KonoSuba: God's Blessing on This Wonderful World! / Kono Subarashii Sekai ni Shukufuku o!
Japansk shounen anime, eng SUB (serien är för ny för DUB)
Genres: fantasy, komedi, äventyr, övernaturligt, (romantik/harem)
En ½ säsong från 2016, 10 st 25-minuters avsnitt
Handling
Kazuma Sat? är en Hikikomori (en person som sitter framför datorn hela dagarna) och en NEET (Not in Education, Employment, or Training). Kort sagt helt värdelös. En dag bestämmer han sig ändå för att gå ut för att få tag på förstautgåvan av ett nytt spel - och dör då han försöker rädda en tjej från att bli överkörd (ja, det är en referens till Yu Yu Hakusho).
Efter döden möts han av en blåhårig gudinna som heter Aqua. Hon ger honom två val: antingen så far han till himlen (som enligt henne är jääätte-tråkigt), eller så får han en ny chans i en parallellvärld som demonkungen tagit över. Demonkungen är så hemsk att ingen vill reinkarneras i världen så man behöver någon från en annan värld som kan besegra demonkungen så att det föds barn i världen igen.
Kazuma är inte intresserad, dessutom börjar han ana ugglor i mossen.
Aqua fortsätter sitt säljsnack: men det är en värld som liknar de MMORPG som han brukar spela och han får en önskan uppfylld innan han far dit: vill han ha superkrafter kan han få det, vill han ha världens mäktigaste föremål kan han få det - han får önska sig precis vad han vill.
Kazuma börjar visa lite intresse: kan man verkligen önska sig precis vad som helst? Jo då, men man kan bara ta med sig en sak eller förmåga till parallellvärlden.
Kazuma önskar sig Aqua och vips är de bägge i fantasy-parallellvärlden utan några som helst hjälpmedel. Kazuma ser ut som den tönt han är eftersom han fortfarande är klädd i den gröna träningsoverall han hade på sig när han dog. Aqua är helt förtvivlad, hur kunde han önska med sig henne?
De tar sig till äventyrargillet och måste förödmjuka sig själva genom att tigga ihop till gillesavgiften. När den väl är betald får de varsitt papper (character sheet) med uppgifter om dem själva. Kazuma visar sig ha helt medelmåttiga värden, förutom i intelligens och tur som är jättehöga. Med de värdena kan han på sin höjd bli handelsman. Aqua, som är gudinna, har jättehöga värden, utom i intelligens och tur som är jättelåga, så hon blir en mäktig ärke-präst.
De är nu den nyaste och sämsta äventyrsgruppen i staden och börjar leta fler medlemmar. Två tjejer ansluter:
- Megumin som är en mäktig ärkemagiker klädd i rött, men som vägrar lära sig något annat än spellen Explosion, som är så mäktig att hon bara kan kasta den en gång om dagen, sedan svimmar hon av utmattning.
- Darkness som är en mäktig blond korsriddare, men som lagt allt hon kan på försvar och inget på anfall så hon kan bokstavligen inte ens träffa en ladugårdsvägg framför sig. Dessutom är hon masochist: hon tycker om att bli skadad och bara tanken att bli tillfångatagen av demonkungen gör henne upphetsad.
Efter ett tag börjar Kazuma ångra att han valde den här fantasyvärlden framför himlen. Dels består hans äventyrsgrupp av de tre dummaste tjejerna i staden. Dels är detta en jättedum värld: första äventyret går ut på att döda jättegrodor som har en viss förkärlek för att sluka tjejer med hull och hår, senare äventyr går ut på att jaga vitkålshuvuden, som är ett slags monster i den här världen, och Aqua är så dum att hon inte kan skilja på vitkålshuvuden och salladshuvuden...
Omdöme
WOW vad 2016 börjar bra! Ja, jag erkänner: jag tycker verkligen om anime som utspelas i rollspelsvärldar (.hack, SAO, Log Horizon, No Game No Life, DanMachi,...) - men det här är en riktigt riktigt bra serie.
En av anledningarna till att jag tycker om den är för att den liknar min egen spelgrupp KARTELLJAMMER: en grupp idioter med högst en vettig spelare som spelar rollspel och bara gör tokroliga saker hela tiden. Det är ytterst sällan som jag tycker anime är kul (jag avskyr japansk "humor"), men den här serien ÄR rolig.
Här är ett klipp där Kazuma och Aqua försöker jaga jättegrodor. Sedan får de "hjälp" av Megumin som svimmar efter att ha kastat sin explosion.
Detta är innan Darkness ansluter. Hon vill hemskt gärna bli uppäten av jättegrodor (hon ÄR masochist), men övriga medlemmar VÄGRAR bli nedslemmade igen.
(klippet är tyvärr otextat, men jag hoppas att humorn syns ändå)
Jag satte "harem/romantik" inom parentes på genres. Ja, det håller på att bli ett harem när Kazuma har tre tjejer runt sig, men den romantiska biten lär dröja ett tag.
Detta är givetvis en teaser för att man ska läsa mangan och här är en av de få gånger då jag rekommenderar att man BÅDE ser animen och läser mangan.
Betyg
Det här är något av det bästa som jag någonsin sett så:
9/10.
EDIT:
Länk till mangarecension