Re: Kommunala alternativ lika väl som icke-kommuna
Verktygen, som sagt. Om de inte har verktygen, kan de inte göra valet huruvida de ska förändra eller ej.
Jag är hemskt dålig på att minnas namn, ska jag erkänna, och jag är för trött för att ta mig igenom Wikipedias röriga artikel om karln. Jag skulle uppskatta enormt om du kunde sammanfatta och utveckla en smula.
Gammaldags? Det går också att kalla erfaren. Pedagogik går i vågor, har trender och utmålas ofta i messianska ordalag. Lika ofta är det liknande ideer som används om igen men med nya namn på begreppen.
Japp. Och det är ett stort problem inom skolan.
Under nittiotalet så var trenden att lärare skulle bli handledare och att eleverna själv skulle söka kunskap via nätet. Katederundervisning och föreläsning var rena skällsord. Förutom internet som var det precis som på sjuttiotalet med sina ändlösa grupparbeten. Idag så kommer massor med böcker och avhandlingar som hyllar berättarkonsten som undervisningsmedel.
Lärarhögskolor undervisar endast om det som gäller just nu. Det innebär att du kommer att vara "gammaldags" bara några år efter det du har slutat skolan då nästa trend slagit till.
Åhå? Då måste jag ha en helt fantastisk lärarhögskola, som snarare hävdar att man bör anpassa undervisningsmetod efter aktuell klass och tillfälle, och att som också sätter mycket stort fokus på att vi som lärarstuderande bör forma oss en uppfattning om vår egen pedagogiska grundsyn etc utifrån ett så stort urval som möjligt av tidigare och nutida tänkare.
Kanske dags för mig att omvärdera högskolan i gävles lärarutbildning. Låter som att den trots allt är bland de bättre =)
(Själv är jag för närvarande inne lite på Ivan Illich, men det ska man inte läsa in sig för mycket på - jag tenderar att ha perioder)
I mina ögon går det just nu en olycklig trewnd i att man strävar efter samma slags skola som fanns kring 30 och 40-talen. Samma skola som hade hög utslagning, starka hierarkiska skillnader mellan samhällsklasser, etc. Inget jag tycker är förenligt med någon form av humanistiska ideal.
Att stark auktoritarianism å ena sidan och starka frihetsideal ("flumideal") går i vågor i historien är ingenting nytt - det kan man se i de flesta kulturer. Däremot blir de auktoritära strömningarna allt mindre extrema, samtidigt som de frihetliga går allt längre. Det kallar jag en positiv utveckling. Förr i tiden var de auktoritära vågorna värre. Det är det jag menar med "gammeldags".