Jag håller inte med, det är nog rentav den lösning jag föredrar. Förvisso är det en investering, men vill man vara fin får man lida pin. Det är ju även ganska rimligt att man kan specialisera sig på att strida med två vapen, men tappar den fördelen när man bara använder ett vapen. Dessutom kan man ju då i DoD:E-fallet få extra SK till ett billigare pris än att höja de enskilda vapnens färdigheter.Skarpskytten;n225411 said:Direkt dåligt är att ha en färdighet som i DoD Expert. Det kräver en sådan investering att man lika gärna kan strunta i att tillåta det.
Det är hyfsat verkligt. När man IRL körde men en main gauche, parerdolk, vad det just för att parera i första hand och attackera i andra.cogitare;n225440 said:Jag skulle köra att två vapen ger någon sorts förbättrat försvar.
Tror att Warhammer 2 hade att om man har ett vapen sin 'off hand' får man en extra gratis 'parry action' eller något liknande. Det är en ok lösning där man har explicit parad. Annars så kan två vapen ge någon sorts defensiv bonus...
Cog.
Det beror på system.cogitare;n225440 said:Jag skulle köra att två vapen ger någon sorts förbättrat försvar.
Tror att Warhammer 2 hade att om man har ett vapen sin 'off hand' får man en extra gratis 'parry action' eller något liknande. Det är en ok lösning där man har explicit parad. Annars så kan två vapen ge någon sorts defensiv bonus...
Cog.
anth;n225448 said:Det beror på system.
I DnD och dess alla varianter ger sköld +1 (eller +2) i AC.
Ska man ge det andra vapnet en bonus på AC försvinner sköldens användningsområdet - och det känns orealistiskt.
Den vanliga OSR-lösningen är att det andra vapnet ger det första vapnet +1 to hit och inget mer.
Han är allt bra snajdig ändå, Kevin Crawford!Hellzon;n225463 said:Godbound (kvasi-OSR) har en enkel lösning också. Två vapen hanteras som ett tvåhandsvapen (1d10 i skada), förutom att man får lägga till sin Dex-mod på attackslaget iställer för Strength-mod.
Ja exakt. Det är ballt och ser tufft ut, men ungefär lika verkligt som film-ninjas.Reddokk Fheg;n226737 said:Ska man se på det ur en realistisk vinkel så bör två vapen i första hand ge en försvars bonus, extra chans till att parera eller någon. efter som detta var vad det extra vapnet i första hand användes till. och en som inte har någon vana med två vapen skulle nog mestadels använda det att parera med om han plockade upp ett extra vapen i off handen så att säga
Och ger två vapen en rejäl fördel bör man inte glömma bort att det även kan ge nackdelar som att man kan inte greppa motståndaren eller någonting annat utan att stoppa undan eller släppa ena vapnet.
Och tvingas man utföra någon annan handling så kan detta kräva att man släpper eller stoppar undan ena vapnet.
Testa öppna en dörr med ett svärd i vardera handen. inte ömöjligt men det är märkbart svårare än om man bara håller i ett svärd i ena handen
Ska man se det realistiskt tror jag inte det finns många lägen om något där två vapen är bättre/effektivare än ett vapen och sköld.
men det är ju onekligen rätt fränt med två vapen, det ger en speciell känsla och däri ligger väl problemet.
Rollspel är ju inte bara om att det ska vara realistiskt utan det ska vara kul. och the rule of cool är ofta viktigare än den skulle vara i verkligheten
Flexibilitet? Sånt trams!2097;n235095 said:Lyssnar på en DFL-genomspelning på tuben och dom visar precis det jag inte gillar. En rese säger "Men… kan jag inte göra två attacker om jag bara slåss med nävarna? Jag vill ju inte cutta honom." och SL (som är rätt dålig) bara "Nej! Du måste använda svärden!"
Ganska säker på att den SL har tolkat reglerna fel2097;n235095 said:Lyssnar på en DFL-genomspelning på tuben och dom visar precis det jag inte gillar. En rese säger "Men… kan jag inte göra två attacker om jag bara slåss med nävarna? Jag vill ju inte cutta honom." och SL (som är rätt dålig) bara "Nej! Du måste använda svärden!"