ReLIFE
Japansk seinen (vuxen) anime, Eng SUB (animen är för ny för DUB)
Genres: Drama, Romantik, Skola, Slice of Life
En ½ säsong från sommaren 2016, 13 st 25-minuters avsnitt
Handling
Arata Kaizaki är en 27-årig NEET (Not in Education, Employment or Training). En dag blir han kontaktad av
Ry? Yoake från företaget
ReLIFE. Arata erbjuds delta i ett ettårigt experiment med alla kostnader betalda. Och om experimentet utfaller väl kommer han att erbjudas ett fast jobb efteråt.
ReLIFE har utvecklat ett piller som gör att man ser tio år yngre ut. Arata ska ta pillret och gå om sista året på gymnasiet. Efter ett år kommer han att återfå sitt vanliga 27-åriga utseende och alla i hans klass kommer att glömma bort honom. Skulle han avslöja sig och någon kommer på att han är 27 år avbryts experimentet och även han förlorar minnet av tiden i skolan. Tydligen har ReLIFE även utvecklat någon form av minnesförlustteknik.
Arata tänker
"kul skämt" och sväljer pillret. Till hans stora förvåning vaknar han faktiskt upp med en 17-årings kropp dagen därpå. Sedan får vi följa vad som händer honom i skolan under det närmaste halvåret.
Omdöme
Det här är en fantastisk berättelse om en vuxen man för en vuxen publik. Jag tror faktiskt att personer som fortfarande går i gymnasiet får ut mindre av denna serie än de som redan gått ut. En annan jättebra sak är att den är fullständigt befriad från ecchi, det finns inget beach-avsnitt och tjejerna har normal storlek på brösten. Seriens styrka är helt enkelt att folk uppför sig realistiskt och inte som om de vore tecknade figurer.
Vi får dels följa hur Arata kämpar med att klara av skolgången (vilket inte är så lätt för honom). Dels får vi följa ett halvdussin klasskamrater, se deras problem och hur Arata försöker hjälpa dem. Jag tänkte nämna två tjejer i hans klass:
-
Rena Kariu (nästan tsundre). Hon är en jätteduktig student, men är den ständige tvåan. Oavsett hur hårt hon kämpar finns det alltid någon som är bättre än henne, vilket gör henne arg, elak och nästan paranoid eftersom hon till slut tror att alla konspirerar mot henne för att hon inte ska bli bäst.
-
Chizuru Hishiro (nästan dandere). Hon är fullständigt socialt inkompetent, kan omöjligt läsa av andra människor känslor och har hittills misslyckats totalt med att skaffa några vänner alls i skolan. Jag skulle säga att hon har Aspergers Syndrom, men så säger man inte i Japan. Istället beror hennes beteende på hennes tragiska barndom och hon kan därför självklart förändra sig. Gud förbjude att någon skulle lida av neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (eller ha något annat handikapp, utom möjligtvis dålig syn) i Japan.
Jag säger nästan tsundere och nästan dandere, för jag tycker inte riktigt att de följer mallen (vilket jag tycker är bra).
Här är ett klipp i början av serien där den svarthåriga Chizuru försöker le för att skaffa sig vänner och den rödhåriga Rena tror hon blir hånad.
Här är ett klipp senare i serien där Chizuru och Rena sakta börjar bli vänner och vissa missförstånd börjar rätas ut.
Det är det andra klippet som är bra, men det är lite obegripligt om man inte sett det första klippet.
Vi får även följa Aratas "kärleksliv". För det första tycker han själv att det är väldigt opassande att han som 27-åring stöter på tonårstjejer. Men när han till slut börjar bli förälskad kommer nästa problem: han klarar inte riktigt av att inleda ett förhållande med någon som kommer att glömma bort allt om honom när experimentåret tar slut, det känns helt enkelt inte rätt vare sig mot honom eller henne.
Serien slutar vid halvårslovet och det här är verkligen en serie där jag vill se en andra säsong. Tyvärr är originalet som animen bygger på en webbserie som bara har hunnit till kapitel 143 (och animen hann ungefär till kapitel 111). Det kommer antagligen att dröja minst 2 år till innan Aratas experimentår är till ända i webbserien.
Kuriosa
Samtliga efternamn i animen (Arata
Kaizaki, Ry?
Yoake, Rena
Kariu, Chizuru
Hishiro, Kazuomi
?ga,...) är namnen på tågstationer.
Varning
Jag gjorde en tabbe som förvirrade mig när jag såg serien. Ry? Yoake, som är Aratas handledare från ReLIFE, sitter längst bak till höger i klassrummet. Kazuomi ?ga, som är klassrepresentant, sitter längst fram till vänster, precis framför Arata. De ser dock nästan likadana ut och jag blandade ihop de två.
Betyg
Det här är en fantastisk anime och det enda som drar ner betyget är att jag antagligen inte kommer att få se säsong 2:
9/10.