Hej.
Tänkte initiera två vänner med erfarenhet från dataspel och annan nördkultur men ej från rollspel.Har själv spelat en del rollspel men inte jättemycket faktiskt.
Tror det blir bekvämast för dem att vi bara är tre personer, hoppas köra kopparkronan men iallafall det förlovade landet.
Eftersom de bara är två är jag orolig för hur de ska kunna agera i alla sorters situationer och undrar vilka färdigheter jag bör "trycka på dem"
Varande dataspelare har de ju hum om olika roller i gruppen vad gäller strid, tank, helare rouge osv. Hur tänker ni andra där? med tanke på att de bara är två?
I rollspel finns det ju också andra sorters scener. Problemlösning och sociala utmaningar.(Lite av rollspelens unikum, enligt mig så det vill man ju gärna visa upp) Jag har spelat lite gumshoe och gillar tanken på att det ska gå ganska lätt att få ledtrådar, så jag vill lätta upp de möjligheterna. Viktiga färdigheter där? Lärd verkar bra att ha och häxsyn verkar vara så rolig så den vill man ju inte missa (givet att det passar med karaktären) . Kontaktnät verkar också vara ett lätt sätt att "dra in dem" i världen
Jag tänker att jag också vill rekommendera dem någon ritual som källa till ledtrådar, askans berättelse andesbesvärjare och besätta verkar vara bra källor till ledtrådar.
Det blir ju en del erfarenhetspoäng när man börjar räkna på det...Ska jag ge dem fler erfarenhetspoäng att handla för i början?
Har funderat på möjligheterna att ha hjälpredor eller kontakter som kan sköta supportroller, typ en helare i strid eller liknande, men är osäker på hur lätt det är för nya spelare att sköta flera roller..
Kom gärna med tankar eller erfarenheter från att introducera folk och små grupper. Tack på förhand
Just det! Har ni tips på mål för rollpersonen och spelgruppen som är rätt så "rakt på" och lättspelade? (tänker förstås att vad spelarna är sugna på är viktigast, men ändå...)
Tänkte initiera två vänner med erfarenhet från dataspel och annan nördkultur men ej från rollspel.Har själv spelat en del rollspel men inte jättemycket faktiskt.
Tror det blir bekvämast för dem att vi bara är tre personer, hoppas köra kopparkronan men iallafall det förlovade landet.
Eftersom de bara är två är jag orolig för hur de ska kunna agera i alla sorters situationer och undrar vilka färdigheter jag bör "trycka på dem"
Varande dataspelare har de ju hum om olika roller i gruppen vad gäller strid, tank, helare rouge osv. Hur tänker ni andra där? med tanke på att de bara är två?
I rollspel finns det ju också andra sorters scener. Problemlösning och sociala utmaningar.(Lite av rollspelens unikum, enligt mig så det vill man ju gärna visa upp) Jag har spelat lite gumshoe och gillar tanken på att det ska gå ganska lätt att få ledtrådar, så jag vill lätta upp de möjligheterna. Viktiga färdigheter där? Lärd verkar bra att ha och häxsyn verkar vara så rolig så den vill man ju inte missa (givet att det passar med karaktären) . Kontaktnät verkar också vara ett lätt sätt att "dra in dem" i världen
Jag tänker att jag också vill rekommendera dem någon ritual som källa till ledtrådar, askans berättelse andesbesvärjare och besätta verkar vara bra källor till ledtrådar.
Det blir ju en del erfarenhetspoäng när man börjar räkna på det...Ska jag ge dem fler erfarenhetspoäng att handla för i början?
Har funderat på möjligheterna att ha hjälpredor eller kontakter som kan sköta supportroller, typ en helare i strid eller liknande, men är osäker på hur lätt det är för nya spelare att sköta flera roller..
Kom gärna med tankar eller erfarenheter från att introducera folk och små grupper. Tack på förhand
Just det! Har ni tips på mål för rollpersonen och spelgruppen som är rätt så "rakt på" och lättspelade? (tänker förstås att vad spelarna är sugna på är viktigast, men ändå...)