ro83rt
Swordsman
Re: Kommunala alternativ lika väl som icke-kommuna
Med Piaget i bagaget så ska skolan socialiseras av barnen eftersom det är deras "drivkraft" som ska förädlas. Jag menar att det är fel eftersom skolan har en uppgift och det är att överföra vissa färdigheter (vi behöver inte hamna in någon politisk diskussion om att rätt in sig i leden och liknande för det är inte det jag menar). Förutom att räkna, läsa och skriva så är färdigheterna, som jag redan angett, abstrakt tänkande, empati och enligt läroplanen "demokratiska värderingar". Utan det här klarar du varken att springa i kapitalets ledband eller att förändra världen. Det är skolan som ska socialisera eleverna, inte tvärtom.
Prexis, och de verktyg som används för att förändra är sånt som samhället efterfrågar, t.ex. förmåga till abstrakt tänkande, att lära argumentera, empati och själv läsa och skriva.Verktygen, som sagt. Om de inte har verktygen, kan de inte göra valet huruvida de ska förändra eller ej.
Ledsen för att jag bara namedroppade killen. I kort så menar Piaget att alla barn har en inneboende drivkraft att lära sig saker (så långt är allt gott och väl). Lärarens uppgift är att förädla den drivkraften genom undervisning som barnen enkelt uttryckt tycker är kul (här blir det grumligare i mina ögon eftersom jag menar att "kul" är något socialiseras fram). Ett exempel på hur det slår igenom är att det finns pedagoger som menar att undervisningen måste kunna konkurera med poplärkultur och det är därför som det är bra att titta på t.ex. "Pirates of the carribien" om du vill lära dig om 1700-talet (Jag tycker då inte att det är en bra metod). Varje barn har fasta utvecklingssteg vilket innebär att barns utveckling kan stanna upp och då kan det inte lära sig saker som är för abstrakta. Dessutom är stegen helt individuella och som lärare måste du bara vänta ut tiden eftersom det är något som barnet har med sig sedan födseln (Här har vi den mest rubbade delen av hans teorier då det som resultat får att elever kan knata igenom hela grundskolan och inte riktigt vara mogna för att klara av matte, svenska eller slöjd men att det kommer att lösa sig med tiden. Jag menar också att det är en säkerhetsventil för att få teorin att gå ihop).Jag är hemskt dålig på att minnas namn, ska jag erkänna, och jag är för trött för att ta mig igenom Wikipedias röriga artikel om karln. Jag skulle uppskatta enormt om du kunde sammanfatta och utveckla en smula.
Med Piaget i bagaget så ska skolan socialiseras av barnen eftersom det är deras "drivkraft" som ska förädlas. Jag menar att det är fel eftersom skolan har en uppgift och det är att överföra vissa färdigheter (vi behöver inte hamna in någon politisk diskussion om att rätt in sig i leden och liknande för det är inte det jag menar). Förutom att räkna, läsa och skriva så är färdigheterna, som jag redan angett, abstrakt tänkande, empati och enligt läroplanen "demokratiska värderingar". Utan det här klarar du varken att springa i kapitalets ledband eller att förändra världen. Det är skolan som ska socialisera eleverna, inte tvärtom.
Utifrån mina erfarenheter från LHS låter det nästan kätterskt i lärarhögskolesammanhang. Jag har haft en termin med den inriktningen du talar om och det var för jag hade tur. Andra kursare med andra lärare hade det väldigt jobbigt. Här brukar ifrågasättande av lärarens egen pedagogiska uppfattning ses som moraliskt förfall.Åhå? Då måste jag ha en helt fantastisk lärarhögskola, som snarare hävdar att man bör anpassa undervisningsmetod efter aktuell klass och tillfälle, och att som också sätter mycket stort fokus på att vi som lärarstuderande bör forma oss en uppfattning om vår egen pedagogiska grundsyn etc utifrån ett så stort urval som möjligt av tidigare och nutida tänkare.
Jag har inte heller något idolfoto på major Björklund. Hans dogmatiska, innehållslösa svamlande och "ordning och reda" gör bara mer skada än nytta.I mina ögon går det just nu en olycklig trewnd i att man strävar efter samma slags skola som fanns kring 30 och 40-talen. Samma skola som hade hög utslagning, starka hierarkiska skillnader mellan samhällsklasser, etc. Inget jag tycker är förenligt med någon form av humanistiska ideal.