upp.

Men jag har egentligen inget generellt emot dem, egentligen. Jag är inte så otålig, jag måste liksom inte framåt hela tiden. Det är helt OK för mig att springa runt lite och göra lite döenkla grejer precis i början, framför allt som sagt om det görs diegetiskt. Jag blev inte ens särskilt irriterad på FF13 som ju till typ 50% består av tutorial (känns det som iaf).

Mitt stora problem med tutorials brukar vara när de faktiskt inte lär en det man behöver. Jag har stött på flera 4X-spel och såna där där man flyger runt och handlar/piratar/gör uppdrag i rymden som har typ en superdetaljerad text-tung tutorial, ofta kasst diegetiskt skriven av nån som skriver sämre än genomsnittliga rollspels-stämningstexter… och sen ingenting om hur man faktiskt spelar spelet. Hur handlar man? Vad ska man tänka på? Vafan, målet med en tutorial är ju (tycker jag) att ge mig en mjuk ingång in i spelet, get me up to speed så att jag kan börja testa och laborera utan att tappa tunga saker på tårna det första jag gör. Framför allt är det ett problem i spel där en "omgång" kan ta några timmar, som de där 4X-spelen. Jag gillar inte att börja om i spel! Så jag avskyr när jag gör idiotmisstag tre minuter in i spelet som sedna biter mig i arslet typ timme fem. "Haha, använde du den där XP-boosten redan från början? Fan vilket mähä du är!"

När det gäller såna där actionspel och grejer så tänker jag det borde räcka med att speltillverkarna vara håller sig till etablerade standarder så man inte måste hålla på och "utforska" eller "lära sig kontrollerna", och sedan har en frivillig tutorial för folk som faktiskt aldrig spelat ett FPS tidigare. Jag avskyr att behöva kämpa mot kontrollerna i spel, så "följ standarder" är rätt viktigt för mig.


Sedan det här med att ge mig lösningar… Det hör för mig inte nödvändigtvis till tutorials, men jag avskyr det. Om jag spelar… i dunno, Tomb Raider eller nåt så är det ju knappast för actionbitarna. Jag vill lösa pussel! Att jag står och stirrar på samma ställe några sekunder betyder inte att jag "kört fast" och "behöver en hint". Det betyder att jag tänker. Jag har som sagt inte bråttom; jag blir mest trött och stressad och känner mig mest lurad på konfekten när spel börjar ge mig hints om pussel utan att jag bett om det. Återigen – opt-in eller åtminstone opt-out. Låt mig stänga av, eller låt otåliga aktivera funktionen. Jag vill inte ha en ständig framåtrörelse, jag vill ha eftertanke och pusslande. Låt mig räkna ut hur bossen ska besegras eller hur jag ska få stenklotet att flyttas dit jag vill själv, tack.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,636
Location
Ludvika
Jag gillar tutorials. Men inte när de är obligatoriska. Jag vill helt slippa tutorials när jag startar om i ett spel jag redan kan. Däremot ser jag gärna att man kan välja att starta en tutorial som ett danger room scenario och experimentera och testa saker.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,391
Location
Helsingborg
Jag hade gärna sett tutorials i cyberpunk 2077 som man kan aktivera, som VR-upplevelse, när man väl behöver dem.

Något jag verkligen gillar är när spel visar en video av hur en förmåga fungerar i sin glossary-lista eller lista över förmågor. Dying Light har det exempelvis. Mycket mer "förklaring när det behövs" än en timmes genomgång av spelet bara för att få spela det.

Som programmerare tycker jag dessutom det är sjukt tråkigt att göra tutorials med coachmarks.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,636
Location
Ludvika
Jag hade gärna sett tutorials i cyberpunk 2077 som man kan aktivera, som VR-upplevelse, när man väl behöver dem.
Menar du mer som separata shards då eller? För annars är det ju just det som cyberpunk 2077 har. du får en shard från Jackie i bilen "om du vill öva". Jag hadde i alla fall för mig att du kan plugga in den igen senare.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,972
Location
Uppsala
Det jobbiga är att både tangentbord och game pads har för många kontroller. Var lättare att testa sig fram när man satt med en Nintendo 8-bitars-kontroll.
Dock måste ju sägas att de som spelar med tangentbord eller gamepads kan dessa kontroller, generellt, och även att det är väldigt etablerat vilka som brukar användas. Tutorials brukar ju ofta lägga tid på att lära dig grundläggande saker som du själv kan upptäcka, helt oavsett om det skulle behövas eller ej.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,391
Location
Helsingborg
Dock måste ju sägas att de som spelar med tangentbord eller gamepads kan dessa kontroller, generellt, och även att det är väldigt etablerat vilka som brukar användas.
Jo, men det går aldrig att förutsätta det kunnandet. Tänker på exemplet med den gamla tanten som älskade Skyrim och spelade det till multum men när hon bytte till Fallout 4 så förstod hon inga av kontrollerna ... och båda spelen hade Bethesda gjort.

Mitt exempel handlade om att det inte är lika intuitivt som förr att lära sig spel. Att en gumba i Super Mario gör att man måste lära sig hoppa det första som händer, att det bara är 2D och att när man hoppar så kanske man får en svamp som liknar en upp- och nedvänd gumba. Sådana saker gick att lära sig enkelt medan man spelade, men idag med 3D, minispel och hyperrealism är det svårare.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,972
Location
Uppsala
Jo, men det går aldrig att förutsätta det kunnandet.
Dock är tröskeln betydligt högre än bara kontrollerna, i allmänhet. Du behöver hårdvara, fysiskt utrymme i ditt hem, och även ett mått av kunnande för att överhuvudtaget upptäcka ett spel som Skyrim. Steam installerar inte sig självt, typ. Det gör att det finns ett grundläggande commitment.

Personligen hade jag helt enkelt önskat att spel kunde fokusera på att förklara saker som inte är "använd vänsterstickan för att gå".
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,494
Jag håller med OP, och jag finner att jag dessutom har tröttnat helt på alla typer av introfilmer/loredumps. Liksom, om jag inte spelar spelet efter max tre minuter från att jag satt igång konsolen så tröttnar jag och stänger av. Dumpa mig rätt in i det roliga! Vill jag kolla på film eller läsa en bok så gör jag hellre det!
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,972
Location
Uppsala
Jämför med en TV-serie. När du börjar titta på Game of Thrones förklaras typ ingenting, för du kommer få en förståelse för vilka Lannister är, vilka Stark är, och vilka de där med de lysande blå ögonen är. Och det kommer kunna ta en säsong, kanske två, innan du är helt bekant med det. (Förutom att alla dina vänner som läst böckerna förstås kommer ge dig oönskade förklaringar, men det är en annan diskussion.)

I spel, idag, hade det pausats och kommit en popup med text som "Den här karaktären tillhör huset Lannister, som är kända för sina stora guldtillgångar och därför har mottot att de alltid betalar sina skulder"; och det hade kommit en sån popup så fort det finns minsta lilla risk att spelaren behöver tänka själv. ;)
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,510
Location
Örebro
I spel, idag, hade det pausats och kommit en popup med text som "Den här karaktären tillhör huset Lannister, som är kända för sina stora guldtillgångar och därför har mottot att de alltid betalar sina skulder"; och det hade kommit en sån popup så fort det finns minsta lilla risk att spelaren behöver tänka själv. ;)
Det här lite avstickare, men fick mig att tänka på en kompis som slutade jaga trophys i spel då han upplevde att dessa blev mer och mer av "du knöt skosnöret och kan nu bege dig ut på äventyr - här ta en trophy 'knöt skon och är redo för äventyr'".
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,510
Location
Örebro
Jag har inget emot tutorials, jag har däremot något emot hur dessa är utformade. Jag är mer inne på samma linje som @Rickard där tutorialen finns tillgänglig och kan aktiveras när/om jag behöver den för att greppa ett koncept i spelet. Samtidigt är min mor en aktiv spelare och hon skulle nog inte riktigt fixa en del saker om det inte fanns de där tutorials som förklarade somliga moment, samtidigt har jag genom henne lärt mig att många tutorials också är dåliga på att förklara ett koncept så i många fall har hon börjat skippa dessa för att istället testa sig fram tills hon lyckas då tutorialen förvirrar mer än den förklarar.
 
Top