Jag såg just färdigt
Genesis Climber Mospeada, animen från 1984 som var en av de tre som hafsigt slaktades och Human Centipede:ades ihop till den amerikanska frankensteinsmonster-skapelsen Robotech. Jag har ju sedan tidigare kollat på
Macross och på
Southern Cross, de andra två som led samma öde.
Den här har bra animation och väldigt lite reuse; den känns på det sättet mindre lågbudget än vad Macross gjorde till exempel. Den har en hel del schysst design. Tyvärr är manuset spretigt, osammanhängande och bitvis rätt plågsamt. Det är möjligt att jag bara såg en version med kass översättning i textningen, men jag tror inte
bara det var det.
Storyn är typ: De onda utomjordingarna Inbit har tagit över jorden. Det har gjorts ett tidigare försök att ta tillbaka planeten, från de mänskliga styrkor som numera bor i övriga solsystemet, framför allt Mars. Serien börjar med att den andra befrielsestyrkan gör ett försök, och skjuts ner. Rymdpiloten Stig kraschar och måste nu försöka ta sig på egen hand till Reflex Point, stället han hade i uppdrag att, tillsammans med andra, förstöra. Han vet inte hur många andra som kan ha överlevt eller så. Till sin hjälp har han framför allt sin Mospeada, som är en ball motorcykel som kan förvandlas till en stridsdräkt.
Under seriens gång samlar han på sig ett rag-tag gäng där vissa är civila människor som överlevt invasionen, och andra är militärer som han själv. Vi har en Omogen Ung Man, en Tuff Tjej, en Stor Men Snäll mekaniker. Och så har vi Yellow, som är en manlig soldat med kvinnliga drag, som låtsas vara kvinna för att lura Inbit, och har skapat sig en karriär som berömd sångerska.
Och så har vi Mint, som är en killtokig typ 12-13-åring eller nåt som spenderar hela serien med att vara extremt jobbig, irriterande och dum i huvudet på ett otroligt självdestruktivt sätt. Guuuuud vad trött jag var på hennes hysteriska antics efter typ halva serien.
Överlag finns det en del intressanta koncept här, som jag överlag tycker schabblas bort och inte utforskas så mycket som de borde. Vissa trådar introduceras och… görs sedan inte speciellt mycket med. jag hade t.ex. länge uppfattningen att
en grej var att vi egentligen inte visste om Stigs fästmö fortfarande levde, och att vi kanske skulle stöta på henne igen – men nej.. Hela grejen med
Inbits som tog mänsklig form tyckte jag också förtjänade mycket mer utrymme och utforskning. Slutet kändes abrupt och oförtjänt.
Om jag ska vara generös och göra en snäll tolkning, där jag eventuellt läser in mer själv än vad som faktiskt finns i texten:
Jag läste slutet som att Inbit-drottningen sade att jorden var ett wasteland redan innan Inbit kom. Det är faktiskt en riktigt cool grej isf, att de kom och såg en förgiftad planet fylld med renodlat destruktiva varelser och tänkte "här kan vi slå oss ner och återställa atmosfären och naturen, och ha som vårt hem". Det gör dem såklart inte till några egentliga good guys, de har fortfarande dödat en massa människor som inte gjort något ont och de har minst en general som mest bara är mordisk. Men om det inte var Inbit som förstörde jorden så ger det ändå en lite mer nyanserad bild av det hela.
Men ja, nä, jag kan inte rekommendera den här.
Nu är jag nog klar med att tvinga mig igenom gammal halvdassig 80-talsanime faktiskt. åtminstone för tillfället. Jag har sett både alla som blev Macross, och alla som var del av Super Dimension-serien. Nu ska jag nog kolla på nåt jag vet är bra, typ FLCL, och sen får vi se…