Jag utelämnade lite av min tankekedja, märker jag. Ursäkta för det. Att politikerna redan har makt över PS är jag medveten om, det var därför jag skrev "betydligt mer" (kanske något alarmistiskt; nåja).
Nå, tryggheten i licenssystemet ligger i att pengarna som kommer in från licensbetalningen garanterat går till public service. Om PS blir ännu en post i budgeten kommer det ställas mot andra poster, och det blir lockande att ta pengar därifrån och peta in i andra. Att de snackar om att öronmärka skattepengarna som kommer in är en ljuspunkt, men jag håller mig skeptisk. Det är mycket pengar som går till PS, och många andra budgetposter som behöver pengar; börjar pengarna gå genom statens händer blir det lockande att behålla lite av dem.
Det här är ju såklart hypotetisk oro, men man kan inte komma med annat innan nåt faktiskt förslag lagts fram. Jag oroar mig för vilka dörrar ett sånt här förslag kan komma att öppna. Det här är f.ö. inget försvar av Radiotjänst eller en ovilja att ändra det nuvarande systemet. Jag försöker hålla mig pragmatisk: jag bryr mig om välfinansierad public service, och licensen är en stabil metod för att uppnå det. Att rucka på det systemet tror jag är oklokt*. Vi får se när förslag kommer hur det kan komma att se ut.
* Att PS inte är skattefinansierat är också principiellt viktigt, men det har Mukwa redan rett ut.