Jag har sett första och hittills enda säsongen av Monarch: Legacy of Monsters. Den finns på Apple+, som lite otippat börtjar segla upp som ett rätt bra ställe om det man vill ha är scifi och sånt. Det är ju också här Foundation finns, till exempel.
Men ok, Monarch är alltså en serie kring organisationen som i de nya Godzillafilmerna försöker begränsa monstrens framfart. Låter det rollspeligt? Låter det mer specifikt som ett rollspel Krank skulle kunna göra? Där man spelar en grupp typ agenter som åker runt och löser mysterier relaterade till stora monster? Ja. Ja, det låter det. Och det är typ vad det är också, även om huvudpersonerna mer är barn till en försvunnen eller möjligen död Monarch-medlem som nu kuskar runt i världen för att försöka räkna ut vad som är vad. Serien har också flashbacks till Monarchs grundare, så vi får lite backstory till organisationen.
Det här funkar riktigt bra, tycker jag. Det är väldigt mycket typ upptäckande och problem- och mysterielösande, och drama, och extremt lite egentlig typ action och våldsamheter. Vore det här ett rollspel så vore det mao 100% ett Krankspel.
Det enda är väl att de ibland låter dramat innebära lite för krystade situationer och så. Lätt framkrystade val, sammanträffanden etc. Jag gillar ju lite mer hård worldbuilding och att man faktiskt inte måste bomba alla flaggor hela tiden. Men jag fattar att det är det som funkar med den lite bredare publiken.
Jag hoppas hur som helst på en säsong 2. Och ett officiellt rollspel, skrivet av någon som inte bara vill göra ett 5E-hack om att döda monster.