Space Battleship Yamato / Uch? Senkan Yamato (1974)
Space Battleship Yamato 2199 (2012)
(Space Cruiser Yamato / Star Blazers / Spaceship Argo / Star Patrol / Voyage to the Final Galaxy / Starship Intrepid / Space Eagles)
Japansk anime, eng SUB/DUB (samt dubbad på grekiska, italienska, portugisiska, spanska, arabiska)
Genres: Action, Drama, Militär, Sci-Fi, Space Opera, Äventyr
En säsong från 1974, 26 st 25-minuters avsnitt
Det här räknas som en av de riktigt klassiska animeserierna och som ni själva ser har ett kärt barn många namn. Originalet är rymdanime och inspiration till andra animeserier som Mobile Suit Gundam, Neon Genesis Evangelion och The Super Dimension Fortress Macross.
Även om originalet är en avslutad berättelse på 26 avsnitt har den fått flera uppföljare. Dels klippte om om serien till en två timmar lång animefilm. Dels gjordes ett dussin andra serier med Yamato.
I nutid gjordes det en live action film 2010 baserad på serien och 2012 gjordes den ursprungliga animen om med modern datorteknik: Yamato 2199.
Yamato (och dess två systerfartyg Musashi och Shinano) är med sina 263 meter de största slagskepp som någonsin byggts. Inte förrän 1955 byggde USA ett hangarfartyg som var större, men det finns än idag inga slagskepp i närheten av de här tre monsterfartygen. Yamato var aktiv i Stilla havet under andra världskriget och sänktes 07 april 1945 efter 11 torpedträffar och 6 bomber fällts över fartyget. Yamato har ungefär samma status i Japan som Regalskeppet Wasa har i Sverige. På Yamato-museet finns en modell av fartyget i skala 1:10.
Handling
Året är 2199 och jorden anfalls av utomjordingar som kallas Gamilier (som ser ut som människor med blå hud). Gamilierna har skickat radioaktiva meteoriter mot jorden under flera års tid och jordens alla hav har förångats så jorden liknar mer vår systerplanet Mars än den blågröna boll som vi är vana vid. Plötsligt kraschar ett rymdskepp från planeten Iscandar. I vraket hittar man info om att Iscandar kan hjälpa jorden med teknologi som tar bort den radioaktivitet som är spridd över jordens yta. Problemet är att man fysiskt måste hämta teknologin och Iscandar befinner sig 148000 ljusår bort i Stora Magellanska molnet. Med på det kraschade skeppet finns dock ritningar på hur man bygger en "wave motion engine", en warp drive som gör att man kan färdas snabbare än ljuset. Man bygger sedan om slagskeppet Yamato från andra världskriget till ett rymdskepp (eftersom allt vatten förångats på jorden så kommer man åt Yamato på havets botten). När Yamato till slut ger sig av har man ett år på sig att komma tillbaka innan alla jordens människor dött av radioaktiv strålning. Samtidigt som Gamilierna gör allt i sin makt att sänka Yamato gång på gång.
Huvudpersonen är Susumu Kodai, en hetlevrad stridspilot (tänk Top Gun) som under resans gång måste lära sig att växa upp till en riktig man. Andra personer av vikt är Yuki Mori som verkar vara den enda kvinnliga officeraren på skeppet och någon form av begynnande kärlekshistoria börjar spira mellan de två, samt skeppets kapten Juzo Okita som ser ut som en sjöbjörn och har enligt rykten fått sitt utseende från Titanics kapten.
Här är andra halvan av 4:e avsnittet och Yamato (1974) ska göra sitt första test-hopp (mellan jorden och mars) efter en strid med Gamilierna. Eftersom jag bara hittade en dubbad version heter Kodai Wildstar. Glöm inte att lyssna efter de fantastiska ljudeffekterna man kunde skapa 1974.
(själva hoppet börjar vid 3:01))
Här är ett klipp från Yamoto 2199 (2012) när man förstör Gamiliernas bas på Pluto:
Omdöme
Det här är i grunden en bra och spännande historia (vilket de otaliga uppföljarna vittnar om), men man måste betänka att originalet är över 40 år gammalt och det ser ut därefter. Hade jag inte varit ute efter att se en 1970-tals-klassiker inom anime hade jag nog inte stått ut mer än något avsnitt av serien. Sedan har jag väldigt svårt för personligheter som Kodais, d.v.s. personer som verkar sakna impulskontroll och bara agerar på känslor - men jag måste säga att jag har sett betydligt värre fall än Kodais i anime, så jag står ut med honom.
Vill ni inte göra som jag och plåga er igenom en 40 år gammal serie bara för att den är 40 år gammal rekommenderar jag den nya versionen Yamato 2199 som är vrålsnyggt animerad och är exakt samma historia som originalet.
Jag har försökt hitta samma scen i bägge serierna - tyvärr är den nya versionen som jag hittade textad på koreanska. Här har de hunnit till Jupiter (avsnittet efter de hoppat till Mars) och runt Jupiter kretsar en "flytande kontinent" där Gamilierna har en bas som man ska försöka slå ut med sin "wave motion gun" (ett vapen som använder samma energi som deras warp drive).
Space Battleship Yamato (1974)
0:58 Yamto lämnar den flytande kontinenten
4:42 Yamto förbereder avfyrandet av sin wave motion gun.
6:20 Nedräkning till avfyrande
Yamato 2199 (2012)
0:02 Yamato lämnar den flytande kontinenten
1:24 Yamato förbereder abfyrandet av sin wave motion gun
2:33 Nedräkning till avfyrande
Betyg
Originalet från 1974 har tyvärr inte åldrats med värdighet så det blir bara
5/10
Yamoto 2199 från 2012 är exakt samma historia men ohyggligt mycket snyggare:
8/10
EDIT:
Länk till recension av Live Action filmen Yamato