Nekromanti Tvångsprivatisering av skolan [Edit]

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Re: Kommunala alternativ lika väl som icke-kommuna

Verktygen, som sagt. Om de inte har verktygen, kan de inte göra valet huruvida de ska förändra eller ej.
Prexis, och de verktyg som används för att förändra är sånt som samhället efterfrågar, t.ex. förmåga till abstrakt tänkande, att lära argumentera, empati och själv läsa och skriva.

Jag är hemskt dålig på att minnas namn, ska jag erkänna, och jag är för trött för att ta mig igenom Wikipedias röriga artikel om karln. Jag skulle uppskatta enormt om du kunde sammanfatta och utveckla en smula.
Ledsen för att jag bara namedroppade killen. I kort så menar Piaget att alla barn har en inneboende drivkraft att lära sig saker (så långt är allt gott och väl). Lärarens uppgift är att förädla den drivkraften genom undervisning som barnen enkelt uttryckt tycker är kul (här blir det grumligare i mina ögon eftersom jag menar att "kul" är något socialiseras fram). Ett exempel på hur det slår igenom är att det finns pedagoger som menar att undervisningen måste kunna konkurera med poplärkultur och det är därför som det är bra att titta på t.ex. "Pirates of the carribien" om du vill lära dig om 1700-talet (Jag tycker då inte att det är en bra metod). Varje barn har fasta utvecklingssteg vilket innebär att barns utveckling kan stanna upp och då kan det inte lära sig saker som är för abstrakta. Dessutom är stegen helt individuella och som lärare måste du bara vänta ut tiden eftersom det är något som barnet har med sig sedan födseln (Här har vi den mest rubbade delen av hans teorier då det som resultat får att elever kan knata igenom hela grundskolan och inte riktigt vara mogna för att klara av matte, svenska eller slöjd men att det kommer att lösa sig med tiden. Jag menar också att det är en säkerhetsventil för att få teorin att gå ihop).

Med Piaget i bagaget så ska skolan socialiseras av barnen eftersom det är deras "drivkraft" som ska förädlas. Jag menar att det är fel eftersom skolan har en uppgift och det är att överföra vissa färdigheter (vi behöver inte hamna in någon politisk diskussion om att rätt in sig i leden och liknande för det är inte det jag menar). Förutom att räkna, läsa och skriva så är färdigheterna, som jag redan angett, abstrakt tänkande, empati och enligt läroplanen "demokratiska värderingar". Utan det här klarar du varken att springa i kapitalets ledband eller att förändra världen. Det är skolan som ska socialisera eleverna, inte tvärtom.

Åhå? Då måste jag ha en helt fantastisk lärarhögskola, som snarare hävdar att man bör anpassa undervisningsmetod efter aktuell klass och tillfälle, och att som också sätter mycket stort fokus på att vi som lärarstuderande bör forma oss en uppfattning om vår egen pedagogiska grundsyn etc utifrån ett så stort urval som möjligt av tidigare och nutida tänkare.
Utifrån mina erfarenheter från LHS låter det nästan kätterskt i lärarhögskolesammanhang. Jag har haft en termin med den inriktningen du talar om och det var för jag hade tur. Andra kursare med andra lärare hade det väldigt jobbigt. Här brukar ifrågasättande av lärarens egen pedagogiska uppfattning ses som moraliskt förfall.

I mina ögon går det just nu en olycklig trewnd i att man strävar efter samma slags skola som fanns kring 30 och 40-talen. Samma skola som hade hög utslagning, starka hierarkiska skillnader mellan samhällsklasser, etc. Inget jag tycker är förenligt med någon form av humanistiska ideal.
Jag har inte heller något idolfoto på major Björklund. Hans dogmatiska, innehållslösa svamlande och "ordning och reda" gör bara mer skada än nytta.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,632
Location
En mälarö
Re: Friskolor

Principen är att innan vi skapat ett rättvist, demokratiskt, civiliserat samhgälle där alla faktiskt har samma möjligheter att förverkliga sig själva, så krävs vissa tvångsmetoder för att få vissa individer att inte agera på ett kontraproduktivt sätt.
Det du kan hoppas på är att de lärare du får (liksom jag) vill trycka hårt på att ge elevewrna så många synvinklar som möjligt och har vett att argumentera mot sina egna åsikter i klassrummet om man överhuvudtaget drar in dem. Jag har knappast som mål att indoktrinera ungdomar att tycka som jag. Möjligen vill jag visa ungdomar att man kan tänka på många olika sätt, och att de måste hitta sitt. Mitt mål är att rusta elever till kritiskt tänkande, inte att skaffa klonkopior av mig.
Fast vad gör du om ungjävlarna envisas med att tycka kapitalism, marknadsekonomi och parlamentalism är skitbra? När sätts tvångsmetoderna in? För att inte vilja förändra världen mot ditt utopiska ideal måste väl ändå betraktas som att bete sig på ett "kontraproduktivt" sätt, eller?

/Anders
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,032
Location
Port Kad, The Rim
Re: Kommunala alternativ lika väl som icke-kommuna

Förutom internet som var det precis som på sjuttiotalet med sina ändlösa grupparbeten.
För att inte tala om den experimentalla matematikundervisningen. Det blev ett par förlorade år när eleverna på mellanstadiet skulle ägna sig åt mängdlära på kors och tvärs. Been there, done that. Efter några år återgick man till mer verklighetsnära undervisning.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,656
Re: Friskolor

Fast vad gör du om ungjävlarna envisas med att tycka kapitalism, marknadsekonomi och parlamentalism är skitbra?
Då är de ju kommunister, vilket är vad han vill.

Glöm inte att Engels skrev att kapitalism oundvikligen i längden leder till kommunism. Med andra ord så måste en hängiven anti-kommunist vara kommunist, eftersom det är motproduktivt att vara kapitalist.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,656
Re: Kommunala alternativ lika väl som icke-kommuna

För att inte tala om den experimentalla matematikundervisningen. Det blev ett par förlorade år när eleverna på mellanstadiet skulle ägna sig åt mängdlära på kors och tvärs. Been there, done that. Efter några år återgick man till mer verklighetsnära undervisning.
Problemet med det var att mängdlära blev ett fult ord i svensk undervisning och plockades bort helt, vilket sedan drabbade oss när vi kom upp på en högre nivå och förväntades kunna det. Det är anledningen till att jag än idag fortfarande gör en programsnutt som tuggar genom ett urval från en databas och bearbetar den än att göra det hela i en komplex SQL-sats (plus att det är lättare att hantera underligheter i programkod). SQL är i princip tillämpad mängdlära, och jag föredrar det iterativa tänkandet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,127
Location
Rissne
Re: Kommunala alternativ lika väl som icke-kommuna

Prexis, och de verktyg som används för att förändra är sånt som samhället efterfrågar, t.ex. förmåga till abstrakt tänkande, att lära argumentera, empati och själv läsa och skriva.
...fast det stämmer å andra sidan inte alls in på vad ungarna faktiskt får lära sig...

I övrigt behöver man också något som samhället kanske påstår sig vilja ha, men samtidigt motarbetar: Kritiskt tänkande.

Utifrån mina erfarenheter från LHS låter det nästan kätterskt i lärarhögskolesammanhang.
Då känner jag mig helt enkelt glad, då =)

Förutom att räkna, läsa och skriva så är färdigheterna, som jag redan angett, abstrakt tänkande, empati och enligt läroplanen "demokratiska värderingar". Utan det här klarar du varken att springa i kapitalets ledband eller att förändra världen. Det är skolan som ska socialisera eleverna, inte tvärtom.
Jag håller med, till god del. Jag menar också att drivkraft etc är något som formas. Däremot tycker jag att elever ska ges möjligheten att utifrån så många perspektiv som möjligt forma sitt eget; att elevernas förutfattade meningar ska ifrågasättas, etc.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,127
Location
Rissne
Re: Friskolor

Fast vad gör du om ungjävlarna envisas med att tycka kapitalism, marknadsekonomi och parlamentalism är skitbra? När sätts tvångsmetoderna in? För att inte vilja förändra världen mot ditt utopiska ideal måste väl ändå betraktas som att bete sig på ett "kontraproduktivt" sätt, eller?
Jag är lärare, inte beslutsfattare. Min plats är inte att sätta in tvångsmetoder. Min uppgift är, som jag ser det, att ge eleverna möjligheten att undersöka sina egna förutfattade meningar och att forma sig en egen uppfattning. Jag har tillräcklig tilltro till mina åsikter för att tro, att många kan komma att nå dem om tillräckligt många perspektiv förmedlas. Det är min privata tro, inget jag tänker försöka aktivt påpracka ungdomarna.

Vad mer är så kan jag mycket väl ha fel. Men det jag inte tror att jag har fel om, är att samhället som kollektiv mår bra av aktivt kritiskt tänkande människor.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,127
Location
Rissne
Re: Kommunala alternativ lika väl som icke-kommuna

För att inte tala om den experimentalla matematikundervisningen. Det blev ett par förlorade år när eleverna på mellanstadiet skulle ägna sig åt mängdlära på kors och tvärs. Been there, done that. Efter några år återgick man till mer verklighetsnära undervisning.
Den där experimentella matematikundervisningen, var inte den direkt "lånad" från ett ganska bisarrt amerikanskt experiment efter att man dragit den ganska vilda slutsatsen att anledningen till att Soviet var först i rymden var att man hade fär dålig utbildning? =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,127
Location
Rissne
Re: Friskolor

Då är de ju kommunister, vilket är vad han vill.
Jag föredrar i och för sig anarkister. Kommunister har en tendens att fokusera för mycket på kollektivet och att vara lite för auktoritära och hierarkiska av sig för min smak.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,632
Location
En mälarö
Re: Friskolor

Jag är lärare, inte beslutsfattare. Min plats är inte att sätta in tvångsmetoder.
Vems uppgift är det?

Men det jag inte tror att jag har fel om, är att samhället som kollektiv mår bra av aktivt kritiskt tänkande människor.
Här är vi dock överens till hundra procent.

/Anders
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,127
Location
Rissne
Re: Friskolor

Vems uppgift är det?
Rimligen de som lyckas ta sig till en politisk maktposition, medan sådana fortfarande finns och behövs. Regering, riksdag, etc. Inte för att jag tror på det nuvarande parlamentariska systemet, men något motsvarande är nog nödvändigt innan ganska många traditioner och former av traditionalistiskt/egoistiskt tänkande förändrats...


Det jag kan göra är att föreslå saker som jag tror att mänskligheten skulle röra sig i rätt riktning av - och försöka skapa någon form av opinion. Stöd för tvångsmetoder etc måste kommer nerifrån. Och jag tror trots allt innerst inne på att alla människor vill väl - ge det tid, men jag tror att idéer om jämlikhet, rättvisa, etc kommer att fortsätta sprida sig. De har blivit allt vanligare genom historien... Kalla mig naiv, men jag tror vi går i rätt riktning.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,632
Location
En mälarö
Re: Friskolor

Citat:
--------------------------------------------------------------------------------

Vems uppgift är det?


--------------------------------------------------------------------------------



Rimligen de som lyckas ta sig till en politisk maktposition, medan sådana fortfarande finns och behövs. Regering, riksdag, etc. Inte för att jag tror på det nuvarande parlamentariska systemet, men något motsvarande är nog nödvändigt innan ganska många traditioner och former av traditionalistiskt/egoistiskt tänkande förändrats...
Så du menar att vi ska ha någon form av styrande organ som till slut ska avskaffa sig själva? Som svar på din fråga; ja, jag tycker det låter aningens naivt.

Stöd för tvångsmetoder etc måste kommer nerifrån.
När är det meningen att dessa tvångsmetoder ska anses vara motiverade? När 51 procent av alla människor tycker annorlunda än de övriga 49 procenten? Vad händer då med minoritetens rättigheter? Det låter lite konstigt med tanke på att du just skrev att du hade svårt för kommunister kollektivism.

/Anders
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,127
Location
Rissne
Re: Friskolor

Så du menar att vi ska ha någon form av styrande organ som till slut ska avskaffa sig själva? Som svar på din fråga; ja, jag tycker det låter aningens naivt.
Nej, inte sig själva. Bli avskaffade av folket. Steg för steg, under en lång, gradvis period av förändring. Bland de första stegen kan vara införande av decentraliserad direktdemokrati, till exempel.

När är det meningen att dessa tvångsmetoder ska anses vara motiverade? När 51 procent av alla människor tycker annorlunda än de övriga 49 procenten? Vad händer då med minoritetens rättigheter? Det låter lite konstigt med tanke på att du just skrev att du hade svårt för kommunister kollektivism.
Jag har svårt för nyliberalers individualism också. Jag ligger nånstans i mitten.

Vilka är minoritetens rättigheter? Ska man vara lite krass handlar sådant alltid om att minoriteten har rättigheter "på nåder". Även idag förkastar man vissa minoriteters handlingar - våldsbrottslingar, våldtäktsmän etc är i minoritet, och bestraffas för att en majoritet tycker illa om deras handlingar. Keep in mind att jag inte ser några fel där, även om jag är en smula skeptisk till just bestraffningar i allmänhet.

Jag menar, att dagens lagsystem utövar onödigt våld på vissa minoriteter som inte förtjänar det, och inte tillräckligt på de som förtjänar det.

Jag misstänker dessutom att inte du heller egentligen vill införa ett system i dagsläget där alla från ficktjuvar till rovkapitalister får gå helt fritt. Samhället är helt enkelt inte redo. Inte när samhället kontinuerligt fostrar och skapar individer med stark egocentrering och utan egentligt samvete - i massor.


(och detta är helvetiskt OT)
 
Top