Nekromanti Två vapen - Igen

inte

Veteran
Joined
7 Feb 2001
Messages
135
Location
Boden
En fundering

Är det så att man får +OB1T6 om man använder ett tvåhands svärd men en hand förutom att man dubblar sty-kravet.
jag tycker det borde vara så (igentligen borde man vara tvungen att träna det typ en hel livstid)för om man gämför med sporter: i hockey kan du inte skjuta slagskott med en hand även om du är fruktansvärt stark för klubban är balanserad föra att användas med två händer, ett anat exempel är basebal alla slagmän anväder två händer hur starka dom än är för dom skulle inte träffa bollen med en hand.
 

Radin

Veteran
Joined
26 May 2000
Messages
144
Location
Vintergatan - Tellus - Sverige - Skåne - Näsum.
Vi snackar Mundana, inte Tellus.

Klarar man styrkekravet så har man inga nackdelar vare sig i utmattning, precision eller snabbhet.
Hmm, få se nu. Carwelansvärd STYK 6. Vi gör det Lätt (sid 288 i EON 2. STYK -1) = STYK 5. Stridstekniken Viktutnyttjande (STYK -1) = STYK 4.
2H = STYK 4. 1H = STYK 8. Vanligt slagsvärd (2H) har STYK 7. Det känns som "den förståndige krigaren" får en väldigt otrevlig överraskning - två tvåhandsvärd i sin lekamen. *Hur gick det till?*

Radin
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: STY>STYK

Om man klarar STYK så har man inga problem med något. Läs reglerna och förstå.

Det som är lättast att förstå är att reglerna i så fall är trasiga. Att man skulle ha lika lätt att hantera ett tvåhandssvärd i enhänt fattning som ett kortsvärd bara för att man överstiger bådas sty-krav är bara löjligt.

Vad kommer härnäst? En hillebard i varje hand? Dubbelbladiga svärd på äkta D&D-manér?
 

Daak

Veteran
Joined
5 Mar 2001
Messages
9
Location
Umeå, Sverige
Re: Stryka?

jag tycker att man kan banna användandet av stora två-hands svärd(som lyfalit och andra som gör mycket skada)i vissa äventyr.
men ibland kan dom väl få leka hjältar. dock inte för ofta.....
 

Daak

Veteran
Joined
5 Mar 2001
Messages
9
Location
Umeå, Sverige
Re: STY>STYK

jo men då kan man väl rida runt med två lansar och göra dubbel skada där också..... näe det funkar inte!
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,233
Location
Göteborg
Bättre redogörelse.

Jag tror att du har fel gällande:
Man får dessutom göra en handling med vardera handen
innan man börjar få ökad svårighetsgrad.


Enligt mej.
Du får göra en extra handling per runda.

Dvs. Du får en handling per hand utan svårighetsökning. Gör du en parering med vänster hand kan du göra en attack med höger hand utan extra svårighetsökning. Om du har "två vapen" så har du så bra simultankapacitet att vänster och höger hand inte påverkas av varandra förräns du gör din tredje handling.


Alla exempel gäller ambi eller två vapen.

Exempel 1.
Adam gör ena attack med varje hand. Räknas som en handling.
Ob3T6, Ob3T6.

Exempel 2.
Bertil gör tre attacker, två med vänster, en med höger. Detta räknas som två handlingar.
Ob4T6, Ob4T6, Ob4T6.

Exempel 3.
Ceasar gör 4 attacker (två i varje hand). Detta räknas som tre handlingar.
Ob5T6, Ob5T6, Ob5T6, Ob5T6.

Observera att reglerna blir annorlunda om man använder Emil's egna teknik "dubbla vapen". Den finns på <a href="http://www.alfaweb.nu/eonse">EON SE </a>

-Fyrtiotvå, sade Djupa Tanken i oändligt, upphöjt majestät.
 

röde jakob

Veteran
Joined
28 Feb 2001
Messages
9
Location
jönköping, sverige
prova i boken krigarens väg där står lite om två vapen.

det handlar också om man kan använda båda händerna men för det måste du va dubbelhänt, för ambi behövs inte två vapen.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: STY>STYK

Om man är tillräckligt stark för att hantera en hillebard i en hand (STY 20), varför inte? Fattning 2H i Eon betyder egentligen "kan användas med både en eller två händer", och STY-kravet avgör om man klarar av det eller inte. Carwelansvärd och slagsvärd är till och med designade för att kunna användas i både en och två händer - slagsvärdet är det som kallas "bastardsvärd" i andra spel.

Om ett vapen kräver två händer så har det fattning "2X", inte "2H". Detta gäller främst vapen såsom pilbågar, där det inte funkar med en hand av naturliga skäl (om man inte är riktigt stor).

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Vi snackar Mundana, inte Tellus.

"Det känns som "den förståndige krigaren" får en väldigt otrevlig överraskning - två tvåhandsvärd i sin lekamen. *Hur gick det till?*"

...bortsett från att carwelan inte är tvåhandssvärd, utan snarare en en-och-en-halvhandare. Precis som slagsvärdet, för övrigt.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: STY>STYK

Om man är tillräckligt stark för att hantera en hillebard i en hand (STY 20), varför inte?

Det är en fråga om balans och moment. Vid normalt användande av en hillebard har man en greppvidd (avstånd mellan händerna) på runt en meter med hillebardens tyngdpunkt innanför eller precis utanför detta område. Mycket av användandet innefattar att låta hillebarden rotera runt sin egen tyngdpunkt och att använda hela kroppen. Att uppnå samma grad av manövrerbarhet och kontroll när man håller den i _en_ hand (greppvidd kanske 15cm om man har riktigt blaffiga händer) är i princip ogenomförbart... oavsett hur stark man är.

Testa själv, ta ett kvastskaft och fatta det med båda händerna, skuggfäktas litegrann. Släpp nu den främre av händerna och skuggfäktas litet mer... märker du någon skillnad? Tänk sedan på att det lilla kvastskaftet är kortare, lättare och mer centralt balanserat än en hillebard.

Om ett vapen kräver två händer så har det fattning "2X", inte "2H".

Jupp, och <a href="http://www.foxtail.nu/tabbar.html">tomtar kan ha rustningar med negativ massa</a>.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: STY>STYK

"Mycket av användandet innefattar att låta hillebarden rotera runt sin egen tyngdpunkt"

Fast det där med att rotera kring sin egen tyngdpunkt låter väldigt Hong Kong-inspirerat - från vad jag har uppfattat används en hillebard antingen som ett spjut (dvs stick) eller som en väldigt lång yxa (låt den falla och klyva någon), och helst i formation (dvs tillsammans med femtielva kompisar = noll utrymme för rotation).

"och att använda hela kroppen."

En sanning som gäller för väldigt många vapen, vare sig de är enhandade eller tvåhandade.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
heh

Fast det där med att rotera kring sin egen tyngdpunkt låter väldigt Hong Kong-inspirerat

Jag uttryckte mig nog slarvigt... den behöver ju inte hamna i Hong-kong-spinn för att man skall dra nytta av dess tyngdpunkt, men när man gör ett hugg låter man den främre delen (den vassa yxiga) falla samtidigt som man lyfter bakänden. Detta får vapnet att rotera rätt mycket runt sin egen tyngdpunkt, även om det kanske rör sig om så litet som ett kvarts varv eller mindre.

(även när man använder den som spjut är det en oslagbar fördel att ha den i bägge händer... försvararen skulle annars kunna slå undan vapnet rätt lätt)

En sanning som gäller för väldigt många vapen, vare sig de är enhandade eller tvåhandade.

Mjo, men det torde vara svårare att få till en bra teknik för detta om man har en hillebard i varje hand och tvåhandssvärd fastsurrade vid fötter, knän och armbågar (tänk er: 8 gånger så mycket skada!!!)
/images/icons/wink.gif
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Addendum

och helst i formation (dvs tillsammans med femtielva kompisar = noll utrymme för rotation).

Även i en formation kan det finnas rätt gott om utrymme. Uppåt, framåt och bakåt borde man har rätt fritt spelrum. Man kan likna det vid att stå i en smal korridor och slåss.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: heh

"den behöver ju inte hamna i Hong-kong-spinn för att man skall dra nytta av dess tyngdpunkt, men när man gör ett hugg låter man den främre delen (den vassa yxiga) falla samtidigt som man lyfter bakänden. Detta får vapnet att rotera rätt mycket runt sin egen tyngdpunkt, även om det kanske rör sig om så litet som ett kvarts varv eller mindre."

Ska du utnyttja tyngdpunkten för att göra skada så ska du snarare lyfta tyngdpunkten och sedan låta den falla ner i huvudet på den lede fi. Annars är du tvungen att jobba så förgjordat med kroppen. Om du utnyttjar a(t) = 9,82m/s<sup>2</sup> istället för kroppen så kan du få ett mer ekonomiskt och mindre ansträngande hugg som gör precis lika mycket skada.

Dessutom, hillebarder har tyngdpunkten rätt långt fram pga den yxiga klumpen i ena änden. Det innebär att man i så fall skulle behöva rotera den kring sisådär en fjärdedel till en tredjedel från framänden, vilket förtar hillebardens riktigt stora fördel (längden).

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Enkel mekanik

Ska du utnyttja tyngdpunkten för att göra skada så ska du snarare lyfta tyngdpunkten och sedan låta den falla ner i huvudet på den lede fi.

Eftersom tyngdpunkten, även på en hillebard sitter en bit in på skaftet så vore det litet fånigt. Om man prompt skall klubba ihjäl sina fiender så kan man ju lika gärna använda en trästav /images/icons/smile.gif

Nåja, skämt åsido så har du fel om hillebarden. Det skulle vara fruktansvärt långsamt (och vekt) att enbart förlita sig på tyngdaccelerationen i sina hugg, för att inte tala om hur förutsägbart det vore. För mer kraft, hastighet, kontroll och alla andra bra saker man vill ha i strid så bör man dra nytta av det långa skaftet, en viss rotation och använda hela kroppen i hugget. Man kan dra nytta av tyngdaccelerationen också men det är en marginell förbättring, inte merparten av kraften.
Visst ligger tyngdpunkten långt fram men det hindrar en inte från att utnyttja den till rotationer... snarare är det en fördel eftersom man i princip får en hävstångseffekt (stor enkel rörelse av trubbänden blir liten kraftfull rörelse av yxänden).

Naturligtvis är det skillnad om man har en absurt lång hillebard som _enbart_ går att använda i formation på slagfält men när man börjar komma upp i de längderna är yxbladet i princip överflödigt... bättre med pikar.
Den genomsnittliga hillebarden bör ha en mycket mer hanterlig storlek (2-3 meter max).
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Och ändock rör hon sig...

"Det skulle vara fruktansvärt långsamt (och vekt) att enbart förlita sig på tyngdaccelerationen i sina hugg, för att inte tala om hur förutsägbart det vore."

Observera att jag inte sa något om att man inte fick hjälpa tyngdaccelerationen på traven. /images/icons/wink.gif

Men den stora fördelen av att inte rotera kring hillebardens tyngdpunkt, utan snarare rotera bra mycket längre bak (typ en tredjedel från andra änden) är moment. I vilket fall som helst så roteras inte hillebarden kring tyngdpunkten. Snarare är det tyngdpunkten som förflyttas - rotationen sker kring en punkt bra mycket längre ner på skaftet, eller, om man ska vara riktigt petig, så är det en rotation samt förskjutning med hillebardsvevarens bakre fot som centrum. Då först får man med hela kroppen i hugget, och då kan det omöjligt röra sig om en rotation.



- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Top