Sola
Japansk anime, eng. SUB
Genres: drama, romantik, slice of life, övernaturligt
1 säsong från 2007, 15 st 25-minuters avsnitt (serien ser ut att ha 13 avsnitt men det finns avsnitt 0 och 4,5 med)
Det japanska titeln är Sora som betyder himmel (the sky). Av någon anledning har författaren till originalmangan beslutat sig för den engelska stavningen Sola istället, antagligen som något internt skämt då japaner inte kan skilja på r och l uttalsmässigt.
Handling
Huvudpersonen
Yorito Morimiya är en pojke i gymnasieåldern vars största intresse är att fotografera himlen: allt från soluppgångar, till den blå himlen mitt på dagen, till solnedgångar. Han bor ensam i ett hus och den som brukar ta hand om honom är hans vän och klasskamrat
Mana Ishizuki. Anledningen till att hon är hans vän och tar hand om honom är för att bägge två har varsin syster (
Aono Morimiya (vithårig storasyster som viker origami) och
Koyori Ishizuki (lillasyster som alltid säger fel: Mana-San istället för Onee-Chan (Onee betyder storasyster))) inlagda på sjukhus och de tillsammans brukar besöka sina systrar nästan varje dag.
En tidig morgon, när Yorito ska fotografera soluppgången, stöter han på
Matsuri Shihou, en konstig flicka i vinröd basker, som sedan bara försvinner.
I en annan del av staden letar
Takeshi Tsujidou, en man med glasögon och bockskägg, varje kväll efter
Mayuko Kamikawa, en liten flicka som är uteliggare och flyttar runt mellan olika kartonger och soptunnor. Och varje kväll ger han henne mat.
Någon kväll senare kommer Yorito till en övergiven kyrka för att fotografera, när han får se hur Takeshi försöker mörda Matsuri med ett svärd. Yorito räddar livet på Matsuri och när han får reda på att hon är hemlös låter han henne bo hemma hos honom. Sakta får vi reda på hur alla dessa personers liv hör samman och varför Matsuri bara går ut på natten och därför aldrig kan se den blå himlen som Yoriko älskar att fotografera. Och lika sakta börjar en kärlekshistoria att spira mellan Yorito och Matsuri.
Slutet på denna anime är väldigt speciellt och om det är glatt eller ledsamt är en tolkningsfråga, antagligen är det både och.
Omdöme
Det första jag reagerade på var kvaliteten på animeringen, men det kan bero på att kopian jag såg var av dålig kvalitet - animen kändes lågupplöst som anime från 1990-talet, inte som anime från 2010-talet.
Det andra jag reagerade på var att den var så trögstartad och det var väldigt nära att jag fimpat serien, vilket jag är glad att jag inte gjorde. Den här serien är som en berg-och-dalbana: i början kämpar sig serien sakta sakta uppåt som en berg-och-dalbanevagn mot toppen, för att sedan fullkomligt explodera när den tar fart och man tror sig veta vad animen handlar om. Tyvärr får man vänta till avsnitt 5-6 innan det börjar hända saker. Jag säger "tror sig veta" för den här serien har ett par plot-twists som är helt omöjliga att räkna ut.
Står man ut med anime som börjar långsamt och tycker man om att bli överraskad kan jag varmt rekommendera denna serie.
Tyvärr hittade jag inte något bra videoklipp så ni får nöja er med trailern.
Betyg
Jag ger denna anime
8/10.