TV-serieklubben Q1 2025

Khan

Kondottiär
Nu har jag, frun och sonen tittar på det allra sista avsnittet av Breaking Bad (Netflix).

Säsong 5 är väldigt annorlunda mot tidigare säsonger och här är det inget snack om att det är ruttna människor i huvudrollerna. Det har det förstås varit länge vid det här laget, men där humor och absurditet skymde sikten tidigare så är det här ett mycket tydligt "nu går det överstyr och åt skogen med allt".

Jag var lite skeptisk av och till eftersom säsong 4 var så jäkla bra, men de får ihop ett riktigt bra slut, och hur många serier kan man säga det om?

Nu kommer utmaningen att hitta en ny serie som vi tre vill se tillsammans.
Varför inte spinoffen? Jag slåss med mig själv om jag tycker bäst om BB eller BCS så fort jag tänker på dem.

Khan

Kondottiär
Om ni inte sett filmen som avslutar BB rekommenderas förstås den också. Mer som en liten epilog efteråt, än som en extra avslutning. Om ni vill veta hur det gick för Jesse är det bra att se den innan hjärnan glömt alltför många detaljer från BB.

Det enda trista är att den spelades in liiite för många år efter att BB var klar. Och OJ vad det syns i hur vissa skådisar åldrats.

Klart sevärd ändå. Rekommenderas.

Last edited:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det enda trista är att den spelades in liiite för många år efter att BB var klar. Och OJ vad det syns i hur vissa skådisar åldrats.
När Jesse Plemons dyker upp i filmen ser man honom bara genom ett halvgenomskinligt skynke. Jag trodde att de inte skulle få se honom tydligare än så, eftersom han ser extremt annorlunda ut mot tv-serien, men det får man göra, och det är bara att acceptera det och hänga med i storyn.

Last edited:

Minimoni

Homelander
Om ni inte sett filmen som avslutar BB rekommenderas förstås den också. Mer som en liten epilog efteråt, än som en extra avslutning. Om ni vill veta hur det gick för Jesse är det bra att se den innan hjärnan glömt alltför många detaljer från BB.

Klart sevärd ändå. Rekommenderas.
Själv tycker jag filmen förstör mycket av det lite öppna med väldigt bra avslut som serien fick.

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Severance säsong 2 - Fortsatt strukturerad galenskap i den här sinnesförvrängande kontorsthrillern. 4+
Adolescence - Hjärtskärande och mästerligt crime-drama om en 13-åring som åtalas för mord på en skolkamrat. 4+

Rickard

Urverk speldesign
Wolf King
Netflix

3D-animerad serie baserad på boken Werefolk och har ungefär samma djup som en vanlig rollspelssetting, nämligen knappt någon alls. Det var jobbigt att ta sig in i animeringen pga. en medvetet sänkt frame rate för att få fram någon sorts stop motion-känsla. Historien kretsar kring varfolk som är härskare över människor, då de är odödliga mot allt förutom silver och vi får följa en bondpojkes verkliga kall. Det som är intressant är hur huvudpersonens kärleksintressen hanteras. Det som är mindre intressant är hur de undviker att visa blod och död i en serie som egentligen är väldigt våldsam i sin natur. Jag bytte också från engelska till rumänska, vilket gjorde att eskapismen höjdes en aning för mig. En serie som är "meh" men inget jag tyckte jag slängde bort min tid på då det var 8 stycken 25-minutersavsnitt.

BETYG: 3/5

Rickard

Urverk speldesign
Så, sista dagen innan nästa kvartal.

Adolescence
Netflix, 2025

Ibland flyter det upp en serie som har en spännande kombination av allt. Ett mord har skett och vi får följa utvecklingen i fyra stycken episoder som alla är tagna i en tagning. Inga gömda klippningar, ingen CGI, bara en enda lång tagning. Detta tillsammans med en brittisk dialogstruktur där det är 2-3 tankar parallellet med varandra under varje konversation så att den ständigt flödar från en det enda till en det andra. Slutligen måste jag ge musiken en eloge, där de använder sig av musik inspirerad av skandinavisk kulning (bland annat norska Aurora), vilket skapar en mystisk och kuslig känsla. Det är dessutom väldigt bra skådespelarinsatser från hela bunten, men jag vill ändå tonåringen Owen Cooper en extra eloge. Den unge mannen kommer vi se mer av i framtiden. Det här är en miniserie som verkligen är skön på ett gäng punkter.

BETYG: 4/5

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Flera timmar kvar på Q1, så jag slipper starta en ny tråd. Jag tittar på The Residence på Netflix, och det är småkul, men det jag vill kommentera är att det är såhär jag vill att Alfred ska se ut när de bootar om Batman nästa gång:

Fast han ser naturligtvis inte sur ut, utan är totalt neutral. Kockmössan är inte nödvändig, förutom när han lagar mat.