Nekromanti Två tankar som slog mig! (aj!)

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
* Första saken jag kom att tänka på var:

Vem av er har haft/har det högsta färdighetsvärdet i någon färdighet (med en rollperson, SLPer räknas inte!)? Legit förstås, och utan "gudomliga gåvor" som helt plötsligt höjer FC en massa steg.
Mitt högsta är i alla fall 20 - en kraggbarbar som jag hade för länge sedan hade, hade det i svärd. Han började med det också... *skäms lite över att ha optimerat så mycket* /images/icons/smile.gif



* Sedan kom jag att tänka på en rent regelteknisk grej:

Vi har alltid kört så här vad gäller kraftfulla/snabba anfall:

Om man gör ett kraftfullt anfall så är det dels Ob1T6 lättare att undvika/skydda sig mot och så får man Ob1T6 till nackdel på VINIT. Skada + Ob1T6.

Om man gör ett snabbt anfall så är det Ob1T6 svårare att undvika/skydda sig mot, och man får Ob1T6 till fördel på VINIT. Skada - Ob1T6.

Jag undrar just det här med att skydda sig mot sådana anfall - är det egentligen någon förutom vi som kör med den regeln?

Jag har sökt, och sökt, och sökt, i samtliga regelböcker (har alla böcker) men jag hittar det tamejfan ingenstans /images/icons/frown.gif. Ändå har vi använt det sedan vi började spela /images/icons/smile.gif.

Anledning till att jag funderade över det var att jag skrev en jämförelse (exempelstrid, en runda) om att använda det avancerade stridssystemet och det grundläggande stridssystemet.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Vi i min spelgrupp kör också med att kraftfulla är enklare att parera och att snabba är svårare, och har alltid gjort det. Modifikationen av VINIT är jag dock osäker på eftersom jag varit i närkamp runt 5 gånger totalt, så jag vet knappt hur det fungerar.
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
"Vem av er har haft/har det högsta färdighetsvärdet i någon färdighet (med en rollperson, SLPer räknas inte!)? "

Jag hade en spelare som la alla sina valfria enheter på Sköld!
Kom upp i någonting runt 27 innan han dog(Fick armen avhuggen, fniss*), om jag inte minns fel..
 

Kalim

Veteran
Joined
2 Mar 2002
Messages
22
Det högsta jag har kommit upp i med en rollperson är 26!
En kvinnlig tempelriddare från st Faulksorden.
Visserligen är hon lättlärd i sin stridskonst men iallafall!!
15 > 26 mycket bra

Kalim - "den evige vandraren"
 

Mannuraj

Veteran
Joined
15 Jun 2002
Messages
21
Location
Karlskrona
För ett tag sedan hade jag en spelare som fick för sig att spela en rollperson vars enda mål var att bli så bra som möjligt ( /images/icons/sick.gif).
Så det ända vi gjorde i se sådär fyra timmar var att slå förbättringsslag och dra av pengar från hans förmögenhet för att han bodde på värdshus. Jag har för mig att han kom upp i 20 (svärd). Eftersom han mest tränade attributen. Han avled dock (/images/icons/devil.gif) när han började studera magi (okontrolerad dissipation av fem! nekrotropiska filament är inte så hällsosamt).
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
FV: 23

Men helt legit är det ju inte..../images/icons/wink.gif
Ja alltså... vår SL kör med att om man får perfekt med typ Ob5T6 så får man ett förbättringsslag på Ob5T6 för den färdigheten.
Till detta kan läggas att vi får använda generella poäng (som utdelas av SL) för att öka ett befintligt tärningsslag. Så om man har ett slag på Ob3T6 så kan man med en pinne höja det till Ob4T6 osv...
Har man inget förbättringsslag så kan man köpa ett sådan för en pinne. Det startar då på Ob3T6.

Gillar detta system skarpt... men jag är ju lite vriden.
Ett potentiellt problem med höga FV är att vapenskadan i vissa lägen skruvar systemet. Särskilt med magiska vapen...


Snabba och Kraftfulla attacker.
Jag vill minnas att det kan vara som du säger om man kör med vissa extraregler. Själv tycker jag att VINIT modifikationen räcker mycket väl för att motivera ett snabbt anfall. Det blir helt enkelt för bra med VINIT och parad/block modifikation.
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Mitt högsta värde just nu ligger på 16. Inte mycket att komma med. Men mer behöver jag inte. Roligare att lyckas då och då än lyckas alltid. Vilket det ändå tenderar att bli.

Angående det här med snabba/kraftfulla anfall så använder vi detta. Precis som DAKRilla sa. Vi använder även vinitmodifikationen på detta.
Dessa regler står dolt i nån ruta under anfallsvariationer. Svår att hitta, svår att glömma.
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
*skäms över denna RP*
22 i Kafer-Granasch.....
Hedning hette killen. Konceptet var väldigt bra, karaktären blev inte bra....
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
"Roligare att lyckas då och då än lyckas alltid. Vilket det ändå tenderar att bli."

Spelar du verkligen Eon?/images/icons/wink.gif
Det spelet är ju så realistiskt att det är omöjligt att lyckas alla gånger, faktiskt...
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Haha! Spela QW mot mig så får du se vad jag menar...
Jag är född med tur /images/icons/cool.gif
 

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
Den envisa köpmannen Harek Hell Horm får ofta sin vilja igenom. Övertala 21, började med 15.

Denna köpmans livvakt är inte någon man vill hamna i duell med. Akademiträning 22, stridsvana 20, började med 15 i stridsskolan och än lägre i stridsvana.

Ingen av dessa är lättlärda men de har varit med från början (våren 2000).

Regeln finns på sidan 117 i Eon 2.
 

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
"Men helt legit är det ju inte....
Ja alltså... vår SL kör med att om man får perfekt med typ Ob5T6 så får man ett förbättringsslag på Ob5T6 för den färdigheten.
Till detta kan läggas att vi får använda generella poäng (som utdelas av SL) för att öka ett befintligt tärningsslag. Så om man har ett slag på Ob3T6 så kan man med en pinne höja det till Ob4T6 osv...
Har man inget förbättringsslag så kan man köpa ett sådan för en pinne. Det startar då på Ob3T6."


Själv tycker jag att systemet som redan finns är mycket bra. Man höjer färdigheter i en bra takt där det börjar bli svårare och svårare att höja, och det blir svårt att bli riktigt bra. Det brukar också ta ut sig. Efter 20 förbättrinsslag så har man ofta höjt lika mycket som statistiken visar. Varför ett nytt?


"Snabba och Kraftfulla attacker.
Jag vill minnas att det kan vara som du säger om man kör med vissa extraregler. Själv tycker jag att VINIT modifikationen räcker mycket väl för att motivera ett snabbt anfall. Det blir helt enkelt för bra med VINIT och parad/block modifikation."


Vi råder bot på det genom att strunta i tillbakaknuffning vid snabba anfall. +Ob1T6 i skada är dessutom mycket (eller Ob2T6 skillnad mellan kraftfullt och snabbt).
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Följdfråga! (samma, fast SLP)

Vilket är det högsta värdet du som spelledare har givit en SLP, i någon färdighet?

Jag tror att jag har gett en SLP färdighetsvärde 24 (plus momentspecialisering, så det blir 25) i en cirefalisk unik stridskonst - minns inte namnet dock (varken på SLPn eller stridskonsten - det är den som har det cirefaliska slagsvärdet som moment i alla fall).

Om man räknar med allt SL-fusk för att få äventyret att gå som planerat, så skulle vissa karaktärer ha uppåt 40-50... men det är ju inte legit... /images/icons/wink.gif
(till mina spelare om ni läser detta: Bli inte paranoida! Har aldrig gjort så att en RP har dött med SL-fusk i alla fall, och skulle aldrig göra det heller)

På tal om höga färdighetsvärden blev jag rätt överraskad när jag läste De Fördömdas Sista Hopp. Oj, oj, oj...! För att inte avslöja för mycket, så kan jag säga åt alla spelledare som har spellett/ska spelleda det äventyret att han är sist bland SLPerna.
 

Lontryuin

Veteran
Joined
3 May 2002
Messages
189
Location
Uppsala
Re: Följdfråga! (samma, fast SLP)

FV RP: 18 (Alstra Fototropi) med en ren fotomantiker (egentligen min brorsa...)

FV SLP: 20 (Storsvärd). En mäktig snubbe som spelarna lyckades undvika på något j-vla sätt...

Snabba-Kraftfulla: Har precis börjat köra på exakt det sätt som du beskriver. Tidigare körde vi dock utan extra svårighet på undvika...
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Varför ett nytt?

Ja... många olika skäl och jag tror att jag och vår SL har olika skäl till varför systemet är som det är.

Den främsta egenskapen med sk "bonuspoäng" är att SL har ett mycket bra verktyg att belöna det som SL tycker är gott rollspelande och ett bra sätt att göra livet surt för rullspelare. Ganska snart inser man att det individuella tärningsslaget inte har så stor betydelse för om man kommer att höja färdigheten eller inte. Alltså slipper man skägg som envisas med att slå tärning i varje given situation för att "man kan få perfekt ju...". Ingen rulljakt alltså.

Med höga FV (vilket är konsekvensen) ökar spektrumet mellan dålig, bra och mycket bra utövare. Det är inte längre en fråga om två till tre poäng utan en klart mycket större skillnad. Det passar också vår spelvärd där det är lite mer hjälteinspiration och mindre grisodling.

Vi råder bot på det genom att strunta i tillbakaknuffning vid snabba anfall.

Detta är väl ändock högst besynnerligt. Att inte längre bry sig om skadan utan hur attacken utförs känns ju inte helt bra. Man kan ju slå ett högt resultat även om man gör ett snabbt anfall.
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Vid ett snabbt anfall så blir skadan på ett annat sätt än vid ett kraftfullt anfall.
Ett kraftfullt går man på kraft och hugger alltså djupt in och trasar sönder en massa vävnad.
Ett snabbt blir mer ett rent sår som går rakt igenom en kroppsdel eller liknande. Detta är vad jag tror min SL menar.
Vi gör helt enkelt en ordentlig klyfta mellan kraftfulla anfall och snabba anfall.

Med detta om förbättringsslag så har iaf jag ingen hetsjakt efter att höja mina färdigheter. Möjligtvis mina skrift- och språkfärdigheter.
Fast då börjar vi bli mer och mer grisodlare just nu. Ska grisodla imorrn t.o.m. om allt går vägen.
Hjälte blir man inte genom att bara vara duktig med svärdet.
Och kom ihåg: "Höjden av stridskonst är att vinna utan att strida"
 

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
"Alltså slipper man skägg som envisas med att slå tärning i varje given situation för att "man kan få perfekt ju...". Ingen rulljakt alltså."

Vi har inget sådant problem. Man får ju bara slå förbättringsslag vid tillfällen då man lyckats i ett viktigt tillfälle. Man får således inget förbättrinsslag (hos oss alltså) om man lyckas lura i en bonde en massa dravel med ett svårt tärningsslag, om det inte spelar någon roll att man gör det. Samma sak gäller vid marscher då det inte spelar någon roll om man kommer i tid. Detta tycker jag snarare bör ses som träning. Vi bryr oss heller inte så mycket om man slår perfekt eller inte.

"Med höga FV (vilket är konsekvensen) ökar spektrumet mellan dålig, bra och mycket bra utövare. Det är inte längre en fråga om två till tre poäng utan en klart mycket större skillnad."

Å andra sidan tycker jag att en skillnad på två, tre poäng är väldigt stor (kolla statistiken i Eon 2). Sen så blir man väl väldigt snabbt bättre om man gör som du förklarar, dessutom så rubbas lite av balansen mellan träning, undervisning, studering och erfarenhet.
Men nåja, egentligen finns det ingen anledning att klaga på ett system som ni tycker är bra.

"Detta är väl ändock högst besynnerligt. Att inte längre bry sig om skadan utan hur attacken utförs känns ju inte helt bra. Man kan ju slå ett högt resultat även om man gör ett snabbt anfall."

Baron Marak har rätt i mycket av vad han skriver. Jag tycker helt enkelt det känns som om man lägger en annan sorts kraft bakom ett kraftfullt (mer efterföljande, eller vad man skall säga). Dessutom så slipper man ju slå skadan vid snabba anfall.
 

Cerec

Veteran
Joined
7 Aug 2001
Messages
127
Location
Landskrona
I vår grupp har en kille 18 som bäst.....han har haft rp:en sen 1999....vi har bara förbättrings slag när man slår perfekt. Alltid med ob3t6.
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Å andra sidan tycker jag att en skillnad på två, tre poäng är väldigt stor (kolla statistiken i Eon 2).

Det finns enligt Mark Twain tre sorters lögner.
1. Lögner.
2. Förbannade lögner.
3. Statistik.

Jag tar lite exempel (första värdet är procentchans att ett Ob3T6 slag är perfekt, andra värdet är för lyckat, tredje miss och fjärde fummel).
Statistiken ser ut så här:
FV10 (6.97, 42.57, 43.37, 7.09)
FV12 (7.27, 61.33, 24.90, 6.50)
Här skiljer ju en hel del faktiskt.

Men...
FV 15 (7.30, 76.40, 11.34, 4.96)
FV 17 (7.34, 80.53, 8.45, 3.68)
Inte längre så stor skillnad.

Och...
FV 20 (7.40, 83.28, 7.26, 2.06)
FV 22 (7.43, 84.06, 7.17, 1.35)
Är skillnade i princip utraderad. Det är nu mindre än en procent som skiljer FV 22 och FV 20.


Sen så blir man väl väldigt snabbt bättre om man gör som du förklarar...

Yes. Denna princip gäller ju naturligtvis motståndet också.


...., dessutom så rubbas lite av balansen mellan träning, undervisning, studering och erfarenhet.

Ja, vi kör ju inte originalsystemet då det gäller träning heller... Lite konsekvent måste man ju vara. Dessutom gillar jag att det i vårt system faktiskt har en betydelse hur duktig läraren är.

När det gäller erfarenhet är det nu en viss skillnad mellan min rp (10 års erfarenhet) och dennes vapeninstruktör (50 års erfarenhet). Om dessa bägge herrar skulle mötas på liv och död i originalsystemet, skulle slumpen avgöra mer än något annat. Då detta kanske är realistiskt, så gillar jag inte det konceptet, utan anser att min rp's vapeninstruktör i 95 fall av hundra skall kunna nita min rp.
 

Hamsterbane

Veteran
Joined
16 Sep 2002
Messages
92
Location
Skeå
I min spelgrupp har vi en hög omsättnig på rollpersoner, de brukar dö med typ tre månaders mellanrum av diverse slumpartade händelser, eller om någon blir less på rollpersonen och vill spela något annat. Jag vet inte om den tiden är över eller under medel...
För att folk gillar att bli bra och för att ge dem chansen till det har vi därför insatt en regel som ger att man får ett "streck" vid en färdighet för varje gång man misslyckas med förbättringsslaget. Antalet streck drar man av nästa gång man slår förbättringsslag... vi har bara hllit på med detta i någon månad, så man kan anta att det inte är helt och hållet beprövat än...
Det har i alla fall gett min RP FV 17 i Undvika och stridskonsten "Våldsam Rövargängsskolning" vilken innehåller momentspecialiseringen Tirakkrok.
 
Top