Om strider och rollspel...
<small>"Är det helt omöjligt att parera eller styra undan en attack från ett bredsvärd (tex) med en kniv. Tekniken att styra eggen åt sidan är vad man vill utföra, men man kanske inte vill ta i svärdet med händerna."</small>
Stridsregler i rollspel är ofta klumpiga, eftersom strider för det mesta är dynamiska, medan regelsystemen för dem - i rollspel generellt - inte är det. Några debatter om det är jag inte intresserad av. Det är förvisso möjligt att parera en attack från ett bredsvärd med kniv. Det är också möjligt att parera det med händerna. En klar fråga om teknik - råstyrka är ju, som bekant, inte det enda som avgör en strid.
Det jag inte förstår med många stridssystem är att de verkar förutsätta att kombatanterna står på var sin plats och hugger respektive parerar... Jamenar - blir jag anfallen av en muskelknutte med bredsvärd i händerna när jag själv har en kniv försöker jag knappast "parera" huggen han ger, utan snarare ducka, smita undan, komma runt och hugga. "Undvikande manövrar" kanske det skulle kunna kallas; att kasta sig undan, gå "in" i anfall, eller helt sonika vända anfallarens kraft mot honom. "Passiva attacker" kanske?
Återigen känns det som att många rollspel står och stampar på gamla väl använda fyrkanter, istället för att innovera och nyskapa. Det är förvisso enklare att ta ett gammalt välkänt och "beprövat", omän otillräckligt eller kanske tillochmed dåligt system och koncentrera sig på annat, istället för att göra ett eget.
En annan sak; Varför tar inte rollspel upp en sån sak som kulturella konflikter i strid? Vissa kulturer tar avbrott i striderna under vissa tillfällen (brittiskt afternoon tea?), eller undviker att skada vissa personer (kvinnor och barn), eller vägrar hugga ned liggande, eller undviker att skjuta någon i ryggen - medan andra kanske högaktningsfullt skiter i det! Det borde väl i så fall ge en "bonus" respektive "nackdel" för de olika parterna?
<small>"Bör alla vapen ha ett slags rustningsvärde som anger hur mycket skada de kan suga upp? (och en dolk suger upp ganska lite). Detta får ioförsig den negativa verkan att man alltid måste slå skada, även om paraden lyckades."</small>
Vad är det för negativt med det - förutom det extra tärningsslaget? Om något så lät det någorlunda realistiskt, med vissa modifikationer (som att alla attacker inte alltid gör skada). Det är tekniskt möjligt att försvara sig med kniv mot bredsvärd, men om inte tekniken är särdeles bra så lär det göra ont. Även en "lyckad" parad skulle kunna medföra skador.
- §eraphim, som inte alls är död utan bara 'lurkar' lite..