Dags för en lite snabb titt på
Drifters denna absurda fantasy historiska anime skriven av Kouta Hirano som är skaparen bakom vampyrer vs neo-nazi ghouls serien Hellsing. Och om Hellsing är något att gå på så har vi en serie som är mer action laddad, fylld med subtil symbolik och fler tankeställare än en många serier kombinerat.
Notera att endast 5 avsnitt av Drifter är ännu släppta. Den är beräknad till 12 avsnitt.
Drifters
Japansk anime
Genre: Action, Fantasy, Historisk, Komedi, Äventyr
Drifter handlar om Toyohisa Shimazu en historisk samurai ifrån sengoku eran som efter striden där han är daterad att ha dött transporteras till en oändligt lång vit korridor med dörrar längs väggarna och mitt står ett stökigt skrivbord och bakom sitter en man i moderna kläder och läser en tidning. Inte långt efter sugs Toyohisa in i en portal och vaknar sedan up vid sidan av Nobunaga Oda och Yoichi Nasu no Suketaka två andra historiska personer ifrån Japan. (De tre som syns i bilden ovan)
Dessa tre finner sig i en fantasy värld där det mänskliga Orte Empire förtrycker och de andra humanioda raserna. Och liknar romare. De har också en ledare som är i vår tid känd för en av de största människo brott i känd historia, men att avslöja vem är en spoiler. Vi får vänta och se... (ps läs inte wikipedia sidan för denna serien för det står väldigt klart och tydligt där, tack för den)
De tre anti-hjältarna har även andra så kallade Drifters på sin sida i en konflikt emot en annan organisation som kallas för Ends.
Utöver dem finns det: Hannibal Barca, Scipio Africanus, Butch Cassidy, Sundance Kid, Naoshi Kanno och Tamon Yamaguchi.
Som kämpar emot Ends som består av: Hijikata Toshiz?, Jeanne d'Arc, Gilles de Rais, Anastasia Nikolaevna Romanova, Grigori Rasputin, Akechi Mitsuhide och deras ledare The black king, som också är en EXTREMT känd historisk figur.
Undrar om någon märkt det ännu men vi har flera i vår värld goda karaktärer på den onda sidan och samtidigt Onda karaktärer på den goda. Sen råder det också en hel del konflikter mellan karaktärer inom samma grupp. Där Hannibal och Scipio är de som sticker ut mest och som även i serien är konstant munhuggande med varandra.
Ut över dessa finns även organisationen Octobrist som bara vill se till att den här världen som karaktärerna transporterats till ska överleva.
----
Ja, det är en rejäl sörja av karaktärer. Men som spelar av varandra riktigt bra. Så kan man kalla detta för historiskt? Mja. Nej. Antagligen inte. Men med konstanta referenser till historiska slag, karaktärernas olika bakgrunder, att de förklarar och nämner strategier osv gör att jag skulle vilja ha med rubriken historisk för karaktärerna ÄR våra historiska personer.
Hirano skriver väldigt väldigt mörka historier som ofta och gärna lägger sina fingrar på saker som man kan se som tabu. När och om The black king riktiga identitet kommer visas så kommer detta bli väldigt väldigt tydligt. (Igen håll er borta ifrån wiki sidor...)
----
Animation och stil:
Drifters är mörk som gärna använder kolsvarta och onaturligt mycket skuggor. Typisk för Hiranos stil i manga. Men det är alltid lika coolt att se den stilen i rörelse. Producerad av Hoods, en studio jag faktiskt inte kan så mycket om, dock vet jag att de gjort en hel del snusk. Så beware. Men än så länge är det inget som visats i Drifters. Däremot är det våldsamt och blodigt. Inte som blodfloden i Hellsing så klart, svårt att klå den scenen. (Se scenen här ifrån hellsing:
https://www.youtube.com/watch?v=YODvtc7-qk8 )
Animationen är skön att titta på och flyter på ett bra sätt. Jag har inte mycket att klaga på här. Den blandar även 3D och 2D animering på ett bra sätt!
----
Musik, ljud och röstskådespel:
Pampig europeisk klassisk musik blandas med asiatisk modern elektronika skapar ett soundtrack som speglar seriens kaos bra och binder ihop säcken. Jag tycker den är riktigt bra.
Ljuddesignen är spot on. Svärd som slår emot varandra, eld och brand, naturliga ljudeffekter och special ljudeffekter arbetar med serien på ett väldigt bra sätt.
Röstskådespelet är som jag förväntar, karaktärer har bra fördelning, lätt lyssnade och de historiska karaktärerna ifrån japan har rätt chronolekter och dialekter. Igen väldigt bra.
----
Jag vill rekommendera att man tar upp denna så som den ser ut nu. Jag tror att trots kaoset i seriens setting har den mycket att ge. Men jag fruktar att serien är för kort och chansen för en fortsättning är liten. Så jag rekommenderar att ni streamar den. Plus att japanska andra världskriget stridflygplan som skjuter emot drakar är bra mycket kollar än de är i Gate animen!